Wiemy już, w jakich miejscach droga ekspresowa S5 przetnie dolinę Brdy i Pradolinę Toruńsko-Eberswaldzką, której dnem płynie Kanał Bydgoski. To jednak wciąż tylko koncepcje przerzutu mostów, budowy przyczółków i wałów ziemnych, bowiem żadnych planów technicznych jeszcze nie ma.
Przeczytaj także: Droga ekspresowa S5 będzie jednak budowana. Ruszyły pierwsze przetargi!
Najpierw projekty i uzgodnienia
- Na tym etapie, gdy trwa procedura przetargowa w sprawie wyłonienia wykonawców projektów i samej budowy drogi S5, nie wypowiadamy się na temat przepraw przez rzeki - stwierdza Tomasz Okoński, rzecznik bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - To właśnie poszczególne firmy wyłonione w przetargach wykonają projekty przepraw.
Jednak GDDKiA musi wykonać ponowne badania oddziaływania inwestycji na środowisko. Tak zdecydował jeszcze w 2011 r. generalny dyrektor ochrony środowiska. - W związku z tym inwestycja jeszcze raz będzie uzgadniana przez regionalnego dyrektora ochrony środowiska w Bydgoszczy, w ramach postępowania prowadzonego przez wojewodę - precyzuje rzecznik RDOŚ Dariusz Górski.
Ważne są także uzgodnienia z Regionalnymi Zarządami Gospodarki Wodnej w Gdańsku i Poznaniu, które administrują wodami Brdy i Kanału Bydgoskiego. To one ostatecznie wydadzą pozwolenia na przekroczenie tych cieków.- Informacja o koncepcji drogi ekspresowej S5 przecinającej Brdę dotarła do nas około pięć lat temu - wyjaśnia Bogusław Pinkiewicz, rzecznik prasowy RZGW w Gdańsku. - Od tego czasu żadne konkrety związane z projektem tej drogi nie pojawiły się.
RZGW w Gdańsku zapowiada, że będzie zajmować się tą sprawą dopiero, gdy otrzyma projekt. Podobnie mówi Anna Małysz z RZGW w Poznaniu: - Żadne konkrety do nas nie dotarły.
Most poniżej zapory
Jak wynika z mapy koncepcyjnej przebiegu tej trasy, most przez Brdę powstanie w okolicach węzła Tryszczyn. Poniżej zapory wodnej w Tryszczynie dolina rzeczna zwęża się, a brzegi podnoszą na kilkanaście metrów. To właśnie w tym miejscu, niezwykle malowniczym, należałoby zbudować most. Byłby tańszy od znacznie dłuższego, który można przerzucić przez rozlewisko Brdy powyżej zapory Tryszczyn.
Przeprawa przez kanał
Sporym wyzwaniem będzie także budowa mostu przez Kanał Bydgoski. Na tym odcinku od kilku dziesiątków lat funkcjonuje obwodnica Bydgoszczy w ciągu drogi krajowej nr 10, ale teraz jej ranga ma być podniesiona do ekspresowej. Potrzeba więc większej, szerszej przeprawy i poszerzenia wałów ziemnych biegnących przez podmokłe i rozległe tereny Pradoliny Toruńsko-Eberswaldzkiej.
Czytaj e-wydanie »Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje