Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bydgoszcz musi być bazą w europejskiej sieci TEN-T. To szansa dla Emilianowa i regionu

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
Coraz bardziej gorączkowe stają się rozmowy i naciski na europejskich urzędników w sprawie włączenia Bydgoszczy do sieci bazowej TEN-T. Na razie jest w niej tylko linia kolejowa 201 biegnąca do Gdyni przez podbydgoskie Emilianowo, w którym ma powstać olbrzymi terminal przeładunkowy.
Coraz bardziej gorączkowe stają się rozmowy i naciski na europejskich urzędników w sprawie włączenia Bydgoszczy do sieci bazowej TEN-T. Na razie jest w niej tylko linia kolejowa 201 biegnąca do Gdyni przez podbydgoskie Emilianowo, w którym ma powstać olbrzymi terminal przeładunkowy. Dariusz Bloch
Coraz bardziej gorączkowe stają się rozmowy i naciski na europejskich urzędników w sprawie włączenia Bydgoszczy do sieci bazowej TENT-T. Ostatnio rozmawiał o tym europoseł PiS Kosma Złotowski. Do wysiłków ponad podziałami namawia Roman Jasiakiewicz, bydgoski radny sejmiku województwa.

Zobacz wideo: Od lutego rosną opłaty za parkowanie w Bydgoszczy

od 16 lat

Na razie sieć TEN-T jest w trakcie uzgodnień. To sieć europejska, jak wyjaśnia Roman Jasiakiewicz, bydgoski radny sejmiku województwa, obecność w niej pozwala na zdobywanie funduszy unijnych. Na razie w propozycji na pewno znalazła się linia kolejowa 201 biegnąca m.in. przez Emilianowo do Gdyni Osowa. To niezwykle istotna decyzja, ponieważ jak wielokrotnie informowaliśmy, w Emilianowie pod Bydgoszczą ma powstać olbrzymi terminal przeładunkowy, ściśle współpracujący z rozwijającymi się portami w Gdańsku i Gdyni.

Teraz chodzi o to, żeby węzłem bazowym stała się Bydgoszcz i jej drogi, m.in. S5 i S10. Na razie miasto w sieci jako węzeł nie jest.

Europoseł o Bydgoszczy w sieci TEN-T

- W miniony poniedziałek, podczas posiedzenia Komisji Transportu i Turystyki, wziąłem udział w dyskusji z Komisarz ds. Transportu Adiną Valean i wykorzystałem okazję, aby spytać, dlaczego mimo licznych apeli, European Commission nie uwzględniła w swojej propozycji rewizji TEN-T Bydgoszczy jako węzła sieci bazowej - informuje Kosma Złotowski, bydgoski europoseł PiS. - Podkreślałem, że dla mieszkańców województwa to temat niezwykle ważny i jeszcze zanim rozpoczęły się oficjalne konsultacje, samorządy oraz organizacje pozarządowe apelowały, przesyłały analizy i zwracały uwagę, że taki ruch byłby uzasadniony merytorycznie i ekonomicznie. Odpowiadając na moje pytanie komisarz Adina Valean tłumaczyła, że ograniczenia czasowe i konieczność utrzymania odpowiednich standardów zmniejszają możliwości poszerzania sieci bazowej. Nie wykluczyła jednak, że Komisja Europejska w Polsce na etapie implementacji rozporządzenia może jeszcze w aktach delegowanych dodać obszary, które spełniają określone warunki lub realizują postęp szybciej niż inne.

Włączenie Bydgoszczy do sieci uzasadnione

Kosma Złotowski przypomina, że teraz gdy do sieci bazowej została przeniesiona linia kolejowa 201 łącząca Bydgoszcz z portem w Gdyni, włączenie również Bydgoszczy jest jeszcze bardziej zasadne. - Jej pełny potencjał można wykorzystać tylko jeśli w Emilianowie powstanie intermodalny terminal przeładunkowy, który spełnia przecież wszystkie, tak ważne dla KE, założenia łączenia potencjału różnych środków transportu. Mam więc nadzieję, że w Parlamencie Europejskim-Biuro w Polsce uda się zmienić tą niesprawiedliwą propozycję i ostatecznie ten projekt znajdzie się w sieci bazowej.

Samorząd województwa w Emilianowie

Roman Jasiakiewicz mówi: - Propozycja rewizji sieci TEN-T pojawiła się 14 grudnia. Teraz nadszedł czas na konsultacje, a potem przyjęcie jej ostatecznego kształtu w 2023 roku. Samorząd województwa przystępuje do spółki w Emilianowie. W budżecie zabezpieczono 1 mln zł na udziały. Zmienia się nastawienie wobec tego zadania. Starajmy się ponad podziałami, bo to zadanie o znaczeniu ogólnopolskim, ważne dla gospodarki, a nie tylko regionalne czy miejskie. To zadanie nie jest na "wyrost".

O tym, jak ważnym zapleczem śródlądowym dla portów Trójmiasta ma być Emilianowo, mówi się coraz więcej, także w kontekście dążenia Chin do poszerzenia regularnych kontaktów handlowych m.in. z Europa Środkową. Emilianowo uważa się za jedną z ważniejszych inwestycji w kraju, na drodze z Morza Bałtyckiego w kierunku Adriatyku, a w drugą stronę - Skandynawią.

Stąd m.in. forsowany przez powstałe w Bydgoszczy stowarzyszenie Nowy Bursztynowy Szlak postulat poszerzenia korytarza przy najbliższej rewizji sieci TEN-T o Budapeszt.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska