Drogi wojewódzkie w Kujawsko-Pomorskiem w poślizgu. Ale mają być dokończone w przyszłym roku

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Budowa dróg wojewódzkich zwolniła tempo. Trzeba była renegocjować wiele umów.
Budowa dróg wojewódzkich zwolniła tempo. Trzeba była renegocjować wiele umów. Marek Weckwerth
W tym roku do użytku miało zostać oddanych 133 km nowych dróg wojewódzkich, ale finał tych inwestycji – pozostałe 47 km - przesunięty zostanie na pierwsze półrocze przyszłego roku.

Tak się stało na skutek koniecznych korekt finansowych w budżecie województwa kujawsko-pomorskiego i renegocjowanych umów z wykonawcami.

- Dopiero w sierpniu mogliśmy wprowadzić waloryzację tych umów, bo umożliwiło to specjalne ministerialne rozporządzenie. Raz zawartej umowy, jeśli nie było nadzwyczajnych okoliczności, gdy projekt inwestycji nie przewidywał jakiejś kolizji lub prace utrudniły warunki pogodowe, zmiana planu finansowego nie była możliwa. Teraz jest – wyjaśnił podczas spotkania z dziennikarzami przed poniedziałkową XLIX Sesją Sejmiku Województwa Piotr Całbecki.

Marszałek województwa uzmysławiał, iż dotąd nie mieliśmy tak wysokiej inflacji. Z jej powodu wartość podpisanych wcześniej umów z wykonawcami wzrosła o 11 procent. Ale mamy już rozstrzygnięte i zawarte umowy. Na rewaloryzację trzeba było znaleźć w budżecie dodatkowo 50 mln zł. Gdyby tak się nie stało, firmy wykonawcze odeszłyby z placów budów.

To też może Cię zainteresować

Gorące wakacje. Renegocjowano umowy

W wakacje inwestycje wyhamowały, ale właśnie wtedy w Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu toczyły się renegocjacje umów. Każdą inwestycję trzeba było indywidualnie „obmiarować” i na nowo wycenić i wtedy wyszło, że potrzeba o 50 mln zł więcej.

Zbigniew Sosnowski, wicemarszałek województwa: - Żyjemy w trudnych czasach. Wojna na Ukrainie też ma wpływ na to, co dzieje się na naszych drogach. Cena budowy 1 kilometra naszych dróg wzrosła od kilkudziesięciu do 100 procent. Firmy wykonawcze skłaniały się do zejścia z budów. Nasza interwencja i wytyczne Prokuratorii Generalnej umożliwiły renegocjację umów i mogliśmy dołożyć pieniędzy. Dzięki temu 90 procent wykonawców zostaje. Zbudowaliśmy już 60 kilometrów dróg, a do końca roku powstanie kolejne 26 kilometrów. Planowaliśmy budowę 133 kilometrów, ale wspomniane trudności sprawiły, że pozostałe 47 kilometrów dróg będzie kończonych w przyszłym roku.

Przykładowo 33 km drogi wojewódzkiej nr 548 Wąbrzeźno – Stolno skończone jest w 95 proc, ale już tym roku nie zostanie oddane do użytku.

Roszczenia pojawiły się zaraz po wybuchu wojny

Przemysław Dąbrowski, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, przedstawił podczas sesji sejmiku stan obecny poszczególnych inwestycji.

On także poruszył temat waloryzacji umów. Roszczenia ze strony wykonawców pojawiły się już tydzień–dwa po napaści Rosji na Ukrainę. A to dlatego, że wykonawcy nie wiedzieli jak bardzo wzrosną ceny materiałów i robocizny. Przykładowo asfalt podrożał w jeden dzień dwukrotnie. Nastąpiło bardzo duże spowolnienia na budowach i wykonawcy świadomie wstrzymywali prace, jak na obwodnicy Lubrańca.

