Zaproszenie mają mi dosłać pocztą. O sprzedaży żadnych produktów przy okazji pokazu, co prawda, nie było mowy - dodaje. - Wspomniany kucharz ma pokazać, jak przygotowywać posiłki, by były zdrowe. Chętnie bym się wybrała. Boję się jednak, że to kolejny pokaz, podczas którego będą chcieli mi wcisnąć jakieś garnki albo robota kuchennego. Na sam pokaz chętnie bym się wybrała. Może nawet kupiła sprzęt kucharski, jeśli będzie dobry. Tylko, czy takie zakupy też obejmuje reklamacja? - zastanawia się nasza rozmówczyni.
Mamy dziesięć dni
Zanim zdecydujemy się na zakupy - poza lokalem sprzedawcy, np. podczas pokazów w wynajętych salach, warto pamiętać o kilku sprawach.
- Konsument powinien być poinformowany przez sprzedającego o możliwości odstąpienia od umowy w terminie 10 dni bez podania przyczyny - mówi Marcin Pawlak, powiatowy rzecznik praw konsumentów.
By takie odstąpienie było ważne, należy wysłać pismo (zawierające: datę zawarcia umowy, strony, przedmiot umowy, a także podpis konsumenta) do sprzedawcy listem poleconym.
Od daty wysłania odstąpienia od umowy, konsument ma kolejne 14 dni na zwrot towaru sprzedawcy.
Zobacz także: Brodnica. Mamy swoje prawa. Rzecznik konsumentów pomoże o nie walczyć
Towar nie może być uszkodzony
Jeżeli przy zawieraniu umowy wpłacimy część kwoty - należy się jej zwrot w pełnej wysokości.
- Niedopuszczalne jest zastrzeżenie ze strony sprzedawcy, iż można odstąpić od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa za tzw. odstępne - podkreśla rzecznik.
Przy zawieraniu umów zawsze należy żądać egzemplarza umowy oraz kompletu dokumentów w niej wymienionych.
Poprośmy o umowę
Bywa, że konsumenci nie wiedzą, z kim zawarli umowę (bo sprzedający odmawia wydania takiej umowy), co uniemożliwia im skuteczne odstąpienie. Jeżeli konsument ma jakiekolwiek wątpliwości, nie powinien podpisywać umowy.
Powiatowy rzecznik konsumentów przyjmuje w siedzibie brodnickiego starostwa przy ul. Kamionka 18, w godzinach pracy urzędu. Kontakt telefoniczny 56 495 08 47.
Czytaj e-wydanie »