Przewoźnik nabył 12 nowych wozów. Dwa z nich, marki Solaris, są autobusami o napędzie elektryczny, a pozostałe dziesięć, to pojazdy Volvo o napędzie hybrydowym - elektrycznym i spalinowym. - Czeka nas pewnego rodzaju rewolucja. Te dwanaście autobusów wykonano w nowoczesnych technologiach, z którymi nie mieliśmy jeszcze do czynienia. Musimy się bardzo starannie przygotować do ich eksploatacji - komentuje prezes.
W MPK powstały już specjalne stanowiska, w których ładowane będą akumulatory nowych wozów. Szkoleniu poddane zostaną osoby wyznaczone do obsługi pojazdów. Odbywać się ono będzie u producentów, jak i na miejscu w MPK. - Przeszkolić trzeba będzie też kierowców, którzy wyjadą nowymi wozami na ulice Inowrocławia. Nowe systemy napędowe wymagają bowiem zmiany techniki jazdy - dodaje Mariusz Kuszel.
Solarisy i Volva rozpoczną pracę pod koniec sierpnia lub w pierwszych dniach września. Autobusy, po dojechaniu do bazy przy ul. Warzyniaka, trzeba będzie m. in. wyposażyć w tabliczki informacyjne, regulaminy i tym podobne informacje niezbędne dla pasażerów.
Przeczytaj również: Inowrocławski radny chce, by MPK woziło za darmo bezrobotnych. Prezydent Brejza nazywa to demagogią
W nowoczesnych wozach znajdą się siedziska dla pasażerów z logotypem Inowrocławia. Nie zabraknie tam wyposażenia umożliwiającego podładowanie przez pasażerów telefonów komórkowych czy skorzystanie przez nich z sieci internetowej. Kabiny wozów będą klimatyzowane w części dla kierowcy i pasażerów. - Nowinkami będą alkomaty zainstalowane przy stanowiskach kierowców. Nie da się uruchomić silnika autobusu, dopóki osoba zasiadająca za kierownicą nie przebada się na zawartość alkoholu w organizmie. Co ciekawe, pojazdy będą też mieć czujniki temperatury opon i ciśnienia w oponach - wylicza prezes MPK.
Zakup nowych autobusów kosztował ponad 20 mln zł. Aż 85 proc. kosztów pokrywała Unia Europejska. Kierownictwo MPK liczy, że nowe systemy napędzania przyniosą firmie oszczędności. Autobus elektryczny powinien być tańszy od tego z tradycyjnym napędem o jakieś 30 proc., zaś hybrydowy powinien dać 20-proc. oszczędności na paliwie. Wraz z pojawieniem się nowych wozów, MPK zamierza wycofać z użytkowania do 14 starszych autobusów marki Jelcz.
Czytaj e-wydanie »