Mowa o bydgoskim oddziale Generalnej Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Przy węźle drogowym trasy ekspresowej S5 Bydgoszcz Opławiec na obrzeżach Tryszczyna znajduje się jedna z baz utrzymania dróg. Podobna, najbliższa, jest w Zbrachlinie tuż przy w węźle S5 Pruszcz.
- Na ten sezon zimowy zgromadziliśmy 23 tysiące ton soli drogowej i 131 ton chlorku wapnia. Gdyby temperatura powietrza spadła poniżej minus 8 stopni Celsjusza, zwykła sól nie spełni już swojego zdania i wtedy do akcji wkroczą wytwornice solanki. Mamy ich w regionie 15 – wylicza i wyjaśnia Julian Drob, rzecznik prasowy bydgoskiej GDDKiA.
Dodajmy, że solanka drogowa (przemysłowa) to wodny roztwór chlorku sodu.
W Tryszczynie znajdują się magazyny zimowego utrzymania dróg (ZUD) i w gotowości stoi sprzęt do zwalczania śliskości na trasie S5 i drogach krajowych.
W zimę przełomu 2024 i 2025 roku służby podległe bydgoskiej GDDKiA będą utrzymywały przejezdność 1008 kilometrów głównych dróg regionu.
Takie są standardy utrzymania dróg w Kujawsko-Pomorskiem
W pierwszym, najwyższym standardzie zimowego utrzymania dróg na terenie województwa kujawsko-pomorskiego jest 244 km, w tym 214 km dróg dwujezdniowych (autostrada A1, ekspresowa S5 i fragmenty S10). To drogi międzynarodowe i krajowe o bardzo dużym znaczeniu komunikacyjnym.
To też może Cię zainteresować
Pierwszy standard zimowego utrzymania dróg oznacza, że jezdnia jest odśnieżona, a śliskość zimowa zlikwidowana na całej długości i szerokości, łącznie z utwardzonymi poboczami.
Czas odśnieżania od ustania opadów nie może przekraczać 4 godzin w przypadku luźnego śniegu i 6 godzin przy usuwaniu błota pośniegowego.
W drugim standardzie w regionie mamy 764 km dróg, w tym 29 km tras dwujezdniowych. To także drogi o dużym znaczeniu komunikacyjnym. W trzecim standardzie mamy 63,888 km dróg obsługujących lokalny ruch o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym.
