W czwartek grudziądzki szpital opublikował skrót z raportu po audycie przeprowadzonym w lecznicy przez firmę "Formedis". Przypomnijmy, że kontrolerzy dopatrzyli się wielu uchybień o czym pisaliśmy tutaj:
"To kolos na glinianych nogach". Eksperci ocenili szpital w Grudziądzu
Na treść raportu opublikowanego dziś przez szpital naniesiono 111 zastrzeżeń, a całość podpisał Marek Nowak, dyrektor lecznicy.

Zastrzeżenia te to m.in.: brak rzetelnej analizy, nieprawidłowo przeprowadzone rachunki, mijanie się z prawdą, insynuacje, niespójności, kreowanie alternatywnej rzeczywistości, a nawet błędy językowe.
"Insynuacje o fałszowaniu sprawozdania są poniżej krytyki"
Znaczące zastrzeżenia dyrektora dotyczą tabeli, w której audytorzy wykazali różnice między sprawozdanym a - ich zdaniem - rzeczywistym wynikiem finansowym szpitala za 2016 rok. W tabeli tej zyski sprawozdane przez lecznicę - po sprawdzeniu i przeliczeniu przez audytorów - zamieniały się w wielomilionowe "minusy". Dla przykładu: 32,8 mln zł zysku netto w sprawozdaniu szpitala, audytorzy przeliczyli na... 79,2 mln zł straty, a 60,9 mln zł zysku liczonego razem z amortyzacją po przeliczeniu przez audytorów zamieniło się w 51 mln zł straty.
Komentarz do tabeli z danymi wyliczonymi przez audytorów brzmi: "Kolumna do usunięcia" oraz "Wynik sprawozdania jest wynikiem rzeczywistym, a insynuacje o fałszowaniu sprawozdania są poniżej krytyki. Osoby odpowiedzialne za zweryfikowanie prawidłowości zastosowania zasad rachunkowości są również odpowiedzialne za jakość przedstawianych informacji. W związku z powyższym przedstawienie innego wyniku jako rzeczywisty uderza w renomę biegłych rewidentów badających nasz bilans".

Biznes
Zamiast grudziądzkiego szpitala, pensje wypłaciła firma kredytowa
Wysokie koszty zarządu? To wina poprzednika!
Przypomnijmy, że audytorzy wytknęli szpitalowi wysokie "koszty ogólnego zarządu", które stanowiły w 2016 r. ok. 9,60 mln zł. Największa ich część związana była z kosztami: dyrekcji (ok. 3,67 mln zł), działu ekonomiczno-finansowego (ok. 1,45 mln zł), radcy prawnego (ok. 865 tys. zł). "Szczególnie zastanawiają bardzo wysokie koszty radcy prawnego ok. 865 tys. zł w skali roku, co daje ok. 72 tys. zł miesięcznie" - zaznaczyli audytorzy.
Radni opozycji o sytuacji szpitala w Grudziądzu
Komentarze na ten temat podpisane przez dyrektora Nowaka brzmią:
1. "Na koszty ogólnego zarządu w głównej mierze w 2016 r. wpłynęły audyty zlecone przez poprzedniego dyrektora Michała Jonczynskiego. Należy wskazać również podwyższone koszty obsługi prawnej w tym okresie wynikające z zawartych umów z zaprzyjaźnionymi z dyrektorem Michałem Jonczynskim kancelariami prawnymi."
2. "Na koszty zarządu w 2016 r.wpłynęły również zawirowania spowodowane zmianą Zarządu Szpitala, co wiązało się z wyższymi kosztami osobowymi z powodu zatrudnienia przez dyrektora Jonczynskiego dodatkowych pracowników - koszty odpraw. Na koszty Radcy Prawnego składają się całkowite koszty obsługi prawnej, zlecane przez dyrektora Michała Jonczynskiego."
Przypomnijmy: Michał Jonczynski został przez prezydenta miasta powołany na p.o. dyrektora szpitala w marcu 2016 r., a już w maju na fotel dyrektora lecznicy wrócił Marek Nowak.
Jonczynski później przed sądem domagał się od szpitala wypłaty zaległych pieniędzy i wydania świadectwa pracy.
Raport z wszystkimi zastrzeżeniami podpisanymi przez Marka Nowaka zamieszczamy w załączniku poniżej.
Załączone pliki: