Zobacz wideo: Zmiany nazw miejscowości w Kujawsko-Pomorskiem.

Konsultacje są organizowane w związku z opracowaniem Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowego, które jest kompletowane do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi S5 na odcinku Wirwajdy (województwo warmińsko - mazurskie) – Nowe Marzy (województwo kujawsko - pomorskie).
Podczas spotkania będzie okazja do zapoznania się z planami sytuacyjnymi S5, zostaną zaprezentowane projektowane warianty budowy S5 i omówione zagadnienia związane z ochroną środowiska. Także mieszkańcy będą mieli możliwość zadawania pytań. Na terenie Kujawsko - Pomorskiego S5 będzie przebiegała jeszcze przez powiaty: brodnicki, grudziądzki, wąbrzeski i chełmiński.
Jak wygląda terminarz konsultacji społecznych dla poszczególnych gmin?
- Gmina Jabłonowo Pomorskie i Gmina Świecie nad Osą
16 stycznia (poniedziałek) o godz. 17 w Gminnym Ośrodku Kultury w m. Świecie nad Osą, ul. Świecie nad Osą 112 - Gmina Gruta i Gmina Radzyń Chełmiński
17 stycznia (wtorek) o godz. 17 w Zespole Szkół w Radzyniu Chełmińskim, ul. Sady 14 - Gmina i Miasto Grudziądz, Gmina Płużnica i Gmina Stolno
18 stycznia (środa) o godz. 17 w Szkole Podstawowej w m. Sztynwag ul. Sztynwag 46
Firma projektowa zachęca również do zapoznania się z planami sytuacyjnymi wariantów S5 oraz wypełnienia ankiety. Obie te rzeczy są dostępne: TUTAJ
Petycje, protesty mieszkańców gminy Grudziądz ws. "zielonego" wariantu S5
Jak od kilku miesięcy informujemy na łamach "Pomorskiej" kontrowersje wzbudza jeden z trzech proponowanych wariantów przebiegu S5 przed gminę Grudziądz, a dokładniej jej południową część. Chodzi o tzw. wariant zielony. Godzi on bowiem w infrastrukturę mieszkaniową i wiąże się z wyburzeniami co najmniej kilkudziesięciu domów, a wiele z tych, które które pozostaną będzie miało S5 "za płotem".
Mieszkańcy kilku wsi, których najboleśniej może dotknąć ten wariant podejmują szereg inicjatyw, aby został on odrzucony. M.in. napisali petycję przeciwko dalszemu procedowaniu tego wariantu którą podpisało 700 osób, a która trafiła m.in. do GDDKiA oraz Ministerstwa Infrastruktury! Organizowali protesty. Także przedstawiciele mieszkańców udali się do wójta gm. Grudziądz, Andrzeja Rodziewicza z gotowymi inicjatywami wspierającymi ich działania. Zaproponowali wspólne porozumienie wójtów i burmistrzów powiatu grudziądzkiego co do przebiegu S5, a także spotkanie mieszkańców z GDDKiA. Inicjatywy spotkały się z aprobatą wójta. W ich wyniku samorządowcy z gminy Grudziądz, Gruta i Świecie nad Osą ustalili wspólne stanowisko przebiegu trasy ekspresowej S5. Poparł je również starosta grudziądzki, Adam Olejnik. Do porozumienia nie przystąpił burmistrz Radzynia Chełmińskiego, Krzysztof Chodubski.
Wójtowie gmin: Grudziądz, Gruta i Świecie nad Osą we wspólnym stanowisku co do przebiegu S5
Wójtowie wyrazili stanowczy sprzeciw nad dalszymi pracami nad wariantem tzw. zielonym (W2). Argumentują: "(...) spowoduje nie tylko szkody w środowisku obciążając ponad miarę unikalne walory przyrodnicze terenów naszych gmin, ale także spowoduje liczne konflikty społeczne. (...). Realizacja inwestycji w wariancie W2 spowodowałaby poprowadzenie S5 przez tereny silnie zurbanizowane, co wiązałoby się z koniecznością przeprowadzenia dużej ilości wywłaszczeń, ograniczeniem rozwoju urbanistycznego oraz ingerencją w unikatową przyrodę. (...) Pełna treść: TUTAJ
Dodajmy, że wielokrotnie sprzeciw mieszkańców południowej części gm. Grudziądz co do dalszych prac nad wariantem zakładającym wyburzenia domów wspierał poseł Tomasz Szymański z Koalicji Obywatelskiej. Wielokrotnie składał interpelacje poselskie w tej sprawie do Ministra Infrastruktury.
Samorządowcy po analizach podali alternatywny przebieg S5 w omawianym wariancie na poszczególnych odcinkach. Ich propozycja omija tereny zamieszkałe i wygląda następująco:
- od km 8 do km 25 wariant pomarańczowy (W1a) przebiegający w okolicach: Kitnówka, Gołębiewka, Fijewa
- od km 25 do km 32 wariant fioletowy (W1) przebiegający w okolicy Dębieńca
- od km 32 do km 40 wariant czerwony (W3) przebiegający w okolicy Wiewiórki, Pilewice z nowym węzłem autostradowym w Sarnowie
GDDKiA w Bydgoszczy: - Chcielibyśmy uniknąć wyburzeń
Dodajmy, że podczas zdalnego spotkania mieszkańców południowej części gminy Grudziądz z GDDKiA dyrektor Sebastian Borowiak, które odbyło się w grudniu ub. roku podkreślał że ani na tym spotkaniu, ani kolejnym mieszkańcy nie dowiedzą się który z wariantów jest rekomendowany do dalszych prac gdyż nadal trwają analizy. - Nie zmienia to jednak faktu, że wariant zielony jest środowiskowo najmniej atrakcyjnym gdyż występuje tu dużo siedlisk, terenów chronionych i społecznie najmniej akceptowalny - mówił dyrektor Borowiak. Jednocześnie podkreśla: - Chcielibyśmy uniknąć wyburzeń. Nie jest naszym celem budowanie drogi w obszarze bardzo mocno zurbanizowanym i potem ponosić olbrzymie koszty wykupu gdzie państwo wykazujecie w dokumentach że pobudowaliście się, bądź jesteście w trakcie budowy, zaciągnęliście kredyty i nie wiecie co dalej z tym będzie - mamy tego pełną świadomość. Będziemy chcieli poprowadzić tak drogę, aby nie tylko na odcinku gminy Grudziądz, ale też innych gmin mogli bezpiecznie przejść.
Przypomnijmy. Spotkanie informacyjne dla gminy Grudziądz z GDDKiA i firmą projektową "Trakt" 18 stycznia br. w szkole w Sztynwagu. Początek o godz. 17.