- Rekomendacja Prokuratorii Generalnej ułatwiła nam zadanie – dzielimy się ryzykiem z wykonawcami pół na pół, ale też nowe prawo dopuszcza tylko do 50 procent waloryzacji. My zatem zwiększamy ją od ponad 10 procent do 50. Bazujemy na ogólnodostępnych wskaźnikach GUS z maja – wyjaśnił dyrektor ZDW.

Atmosfera wokół środków jest zła

- Do zrealizowania mamy jeszcze 1000 km dróg. Miały być uruchomione środki w ramach nowego Regionalnego Programu Operacyjnego, ale atmosfera wokół środków unijnych jest fatalna i środki w ramach polityki spójności i Krajowego Planu Odbudowy są zagrożone, jeśli Unia Europejska nie dojdzie do porozumienia z Polską. W przyszłym roku chcemy „położyć na stole” więcej niż 100 km dróg – dodał przed rozpoczęciem sesji marszałek Całbecki.

To też może Cię zainteresować

Radny Stanisław Pawlak powiedział na sesji m.in.: - Coś niebywałego się dzieje, że wykonawcy szaleją z cenami robót drogowych. Proponuję, aby skupić się na projektach i ogłaszać wykonawstwo w oparciu o posiadaną już dokumentację, byłoby łatwiej. Odcinki dobrze byłoby dzielić na mniejsze, aby szanse miały lokalne firmy o mniejszej mocy.

Dyrektor Dąbrowski potwierdził, że niektóre inwestycje już odbywają się na podstawie wcześniej przygotowanych projektów.

Z unijnym dofinansowaniem

Jak poinformowały nas Zarząd Dróg Wojewódzkich i Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego - na kontynuację programu modernizacji dróg wojewódzkich wykorzystuje się środki unijne z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020.

Dzięki dofinansowaniu powstały lub są w trakcie realizacji:

  • droga wojewódzka nr 265 Brześć-Kowal (powiat włocławski, długość 19 km) – inwestycja zakończona, wartość przedsięwzięcia 85 mln zł;
  • droga wojewódzka nr 559 Lipno-Jasień (powiat lipnowski, długość 22 km) – prace zakończone, trwa rozliczanie finansowe, wartość inwestycji 100 mln zł;
  • droga wojewódzka nr 548 Stolno-Wąbrzeźno (powiaty chełmiński i wąbrzeski, długość 29 km) – większość prac zakończy się w tym roku, prace w obrębie Lisewa oraz wykończenie wiosną 2023 roku, wartość inwestycji to ponad 177 mln zł;
  • droga wojewódzka nr 249 z Czarnowa do Solca Kujawskiego wraz z budową przeprawy promowej (powiaty bydgoski i toruński, długość 2,5 km) – drogi i przyczółki oraz prom są gotowe, ogłoszony został przetarg na pogłębianie Wisły, wartość inwestycji to ponad 21 mln zł;
  • droga wojewódzka nr 254 Brzoza-Łabiszyn (powiaty bydgoski i żniński, długość 13 km) – wykonawca zakończył prace projektowe i czeka na zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, wstępne prace ruszą na koniec roku lub wczesną wiosną, wartość inwestycji 53 mln zł;
  • droga wojewódzka nr 254 Łabiszyn-Barcin (powiat żniński, długość 9 km) – wykonawca kończy prace projektowe i jesienią złoży wniosek o zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, roboty budowlane w przyszłym roku, wartość inwestycji 38 mln zł;
  • obwodnica Lubrańca w przebiegu drogi wojewódzkiej nr 270 (powiat włocławski, długość 5 km) – wykonawca rozpoczął prace budowlane, zakończenie w przyszłym roku, wartość inwestycji 59 mln zł;
  • droga wojewódzka nr 270 Brześć Kujawski-Lubraniec (powiat włocławski, długość 7 km) – trwają prace projektowe, zakończenie inwestycji planowane jest w przyszłym roku, wartość inwestycji 29 mln;
  • droga wojewódzka nr 563 Stępowo-granica województwa (powiat rypiński, długość 7 km) – trwają prace projektowe, zakończenie zadania planowane jest w przyszłym roku, wartość inwestycji 38 mln zł;
  • droga wojewódzkiej nr 265 Kowal-Baruchowo (powiat włocławski, długość 8 km, trwa przetarg na II etap, I etap z Baruchowa do granicy województwa - większość prac zrealizowana, wartość inwestycji 37 mln zł);
  • budowa dróg rowerowych przy drogach wojewódzkich nr 273 (Cierpice-Toruń), nr 657 (Złotoria-Lubicz) oraz o nr 551, 649 i 554 ( Nawra-Chełmża-Sierakowo) w powiecie toruńskim, łączna długość to 27 km – zakończenie większości prac planowane jest w tym roku, wartość inwestycji ok. 35 mln zł.

