https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zmiany w stawkach mandatów. Jest podpis prezydenta, będą surowe kary dla piratów drogowych

Marek Weckwerth
Od 1 stycznia 2020 roku trzeba będzie się mieć szczególnie na baczności - tego dnia wejdą w życie znacznie ostrzejsze przepisy ruchu drogowego. Mandaty i grzywny mają wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa.
Od 1 stycznia 2020 roku trzeba będzie się mieć szczególnie na baczności - tego dnia wejdą w życie znacznie ostrzejsze przepisy ruchu drogowego. Mandaty i grzywny mają wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa. Grzegorz Olkowski
Od 1 stycznia 2022 roku w górę - i to znacząco - pójdą mandaty i grzywny za wykroczenia drogowe. Prezydent RP Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym i niektórych innych ustaw.

Zobacz wideo: Drogowcy w Bydgoszczy przygotowują się do zimy

Celem ustawy jest poprawa bezpieczeństwa na drogach, w szczególności poprzez walkę z przestępstwami i wykroczeniami drogowymi oraz wsparcie osób najbliższych ofiar wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym – informuje Kancelaria Prezydenta RP.

Zmiany wprowadzone do Kodeksu wykroczeń przewidują podniesienie wysokości maksymalnych grzywien (sądowych) z 5 do 30 tys. zł w odniesieniu do niektórych wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji. Podniesiono także dolne granice grzywie. Przykładowo prowadzenie pojazdu mechanicznego w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka będzie zagrożone grzywną nie niższą niż 2500 zł.

To też może Cię zainteresować

Zwiększeniu ulega z 10 do 15 liczba punktów karnych otrzymywanych jednorazowo za naruszenia przepisów ruchu drogowego oraz wydłużony zostaje z roku do 2 lat okres, po którym punkty będą usuwane z ewidencji kierowcy.

Te wykroczenia są bardzo poważne

Zmiany w Kodeksie wykroczeń polegają także – jak to określono - na stypizowaniu wykroczeń. Ustawodawca ma tu na myśli wykroczenia szczególnie niebezpieczne lub powodujące utrudniania w ruchu i wymienia wśród nich:

  1. nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu,
  2. niezatrzymanie pojazdu w celu umożliwienia przejścia przez jezdnię osobie niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku lub osobie o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej,
  3. wyprzedzanie na przejściu dla pieszych,
  4. omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu,
  5. naruszanie zakazu jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych,
  6. tamowanie lub utrudnianie ruchu,
  7. niestosowaniu się do ograniczenia prędkości określonego ustawą lub znakiem drogowym, w razie przekroczenia go o ponad 30 km na godz. (niezależnie od tego, czy na obszarze zabudowanym czy też nie),
  8. niestosowaniu się do zakazu wyprzedzania określonego ustawą lub znakiem drogowym,
  9. objeżdżaniu opuszczonych zapór lub półzapór na przejeździe kolejowym, wjeżdżaniu na przejazd, jeśli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie ich nie zostało zakończone oraz wejściu lub wjeździe na przejazd kolejowy za sygnalizator lub za inne urządzenie nadające sygnały, przy sygnale czerwonym, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach czerwonych,
  10. wjeżdżaniu na przejazd kolejowy, jeśli po jego drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy.

Ustawa wprowadza także zmiany w Kodeksie postępowania cywilnego, których istotą jest wprowadzenie możliwości ustanowienia zabezpieczenia świadczenia na zapewnienie środków utrzymania, w związku ze szkodą poniesioną wskutek czynu niedozwolonego.

To też może Cię zainteresować

Wpływy z kar grzywien za wykroczenia przeciwko przepisom ruchu drogowego będą przekazywane na rachunek Krajowego Funduszu Drogowego, zwanego dalej „KFD”, z przeznaczeniem na finansowanie zadań związanych z poprawą bezpieczeństwa na drogach krajowych oraz budowy lub przebudowy dróg krajowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

T
Toyota Ładna.
youtu.be/K2Vu4fwyXXg
G
Gość
ja rozumiem podwyższenie mandatów w górę ,surowsze karanie pijanych a w szczególności naćpanych,ale jeśli to ma się kasować po dwóch latach to ja boję się już jeździć,teraz już nie zagłosuję na tych którzy wprowadzili reżimowe punkty gdzie pieszy to święta krowa,mam dwoje niepełnosprawnych dzieci gdzie ciągle jeżdżę po nowych miastach,dwie pomyłki czy nieuwaga mnie uziemi i katastrofa,a dzieci leczą tylko prywatnie bo covid
G
Gość
7dostwo robi co chce z nami, ktorzy ich zatrudniaja.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska