InPost likwiduje powiadomienia SMS-owe. Jak teraz będziemy otrzymywali komunikaty?

Katarzyna Paczewska
Katarzyna Paczewska
Zaktualizowano 
InPost
InPost przestaje SMS-owo informować o statusie przesyłki. Oszuści próbowali w ten sposób okradać klientów tej firmy.

74 proc. kupujących w sieci odbiera przesyłki w Paczkomatach InPost-u - wynika z badań Kantar TNS z wiosny tego roku. A raport Gemius z kwietnia wskazuje, że aż 52 proc. zaopatrujących się w internecie deklaruje urządzenia tej firmy jako najczęściej wybieraną formę dostawy towaru.

Kilka dni temu firma uruchomiła 5000. Paczkomat w Polsce. Sieć cieszy się popularnością nie tylko wśród klientów, ale także wśród oszustów. Przypomnijmy, już w 2015 roku oszuści podszywający się pod InPost wysyłali fałszywe e-maile.

Może zainteresuje Cię też to...

„Prawdziwe maile z powiadomieniami od Paczkomatów nigdy nie zawierają żadnych załączników! W przypadku otrzymania wiadomości z załącznikiem nie otwierajcie pliku (najczęściej z rozszerzeniem.doc) Ponadto w treści zawirusowanych wiadomości pojawia się często sformułowanie „list przewozowy”, którego nie używamy. Jeśli otrzymacie fałszywą wiadomość, prześlijcie ją na adres bezpieczenstwo@paczkomaty.pl, korzystając z opcji „przekaż dalej”” - apelował wtedy w komunikacie dział bezpieczeństwa firmy.

Kilka lat minęło, ale oszuści podszywający się pod tą firmę kurierską nie odpuszczają i w ostatnich miesiącach atakowali jej klientów różnymi fałszywymi SMS-ami. Ostatnio np. dotyczących dopłat do przesyłek. Gdy ktoś zdecydował się na zapłatę brakujących niby 29 czy 39 groszy, oszuści czyścili mu konto.

„Ostrzegamy przed kampanią SMS korzystającą z wizerunku InPost i OLX. Fałszywe wiadomości pojawiają się między prawdziwymi (przez grupowanie rozmów). Linki w SMS-ach kierują do fałszywych stron płatności DotPay w domenach inpost24.me, payment.super-pay.me, olx-platnosci.online” - alarmował w lipcu CERT Polska (specjalny oddział NASK-u zajmujący się bezpieczeństwem w sieci).

InPost rezygnuje z SMS-ów, wybiera nowszą technologię

- Stworzyliśmy nowoczesną aplikację do zarządzania kontaktami z naszymi klientami, której funkcjonalności stale rozwijamy. Jest ona centrum komunikacji z użytkownikami usług InPost zarówno tych korzystających z Paczkomatów jak i z usług Kuriera InPost. Informacje o statusie przesyłek, zarówno nadawanych jak i odbieranych, są obecnie dostępne w łatwy i prosty sposób w jednym miejscu. Tym samym rezygnujemy ze starszej technologii, czyli powiadamiania o statusach przesyłek poprzez SMS - tłumaczy Wojciech Kądziołka, rzecznik InPost-u.

- Przy okazji jako jeden z pierwszych operatorów logistycznych w Polsce całkowicie rozwiązujemy problem z jakim boryka się branża w Polsce, czyli z fałszywymi SMS-ami - dodaje Wojciech Kądziołka. - Od teraz informujemy: InPost nie wysyła żadnych informacji o płatnościach lub statusie przesyłki poprzez wiadomości SMS.

Aplikacja mobilna InPost jest bezpłatna i działa na telefonach z oprogramowaniem typu Android i iOS. „Apka” umożliwia m.in.: precyzyjne śledzenie przesyłek będących w drodze, obserwowanie paczki wysłanej do bliskiej osoby, otrzymywanie informacji o odebranych przesyłkach w archiwum, wpisanie własnej nazwy dla przesyłki, płacenie w aplikacji za paczki za pobraniem, szerokie możliwości konfiguracji powiadomień wysyłanych na telefon.

Informacja o przesyłce nadal e-mailem i na stronie firmy kurierskiej

A co z osobami, które nie korzystają ze smartfonów, albo nie chcą instalować kolejne aplikacji?

- Rezygnując ze starszej technologii zdecydowaliśmy się wybrać nowocześniejsze i bezpieczniejsze rozwiązanie w postaci aplikacji, nie rezygnując przy tym z pozostałych form komunikacji z naszymi klientami - zaznacza rzecznik prasowy InPostu. - Natomiast informacje o statusie przesyłek są nadal dostępne na naszej stronie internetowej, nadal wysyłamy także informacje o przesyłkach poprzez e-maile.

Jak oszuści polują jeszcze na nasze dane i pieniądze

Portal Bankier.pl przedstawił przykładowe sposoby, które wykorzystują oszuści: nabiorą cię na nowy phishing, podrzucą ci wirusa, zastosują smishing (SMS z linkiem z prośbą o szybkie zabezpieczenie konta bankowego przed hakerami, ale wysłany przez oszustów), podstawią fałszywą aplikację, włamią się na Facebooka i oszukają znajomych, podszyją się pod twojego szefa, zdublują kartę SIM do telefonu.

polecane: 60 Sekund Biznesu: Niemcy najważniejszym partnerem handlowym.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3