https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Czy trolejbusy zastąpią inowrocławskie autobusy miejskie?

(FI)
W Lublinie trolejbusy już jeżdżą, czy pojawią się na ulicach Inowrocławia?
W Lublinie trolejbusy już jeżdżą, czy pojawią się na ulicach Inowrocławia? wikipedia
Czy w Inowrocławiu zamiast miejskich autobusów powinny jeździć trolejbusy? Zdaniem Sary Słabińskiej, nic nie stoi na przeszkodzie, by tak się stało.

Pani Sara, inowrocławianka, która obecnie mieszka i pracuje w Poznaniu przedstawiła swój punkt widzenia na ten temat w niedawno obronionej pracy magisterskiej zatytułowanej "Koncepcja budowy sieci trolejbusowej w Inowrocławiu".

Komunikacja dla uzdrowiska

- Studiowałam gospodarkę przestrzenna na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od zawsze interesowałam się komunikacją miejską, dlatego tematem mojej pracy były trolejbusy - opowiada Sara Słabińska.

Zdaniem autorki, w uzdrowisku, którym jest przecież Inowrocław komunikacja miejska powinna wykorzystywać pojazdy o napędzie ekologicznym, najlepiej elektrycznym. Autobusy z silnikami spalinowymi, nawet tymi najnowszej generacji i tak emitują do środowiska zanieczyszczenia.
Wprowadzenie tramwajów jest niemożliwe, choćby z tego względu, że oprócz sieci trakcyjnej trzeba byłoby budować torowiska. To bardzo kosztowne przedsięwzięcie. Zresztą nie wiadomo, czy byłaby zgoda na budową tras tramwajowych w mieście, pod którym znajdują się zalane korytarze byłej kopalni soli. W takiej sytuacji najbardziej ekologicznymi i bezpiecznymi wydają się trolejbusy. Zwykłe autobusy napędzane energią elektryczną.

- Zbierając materiały do pracy magisterskiej dotarłam do osób, które twierdzą, że w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku były plany uruchomienia w Inowrocławiu trolejbusów. Idea została zapomniana. Uważam, że warto do niej powrócić, bo inicjatywy takie wspiera Unia Europejska - dodaje Sara Słabińska.

Inowrocławianka w swojej pracy nie tylko przekonuje do trolejbusów, ale także szczegółowo przedstawia przebieg ich tras w Inowrocławiu.

Bez szans

Mariusz Kuszel, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, nie widzi szansy na to, by realizować trolejbusową koncepcję.

- Wymaga ona bardzo dużych nakładów na tabor i na instalację sieci trakcyjnej. Ponadto warunki drogowe naszego miasta nie sprzyjają, by wprowadzić na ulice trolejbusy. Nie ma miejsca na wydzielenie specjalnych pasów ruchu dla tych pojazdów - zauważa Kuszel.
Prezes zwraca uwagę na niewielkie zainteresowanie komunikacją trolejbusową w całym kraju. - Praktycznie poza trzema miastami, w których takie pojazdy jeżdżą od lat, inni w to nie inwestują - komentuje.

Sara Słabińska uważa jednak, że trolejbusy to przyszłość. Zwraca uwagę na Gdynię. W mieście tym taka komunikacja istnieje od dawna, ale w ostatnim czasie zainwestowano w nią potężne środki, m. in. na rozbudowę tras.

Wiadomości z Inowrocławia

Najlepsze artykuły za jednym kliknięciem. Zarejestruj się w systemie PIANO już dziś!

Czytaj e-wydanie »

Komentarze 24

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
MaciekZKlanu
Autobusy co godzine jeżdżą bo tylko babcie na darmówkach nimi śmigają , a tu trolejbusów się zachciało . Ciekawe jaki zysk by z tego miasto miało skoro potencjalna klientela ma uprawnienia do darmowych przejazdów ^^
G
Gość
hee
G
Gość
fajnie by byloooo
m
mainstrem
Ci co by mogli to zrobić już z Ina wyjechali.Dlatego zgadzam się z Tobą!