Duże zadania z budżetu samorządu województwa

Kontynuowana jest także modernizację kolejnych dróg ujętych w Kujawsko-Pomorskim Planie Spójności Komunikacji Drogowej i Kolejowej w oparciu o środki własne samorządu województwa. Zabezpieczono ponad 76 mln zł na modernizację najbardziej zniszczonych nawierzchni i przebudowę dróg.

Te pieniądze pozwoliły zaplanować prace na:

  • drodze wojewódzkiej nr 246 Rojewo-Płonkówko (powiat inowrocławski, długość 4 km, zadanie zakończone, kwota 5 mln zł);
  • drodze wojewódzkiej nr 266 m.in. w okolicach Aleksandrowa Kujawskiego i Zakrzewa (powiat aleksandrowski, łączna długość ok. 5 km, prace zakończone, kwota ponad 9 mln zł);
  • drodze wojewódzkiej nr 254 Barcin-Wolice (powiat żniński, długość ok. 1,4 km, prace zakończone, kwota 1,7 mln zł);
  • drodze wojewódzkiej nr 223 rondo-Białe Błota (powiat bydgoski, długość 1 km, prace zakończone, kwota 3,1 mln zł);
  • drodze wojewódzkiej nr 546 w Zławieś Wielka-Rzęczkowo (powiat toruński, długość 5 km, prace zaawansowane, finisz w tym roku);
  • drodze wojewódzkiej nr 237 odcinki w rejonie Gostycyna i Łyskowa (powiat tucholski, długość 3 km), prace na finiszu, kwota 6 mln zł;
  • drodze wojewódzkiej nr 538 Zakrzewo-Mełno (powiat grudziądzki, długość 2,5 km), zaawansowane prace, finisz w tym roku, kwota 4,6 mln zł;
  • drodze wojewódzkiej nr 543 w Jabłonowie-Zamku (powiat brodnicki) – parking i miejsce kontroli pojazdów, zadanie na finiszu, kwota 5 mln zł;
  • drodze wojewódzkiej nr 551 Unisław-Wybcz (powiat chełmiński i toruński, długość 5 km), zadanie na finiszu, kwota 9,3 mln zł;
  • drodze wojewódzkiej nr 251 Pturek-Młodocin (powiat żniński, długość 2 km), trwa końcowy etap uzyskiwania zezwoleń, prace budowlane przyszły rok;
  • drodze wojewódzkiej nr 241 Wiele-Więcbork (powiat sępoleński, długość 7 km), trwają zaawansowane prace; kwota 12 mln zł;
  • drodze wojewódzkiej nr 543 Drużyny-Szabda (powiat brodnicki, długość ok. 2 km, trwają zaawansowane prace, kwota 3 mln zł
  • drodze wojewódzkiej nr 551 Pluskowęsy-Dźwierzno (powiat toruński, długość 6 km), wybieramy wykonawcę;
  • drodze wojewódzkiej nr 241 Wysoka Wieś-Mały Mędromierz (powiat tucholski, długość 2 km, umowa o wartości 4,5 mln zł z wykonawcą została podpisana, zakończenie prac w tym roku) Brzuchowo-Wieszczyce (powiat tucholski, długość 2 km, powtarzamy przetarg), Trzciany-Sikorz (powiat sępoleński, długość 3 km, przetarg w toku), Sępólno-Grochowiec (powiat sępoleński, 0,5 km, trwają przygotowania do przetargu);
  • drodze wojewódzkiej nr 544 Brodnica-granica województwa (powiat brodnicki, długość 4,5 km), rozpoczęliśmy II etap przebudowy, zakończenie w połowie przyszłego roku (I etap obejmował odcinki o długości prawie 7 km, a prace kosztowały 6,8 mln zł).

