- Z trendami w biznesie jest jak z modą. Z jednej strony trzeba być na czasie. Z drugiej, jednak nie należy za bardzo wydziwiać - mówiła otwierając konferencję prowadzącaPaulina Chylewska.
- Mamy w regionie wiele firm na światowym poziomie. Nie musimy jeździć po świecie, by wymieniać się doświadczeniami. Chcieliśmy coś zrobić, czego wcześniej nie było - wyjaśniała Małgorzata Pelc z Agencji Tandem, pomysłodawczyni wydarzenia.
Organizatorem konferencji była Agencja Tandum. Patronat nad imprezą objęli Pracodawcy Pomorza i Kujaw.
Mirosław Ślachciak podczas Biznes Trendy 2017 w Bydgoszczy
Zobacz zdjęcia: Biznes Trendy po raz pierwszy w Bydgoszczy
- Świat się zmienia. Społeczeństwo się starzeje - zaznaczał podczas swojego wystąpienia prof. Witold Orłowski. - Problem braku pracowników będzie narastał. Racja, że trzeba aktywizować osoby 50+, ale to będzie miało swoje granice. Będzie też walka o ludzi młodych z talentami, wcześniej tak niedocenianych.
- To już normalność. Trzeba dbać o pracowników, a najprostsze zadania automatyzować. Nie należy patrzeć na rząd, tylko samemu brać sprawy w swoje ręce - dodawał doradca PwC.
Witold M. Orłowski podczas Biznes Trendy 2017 w Bydgoszczy
Wyścig pomysłów
Trochę później ekonomista dodawał: - Zmiany będą miały miejsce, musimy się do tego dostosować. Wyobraźmy sobie takie ubrania, które sygnalizują, że jesteśmy chorzy. To nie żadne science fiction, te technologie już istnieją, są testowane w laboratoriach. Technologie są, trzeba tylko szukać zastosowań. Przed polskimi przedsiębiorcami wybór jak z nich korzystać. Nie ma już odwrotu przed nowymi technologiami.
- W innowacje należy inwestować, by odnaleźć się w nowej rzeczywistości, która już wkrótce nastąpi - przekonywał w ostatnim zdaniu prof. Orłowski.
Nie potrzebujesz idealnego produktu, a wystarczający
Drugim gościem specjalnym konferencji był Andrzej Jacaszek, wydawca Harvard Business Review Polska. - Barierą rozwoju jest szeroko pojęta innowacja. Czas trwania produktu i firmy na rynku jest coraz krótszy - przekonywał. - Powszechny problem: prosperujące firmy z czasem tracą przewagę, a nawet ponoszą porażki.
Ekspert przywoływał też teorię Claytona Christensena - klienci nie potrzebują idealnego produktu, a wystarczającego. I zaznaczał, że nowe produkty mają niepokojąco wysoki poziom rentowności (tylko 15 proc. innowacyjnych produktów jest rentowna).
- Każda firma potrzebuje strategii innowacji, ale nie każda strategia innowacji jest dobra - przypominał Jacaszek.
Andrzej Jacaszek podczas Biznes Trendy 2017 w Bydgoszczy
Każdy jest inny, ciekawy, niepowtarzalny
Trzecim gościem specjalnym konferencji była Anna Urbańska - neurocoach. - Ludzie są różnorodni, nie tylko w życiu prywatnym, ale też w biznesie - zaznaczała ekspertka. - Na osobowość człowieka składają się dwa elementy. Pierwszy - charakter, który jest zmienny i drugi - biostruktura naszej osobowości, która jest niezmienna.
- Nasz mózg składa się z trzech części ze sobą połączonych - tłumaczyła pani Ania. - Jedna z tych części jest zazwyczaj dominująca. Gdy jest to pień mózgu, osoby takie są silnie skoncentrowane na przeszłości, kierują się intuicją/przeczuciami i chccą się uczyć na swoich błędach.
- Gdy dominujące jest międzymózgowie, dla takich osób najważniejsza jest teraźniejszość - lubią, gdy coś się dzieje. Lubią rywalizację - wyjaśniała. - Okazują spontaniczne reakcje i stale potrzebują dynamiki. A gdy kresomózgowie, ważna dla takich ludzi jest przyszłość - lubią planować. Wiedzą, że wiedzą, ale nic nie mówią. Zwracają uwagę na symbole. Myślą logicznie. To typ mózgu, który docieka.
Anna Urbańska podczas Biznes Trendy 2017 w Bydgoszczy
Na koniec ekspertka przypominała, że nie ma dobrych albo złych pracowników, a tylko źle albo dobrze przydzielona praca.
Po wystąpieniach gości specjalnych i przerwie, odbyły się panele, część z nich skierowana była do kadry zarządzającej, a druga część poświęcona zagadnieniom marketingowym.