Inowrocław to miasto bez potencjału intelektualnego.Każdy może tutaj zrobić ludziom wodę z mózgu
J
Juras
nie ma mozliwosci

Ci co by mogli to zrobić już z Ina wyjechali.Dlatego zgadzam się z Tobą!
G
Gość
nie ma mozliwosci
J
Jan Kujawita
W latach 1960 - 1962 , czyli do momentu likwidacji inowrocławskiej "bimby", trwała dyskusja
o komunikacji miejskiej. Podstawowym ,oficjalnym powodem likwidacji jedynej sieci tramwajowej było zgrożenie ze strony sztolni i koryrarzy wydobywczych kopalni soli.
Wówczas władze miasta rozpatrywały możliwość zachowania części trakci elektrycznej
i wprowadzenie trolejbusów. O ile pamiętam sprawę odłożono do momentu zbudowania
nowego wiaduktu na ulicy poznańskiej nad tzw. magistralą węglową. Pierwsza linia
trolejbusowa miała łączyć dworzec PKP z Mątwami. Komunikacja autobusowa miał być
jedynie tymczasową.
Jako potomek inowrocławskiego tramwajarza pamiętam te dyskusje dość dobrze, gdyż wiele
z nich odbywało się w naszym domu.
r
rysio
Rozważać i gdybać se można ale za darmo a nie za kasę podatników. W Inie planowano trolejbusy jak w Gdyni wioska była. Do Ina po co jeżdzić i czym? Kilka dalekobieżnych pociągów i autobusów na dzień,zero miejsc do parkowania w strefie uzdrowiskowej,zero atrakcji. To miasto dzięki wolności po 1989 roku umiera w zastraszającym tempie. Uzdrowisko ,Solanki i trolejbusy mu nie pomogą.
N
Nasza Gdynia
Kobieto chłopa se poszukaj a nie zajmuj czymś o czym nie masz zielonego pojęcia.Wiesz ile kosztuje zaprojektowanie,zamocowanie takiej sieci trakcyjnej?Wiesz ile kosztują trolejbusy? Wiesz jaki potencjał finansowy ma Gdynia,Lublin.gdzie ta komunikacja jest jedną z wielu środków komunikacji w tych miastac?.Wiesz ilu mieszkańców liczą miasta w których jeżdzą trolejbusy a ile w Inowrocławiu?

Pomysł na pewno jest wart rozważenia- finansowanie trakcji i taboru nie musi obciążać budżetu miasta.Rezcz szczególnie ważna, wyeliminowanie związków rakotwórczych pochodzących ze spalonych węglowodorów.Powinno Wam na tym zależeć w mieście ,które buduje uzdrowisko.Niedługo nikt do Was nie przyjedzie.Zapraszam do Gdyni .Finasowanie EBOiR,ZPORR, partnerstwo publiczno prywatne.
O
Olgierd
Kobieto chłopa se poszukaj a nie zajmuj czymś o czym nie masz zielonego pojęcia.Wiesz ile kosztuje zaprojektowanie,zamocowanie takiej sieci trakcyjnej?Wiesz ile kosztują trolejbusy? Wiesz jaki potencjał finansowy ma Gdynia,Lublin.gdzie ta komunikacja jest jedną z wielu środków komunikacji w tych miastac?.Wiesz ilu mieszkańców liczą miasta w których jeżdzą trolejbusy a ile w Inowrocławiu?
G
Gość
Warto przeprowadzić analizę tej propozycji. Skoro nie na wszystkich ulcach miasta byłaby niezbędna budowa trakcji to jest to zadanie całkiem realne. Należałoby też odwiedzić miasta, w których jeżdżą trolejbusy....
P
Pela
Jaką modernizacja tras?! Czy Pan prezes wie jaka jest zasada działania trolejbusu?! Specjalne pasy?! Gorszej bzdury nie słyszałem! Najlepiej powiedzieć NIE MA SZANS i zbierać kasę!
UE dofinansowuje inwestycje związane z ekologicznymi środkami transportu...
Jestem jak najbardziej ZA pomysłem trolejbusów w Inie!
P
Pela
Jaką modernizacja tras?! Czy Pan prezes wie jaka jest zasada działania trolejbusu?! Specjalne pasy?! Gorszej bzdury nie słyszałem! Najlepiej powiedzieć NIE MA SZANS i zbierać kasę!
UE dofinansowuje inwestycje związane z ekologicznymi środkami transportu...
Jestem jak najbardziej ZA pomysłem trolejbusów w Inie!
K
Ksero
Inowrocław jest miastem uzdrowiskowym, więc trolejbusy są najbardzie odpowiednim środkiem transportu. Warto wziąć przykład z Lublina, Gdyni, a także z Tych, gdzie też jeżdżą takie pojazdy
S
Spectrum
Mam nadzieję,że znajda się na tyle mądrzy ,że ten pomysł pani Sary zrealizują!Pozdrawiam
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska