- By stworzyć efektywny i kreatywny zespół – potrzeba pracowników, którzy mają motywację do pracy i pewne cechy charakteru sprzyjające pracy w grupie - radzi Aleksandra Pocheć, ekspertka serwisu pracy MonsterPolska.pl. - By je odkryć – warto podczas rekrutacji odłożyć na bok CV i skupić się na rozmowie z kandydatem.
Przeczytaj też: Rozmowa kwalifikacyjna. Krok po kroku
Tych warto pozyskać
- Zmotywowani. Z badań Hay Group wynika, że najlepsi pracownicy to tacy, którzy mają motywację do pracy. Okazuje się, że osoby przejawiające duże zaangażowanie mają o 50 proc. większe szanse na spełnienie postawionych oczekiwań. Według Jamesa Sale’a, specjalisty ds. motywacji, każdy z nas ma unikalną mieszankę bodźców motywujących i decydując się na pracownika warto tak poprowadzić rozmowę, aby dowiedzieć się, co go w życiu napędza i co się liczy.
- Nastawieni na rozwiązywanie problemów. - Osoby, które chcą jak najszybciej rozwiązać problem, przezwyciężyć kryzys i iść dalej, bardzo pozytywnie oddziałują na zespół. Najczęściej posiadają one także drugą umiejętność – szybkiego reagowania w sytuacjach kryzysowych – mówi Pocheć.
Zobacz: Rozmowa kwalifikacyjna - jak się przygotować do rozmowy kwalifikacyjnej i dostać pracę? [wideo]
- Lojalni. Coraz trudniej o lojalnych pracowników. Słowo to traci na wartości. Tymczasem zwłaszcza na kluczowych stanowiskach dla rozwoju firmy, lojalność u pracownika jest jedną z bardziej pożądanych cech.
- Dobrze zorganizowani. - Osoba, która ma dobrą organizację pracy, jest efektywna, zadaniowa, punktualna. Poszukując nowego pracownika, warto zwracać uwagę na to, czy w referencjach pojawia się opis „dobrze zorganizowany”. To dobry prognostyk na dalszą pracę – komentuje ekspertka.
- Pozytywni. Pod tym określeniem kryje się m.in. pozytywne podejście do innych, do zadań i do firmy. Prof. Martin Seligman uważa, że osoby pozytywne są skuteczniejsze w pracy, nie poddają się, nie znają pojęcia „nigdy”. W jednym z eksperymentów Seligman wykazał też związek między byciem pozytywnym a wydajnym. Okazało się, że optymiści sprzedali 37 proc. więcej polis niż pesymiści.
Czytaj również: Rozmowa kwalifikacyjna. Trudne pytania o przyszłe zarobki
A tych unikaj
Są również ludzie, którzy mogą destrukcyjnie wpływać na zespół, a prawdopodobieństwo, że zawiodą, jest bardzo duże.
- Osoby bardzo źle mówiące o innych. - Warto przemyśleć zatrudnianie osób, które przychodzą na rozmowę o pracę i przekazują – czasem niepytani – same negatywne informacje o byłych współpracownikach i byłym pracodawcy. Nie oszukujmy się, że z nami będzie inaczej - przestrzega ekspertka.
- Roszczeniowi. Jest cienka granica między negocjowaniem warunków zatrudnienia a ich roszczeniowym stawianiem. Jeśli kandydaci do pracy przejawiają na rozmowie kwalifikacyjnej butę to sygnał, że mogą być bardzo trudni we współpracy.
- Niezdecydowani. Zdarza się, że na rozmowę o pracę przychodzą bardzo niezdecydowani kandydaci. Z reguły te osoby potrzebują dużo czasu do namysłu, a finalnie nie decydują się na zmianę pracy. Namawianie i zabieganie o takich kandydatów nie ma sensu. Może się zdarzyć, że mimo dobrych warunków, ta osoba i tak odejdzie.
Przeczytaj: Jak wygrać na rozmowie kwalifikacyjnej?
- Wybuchowi. Bardzo trudny typ współpracowników. Wybuchają, gdy coś nie idzie po ich myśli. Osoby trzaskające drzwiami czy klawiaturą źle wpływają na atmosferę w zespole. Czasem trudno rozpoznać te cechy na etapie rekrutacji, dlatego tak ważne są referencje.
- Nieodpowiedzialni. Na pracownikach trzeba móc polegać, jeśli mamy przypuszczenia lub informacje, że kandydat jest nieodpowiedzialny, musimy zastanowić się, czy to osoba właściwa dla naszej firmy.