Mikrodywaniki o wartości ponad 2 mln zł położone zostały na odcinkach:

  • drogi wojewódzkiej nr 550 w Unisławiu (powiat chełmiński),
  • drogi wojewódzkiej nr 247 w Mycielewie (powiat nakielski),
  • drogi wojewódzkiej nr 534 w Szafarni (powiat golubsko-dobrzyński),
  • drogi wojewódzkiej nr 251 w Murczynie (powiat żniński),
  • drogi wojewódzkiej nr 553 w Przecznie (powiat toruński).

Prace na tych pięciu odcinkach zostały zakończone, ponadto przygotowywane są na odcinkach:

  • drogi wojewódzkiej nr 541 w Chalinie (powiat lipnowski),
  • drogi wojewódzkiej nr 256 w Chełmszczonce (powiat bydgoski).

Budowa dróg rowerowy i chodników

Kontynuowany jest marszałkowski program związany z budową ciągów pieszo-rowerowych we współpracy z gminami, czyli Drogowa Inicjatywa Samorządowa (DIS). Na ten cel trafi ponad 1 mln zł.

Ciągi powstaną:
przy drodze wojewódzkiej nr 546 w Złejwsi Małej (powiat toruński) – wkrótce rozpoczną się prace, które powiązane są z dużą przebudową drogi przy drodze wojewódzkiej nr 267 w Osięcinach (powiat radziejowski) – trwa przetarg na realizację zadania.

Obwodnice

Czternaście kolejnych obwodnic o łącznej długości ponad 70 kilometrów powstanie w najbliższych latach wokół miast i miejscowości naszego regionu. Dzięki porozumieniom z samorządami lokalnymi, można było zlecić już prace nad projektami tych tras. Realizacja inwestycji pochłonie blisko miliard złotych.

  • Lubraniec – rozpoczęły się prace budowlane;
  • Rypin – trwają prace nad koncepcją, odbyły się konsultacje, dofinansowanie centralne zapewnione;
  • Brodnica – trwają prace nad aktualizacją dokumentacji, dofinansowanie centralne zapewnione;
  • Tuchola – od 2019 roku oczekujemy na postanowienia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, który rozpatruje odwołanie jednego z mieszkańców, dofinansowanie centralne zapewnione;
  • Więcbork – prace nad koncepcją w toku, odbyły się konsultacje społeczne;
  • Lisewo – trwa przetarg na aktualizację dokumentacji projektowej;
  • Białe Błota – gmina przygotowuje się do przetargu na koncepcję;
  • Radzyń Chełmiński – przetarg na koncepcję w toku;
  • Łysomice – trwa przetarg na koncepcję;
  • Chełmża – przetarg na koncepcję w toku;
  • Sępólno Krajeńskie – trwają przygotowania do powtórzenia przetargu na projekt;
  • Golub-Dobrzyń – prace nad koncepcją w toku, odbyły się konsultacje społeczne;
  • Mogilno II etap – dokumentacja gotowa, złożono wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej;
  • Trląg – planowana wraz z przebudową DW nr 255, trwa przetarg na aktualizację dokumentacji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska
Dodaj ogłoszenie