Zacznijmy od tego, kto jest lepszym kierowcą: kobieta czy mężczyzna?
One rzadziej siadają za kółko po kielichu
Kobiety w naszym kraju stanowią 41 proc. kierowców samochodów osobowych (z prawem jazdy kategorii B), natomiast jako kierowcy uczestniczą tylko w 38 proc. wypadków z udziałem osobówek - wynika z wyliczeń Instytutu Transportu Samochodowego.
- Znacznie rzadziej od mężczyzn powodują wypadki pod wpływem alkoholu (8 proc. zdarzeń) i prowadząc z nadmierną prędkością (20 proc.).
- Ryzyko uczestniczenia w zdarzeniu, w przeliczeniu na 1 km podróży, jest dla kobiet 2 do 4 razy niższe niż dla mężczyzn.
- Według danych policji, rocznie płeć piękna odpowiada za ok. 6-7 tys. wypadków, natomiast mężczyźni notują wyniki na poziomie 20-30 tys.
Panowie zaś lepiej wypadają w zadaniach wymagających operowania danymi przestrzennymi, mają lepsze wyczucie perspektywy i sprawniej czytają np. mapy. Jednak ich testosteron może przyczyniać się do częstego przekraczania dozwolonej prędkości i szybkiej jazdy. Nic dziwnego, że są częściej uczestnikami kursów zmniejszających liczbę punktów karnych.
Mężczyźni wykazują również wysoką tendencje wrogości do innych kierowców. Kobiety są bardziej wyrozumiałe, a w trudnych sytuacjach udaje im się lepiej powstrzymać emocje, dzięki czemu są wtedy bardziej kulturalne od przedstawicieli tzw. płci brzydkiej.
Z okazji dzisiejszego Dnia Matki eksperci AAA AUTO przeanalizowali preferencje pań kupujących samochody z drugiej ręki.
Kobiety stanowią około 31 proc. kupujących auta używane, wybierają samochody rodzinne typu hatchback.
- Przed zakupem konkretnego auta szczegółowo analizują parametry techniczne różnych samochodów, nie sugerując się wyłącznie ich wyglądem, ale stosunkiem jakości do ceny - komentuje Karolína Topolová, dyrektor generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO. - Ostatecznie najczęściej wybierają samochody z nadwoziem typu hatchback, które świetnie sprawdzają się zarówno jako auta miejskie, jak i rodzinne. Natomiast dla ponad 22 proc. kobiet priorytetem jest automatyczna skrzynia biegów, to najwyższy rezultat w 31-letniej historii AAA AUTO.
Co kupić na Dzień Matki?
Z danych AAA AUTO wynika też, że zdecydowanie więcej kobiet preferuje silniki benzynowe, niż mężczyźni - aż 62 proc. pań. Zaś zainteresowanie pań napędami alternatywnymi rośnie wolniej niż w przypadku mężczyzn, którzy częściej decydują się na zakup hybryd lub aut elektrycznych. Mimo to, 12 proc. kobiet kupuje auta z napędem 4x4.
Największa zmiana w ciągu ostatniego roku zaszła w kwestii preferencji kolorów - kolor szary wciąż jest najbardziej popularny wśród kobiet (21,2 proc.), jednak zaraz za nim panie wybierają kolor biały (20,3 proc.).
Oto 10 najczęściej kupowanych samochodów przez kobiety w 2023 roku:
- Skoda Fabia (8,01 proc.),
- Skoda Octavia (7,05 proc.),
- Ford Focus (3 proc.),
- Renault Megane (2,93 proc.),
- VW Passat (2,66 proc.),
- VW Golf (2,14 proc.),
- Skoda Superb (1,89 proc.),
- Kia Ceed (1,86 proc.),
- Skoda Rapid (1,68 proc.),
- Hyundai i30 (1,34 proc.).
I na koniec podpowiadamy, co można kupić na Dzień Matki.
I tak np. w Lidlu na klientów czeka m.in. szeroka oferta kwiatów, w tym róże, 13 sztuk, aż 50 proc. taniej za drugi bukiet, czyli jedyne 8,99 zł za 1 bukiet przy zakupie dwóch. Z kolei 10 sztuk pięknych i pachnących frezji to tylko 17,99 zł. Dla lubiących klasykę sieć oferuje 10 sztuk gerberów lub goździków w cenie 9,99 zł za bukiet.
Zaś w ofercie Biedronki znalazły się różne rodzaje kwiatów, takie jak np. zantedeschia w cenie 21,99 zł za sztukę, storczyk dwupędowy za 36,99 zł, lilie orientalne w cenie 24,99 zł czy róże w doniczce za 11,99 zł.
