Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Do 2027 r. pojedziemy zmodernizowaną DK nr 25. Inwestycja będzie kosztowała niespełna 400 mln złotych

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Droga krajowa nr 25 na wysokości Tryszczyna już posiada ścieżkę rowerową
Droga krajowa nr 25 na wysokości Tryszczyna już posiada ścieżkę rowerową Fot. Marek Weckwerth
Do końca 2027 roku kierowcy mają jeździć modernizowaną i poszerzoną na 17,5 kilometrach drogą krajową nr 25. Wzdłuż jezdni poprowadzone zostaną chodniki i ścieżki rowerowe.

Zobacz wideo: Tak znikał wiadukt przy Wojska Polskiego w Bydgoszczy.

od 16 lat

O tej inwestycji pisaliśmy już na naszych łamach łamach. Dziś mamy więcej szczegółów, w tym ten, że nowa droga wyposażona zostanie w wiele elementów poprawiających bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Powstaną zatem chodniki i ścieżki rowerowe. Biorąc pod uwagę fakt, iż od wielu już lat rowerem można bezpiecznie dojechać z Bydgoszczy do Koronowa, to kolejną dobrą nowiną będzie ta, że tę podróż będzie można kontynuować aż do Buszkowa.

Jeden plus dwa pasy

Julian Drob, specjalista ds. komunikacji społecznej w bydgoskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wyjaśnia że DK25 na odcinku Buszkowo – Tryszczyn będzie posiadać przekrój 1 x 2 (jeden pas w jednym kierunku i dwa w przeciwnym), a każdy pas zostanie poszerzony z obecnych 3,05 do 3,5 metra. Nośność nawierzchni będzie podniesiona do nacisku 11,5 ton na każdą oś.

To też może Cię zainteresować

Rozbudowę drogi na jej 17,5-kilometrowym odcinku podzieli się na cztery zadania. Za 130 mln zł w latach 2025-26 powstanie 4,5-kilometrowy fragment od Buszkowa w kierunku południowo-wschodnim. 57 mln zł pochłonie w roku 2026 budowa 3,2-kilometrowego fragmentu na wysokość Koronowa. Prace na „dwudziestcepiątce” od Koronowa do Stopki, a to 5,3 km, odbędą się w latach 2026- 2027 i mają kosztować 94 mln. Ostatni, 4,5-kilometrowy fragment, powstanie w 2027 roku między Stopką a Tryszczynem i pochłonie 101 mln zł. Prace wykończeniowe potrwają do roku 2028.

Z prac wyłączone będzie istniejące rondo w Koronowie na skrzyżowaniu DK25, DK56 i DW243.

- Okres przygotowawczy, który obejmuje opracowanie dokumentacji i ewentualnie uzyskanie decyzji środowiskowej - w zależności od przyjętych rozwiązań docelowych dla danego odcinka - obejmuje lata 2022-26 – precyzuje Julian Drob.

Zadania obejmą także takie rozwiązania, jak budowę przepustów, ekranów akustycznych, kanałów technologicznych, lewoskrętów i oświetlenia drogowego.

Na razie nie wiadomo jak trasa przebiegać będzie przez poszczególne miejscowości. To ważne, bo DK25, dziś dwupasmowa, będzie rozbudowana do 3 pasów, a to może oznaczać za mało miejsca w ciasnej zabudowie. Jak wyjaśnia nam Julian Drob – ta kwestia zostanie rozstrzygnięta na etapie szczegółowego planowania.

To, że droga przejdzie gruntowną modernizację, należy zawdzięczać determinacji mieszkańców okolicznych miejscowości i wsparciu burmistrza Koronowa. Z tą sprawą przyszli do bydgoskiego posła Piotra Króla (PiS) i przekonali go, że rozbudowa drogi jest konieczna dla poprawy bezpieczeństwa pieszych, w tym dzieci, i rowerzystów. Parlamentarzysta wywalczył tę inwestycję w Ministerstwie Infrastruktury.

Czytelnik: - Zabraknie szerokości

- Mam wątpliwości co do takich rozwiązań drogowych. Zawsze na końcu odcinka o dwóch pasach ruchu w jednym kierunku będą tworzyć się zatory, gdy pojazdy z lewego pasa będą zjeżdżały na pas prawy. Moim zdaniem ci na prawym pasie nie zawsze będą wpuszczać tych z lewego i może być nieprzyjemnie. Lepiej od razu budować drogę o standardzie po dwa pasy ruchu w obu kierunkach – radzi pan Adam z Bydgoszczy, nasz czytelnik, doświadczony kierowca.

Trasa będzie dalej rozbudowywana

To nie koniec planów inwestycyjnych co do DK25. Najważniejszymi będą budowy obwodnic w ciągu tej trasy: Kamienia Krajeńskiego i Sępólna oraz Nowej Wsi Wielkiej i Strzelna. Rodzajem obwodnicy będzie także droga omijająca podbydgoską Brzozę.

Patrząc od północy w ramach jednego zadania inwestycyjnego zbudowane będą obwodnice Kamienia Krajeńskiego i Sępólna o łącznej długości 8,7 km. To inwestycja w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do roku 2030 (z perspektywą do 2033). Jednak realizację planuje się na lata 2024 -27. Są już decyzje środowiskowe. GDDKiA podpisała właśnie umowę na rozpoznanie i badania podłoża budowlanego dla tych obwodnic.

Obecnie na DK 25 trwa modernizacja 1100 -metrowego odcinka w miejscowości Niechorz w gm. Sępólno Krajeńskie.

W latach 2023 -24 gruntownie przebudowany zostanie odcinek tej trasy między Obodowem a Mąkowarskiem, który dziś należy do najgorszych (koleiny, wyboje). Zwiększona zostanie nośność drogi.

Na długim odcinku między miejscowościami Orzełek a Gościeradz doświetlone zostaną przejścia dla pieszych. To w ramach poprawy bezpieczeństwa infrastruktury drogowej. Gotowa jest już dokumentacja na to zadanie.

To też może Cię zainteresować

W ramach budowy drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz - Toruń na jej odcinku między Bydgoszcz Błonie a Bydgoszcz Emilianowo ma być również rozbudowany 5-kilometrowy fragment DK 25. Droga krajowa wyprowadzona zostanie z węzła Bydgoszcz Błonie w kierunku Inowrocławia. To zadanie przewidziano na lata 2023-2026.

- To będzie de facto wschodnia obwodnica podbydgoskiej Brzozy. Wyposażona zostanie w dwa węzły – wyjaśnia Julian Drob.

Kolejną inwestycją związaną z DK25 będzie obwodnica Nowej Wsi Wielkiej budowana w ramach rządowego programu 100 Obwodnic, jako jedna sześciu w województwie kujawsko-pomorskim. W ramach tego samego programu budowana będzie obwodnica Strzelna.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska