Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami oraz Prawa o ruchu drogowym, które podpisał właśnie prezydent Andrzej Duda.
Ta decyzja, a wcześniej cały proces legislacyjny, są reakcją na protesty egzaminatorów na prawo jazdy, którzy wskazywali m.in. na niskie, nie regulowane od lat zarobki. A te wynikały wprost z pogarszającej się od lat sytuacji finansowej WORD-ów, niskich cen za egzaminy. Ośrodki egzaminacyjne funkcjonowały dotąd jak normalne przedsiębiorstwa, których egzystencja zależała od wyrobionego zysku.
- Teraz sejmiki województwa będą musiały w formie uchwał określić wysokość opłaty za przeprowadzenie egzaminu państwowego oraz wysokość dotacji z budżetu województwa na dofinansowanie zadań ośrodków egzaminacyjnych – wyjaśnia nam Marek Staszczyk, dyrektor WORD w Toruniu, skarbnik Krajowego Stowarzyszenia Dyrektorów WORD. - To niewątpliwie poprawi sytuację ekonomiczną WORD-ów. Te już od lat notują straty, bo rząd zaniedbał je. Teraz trzeba ten bałagan posprzątać.
Będzie drożej, ale nie kosmicznie
Szef toruńskiego WORD-u nie uważa jednak, aby przez podwyżkę cen za egzaminy nagle kursanci zaczęli gremialnie zapisywać się na egzaminy lub przyspieszać decyzje. Zauważa bowiem, iż zgodnie ze znowelizowaną ustawą o kierujących pojazdami opłata za egzamin teoretyczny nie będzie mogła przekroczyć 50 zł, a teraz wynosi w całym kraju 30. Kwotowo nie będzie to więc dużo więcej.
To też może Cię zainteresować
Opłata za egzamin praktyczny w zakresie uprawnień kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, C1, D1 lub T albo uprawnienia do kierowania tramwajem, nie może przekroczyć 200 zł (teraz jest to 140 zł, na T – 170 zł, B+E – 200). W zakresie egzaminów na cięższe pojazdy, czyli B+E, C1+E, C, C+E, D, D+E lub D1+E, opłata nie będzie mogła przekroczyć 250 zł (teraz jest 200 zł, C+E 245 zł, ale w tym przypadku jest to opłata za cały egzamin).
Maksymalne stawki egzaminów będą zmieniane każdego roku w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych ogłaszanemu przez Główny Urząd Statystyczny.
WORD-y dostaną z budżetów województw
Znowelizowana ustawa Prawo o ruchu drogowym zmieni dotychczasowe reguły finansowania wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego. Ich przychodem może być od 1 stycznia 2023 roku dotacja podmiotowa albo celowa udzielana z budżetu województwa na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji jego zadań, niebędących działalnością gospodarczą.
Jak czytamy na oficjalnej stronie Prezydenta RP - dotacje dla WORD- ów nie będą mogły przekroczyć 50 proc. kosztów jego działalności. Zasady udzielania dotacji, tryb postępowania w sprawie ich udzielania i sposób ich rozliczania określi sejmik województwa, w drodze uchwały będącej aktem prawa miejscowego. Udzielenie dotacji nastąpi na podstawie umowy zawartej przez marszałka województwa z dyrektorem danego ośrodka.
Wynagrodzenia egzaminatorów określą sejmiki
Warunki wynagrodzenia egzaminatorów określi sejmik województwa, kierując się charakterem pracy wykonywanej przez egzaminatorów i potrzebą zapewnienia odpowiedniego poziomu wykonywania przez nich zadań. Warunki wynagradzania nie będą mogły być mniej korzystne niż dotychczasowe.
