Propozycja jest adresowana do uczniów szkół średnich oraz zawodowych z Chojnic, a projekt ma tytuł: "Mam prawo wiedzieć, mam prawo decydować".
Chodzi o edukowanie młodych ludzi i aktywizowanie ich w sprawach związanych z planowaniem przestrzennym. W szkołach będzie cykl prelekcji o możliwościach udziału mieszkańców w procesie planowania przestrzeni miejskiej i procesie decyzyjnym dotyczącym poszczególnych inwestycji. Uczestnicy zostaną zapoznani z takimi pojęciami, jak miejscowy plan lub studium zagospodarowania przestrzennego, strategia rozwoju miasta, gminy, województwa, konsultacje społeczne, udział obywateli i organizacji pozarządowych w postępowaniu administracyjnym. Prelekcje - połączone z dyskusją i ćwiczeniami - odbywać się będą w tych szkołach, które przystąpią do projektu. Będzie na to godzina lekcyjna. Udział w zajęciach jest bezpłatny, a zajęcia będą się odbywać od połowy października do połowy grudnia. Chęć przystąpienia do projektu oraz proponowane terminy prelekcji można zgłaszać na adres:[email protected] lub telefonicznie 660 040 248.
- Taka edukacja jest bardzo potrzebna - dowodzi Radek Sawicki, lider "Wspólnej Ziemi". - Miasto dynamicznie się rozwija, co chwilę mamy do czynienia z nowymi inwestycjami, które często drastycznie zmieniają wygląd miejskiej przestrzeni. Jaki mamy wpływ na to, żeby nasze otoczenie było estetyczne, funkcjonalne, by zaspokajało nasze potrzeby? O tym będą nasze zajęcia.
Sawicki liczy na to, że proponowane zajęcia przyczynią się z czasem do większej aktywności obywateli. Projekt "Mam prawo wiedzieć, mam prawo decydować" został dofinansowany przez holenderską fundację Kienkeurig z Waalwijk w ramach konkursu "Projekt Chojnice 2010". Współorganizatorem tego przedsięwzięcia był urząd miejski, a patronat nad nim przyjęła "Pomorska".
Holendrzy byli bardzo zaskoczeni, że tylko "Wspólna Ziemia" zdecydowała się powalczyć o pieniądze. Do dziś zadziwia ich słaba aktywność organizacji pozarządowych w Chojnicach. Być może działalność "Wspólnej Ziemi" przyczyni się do zmian w społecznej mentalności.