W czwartek grudziądzki szpital opublikował skrót z raportu po audycie przeprowadzonym w lecznicy przez firmę "Formedis". Przypomnijmy, że kontrolerzy dopatrzyli się wielu uchybień o czym pisaliśmy tutaj:
"To kolos na glinianych nogach". Eksperci ocenili szpital w Grudziądzu
Na treść raportu opublikowanego dziś przez szpital naniesiono 111 zastrzeżeń, a całość podpisał Marek Nowak, dyrektor lecznicy.

Zastrzeżenia te to m.in.: brak rzetelnej analizy, nieprawidłowo przeprowadzone rachunki, mijanie się z prawdą, insynuacje, niespójności, kreowanie alternatywnej rzeczywistości, a nawet błędy językowe.
"Insynuacje o fałszowaniu sprawozdania są poniżej krytyki"
Znaczące zastrzeżenia dyrektora dotyczą tabeli, w której audytorzy wykazali różnice między sprawozdanym a - ich zdaniem - rzeczywistym wynikiem finansowym szpitala za 2016 rok. W tabeli tej zyski sprawozdane przez lecznicę - po sprawdzeniu i przeliczeniu przez audytorów - zamieniały się w wielomilionowe "minusy". Dla przykładu: 32,8 mln zł zysku netto w sprawozdaniu szpitala, audytorzy przeliczyli na... 79,2 mln zł straty, a 60,9 mln zł zysku liczonego razem z amortyzacją po przeliczeniu przez audytorów zamieniło się w 51 mln zł straty.
Komentarz do tabeli z danymi wyliczonymi przez audytorów brzmi: "Kolumna do usunięcia" oraz "Wynik sprawozdania jest wynikiem rzeczywistym, a insynuacje o fałszowaniu sprawozdania są poniżej krytyki. Osoby odpowiedzialne za zweryfikowanie prawidłowości zastosowania zasad rachunkowości są również odpowiedzialne za jakość przedstawianych informacji. W związku z powyższym przedstawienie innego wyniku jako rzeczywisty uderza w renomę biegłych rewidentów badających nasz bilans".
Zamiast grudziądzkiego szpitala, pensje wypłaciła firma kredytowa
Wysokie koszty zarządu? To wina poprzednika!
Przypomnijmy, że audytorzy wytknęli szpitalowi wysokie "koszty ogólnego zarządu", które stanowiły w 2016 r. ok. 9,60 mln zł. Największa ich część związana była z kosztami: dyrekcji (ok. 3,67 mln zł), działu ekonomiczno-finansowego (ok. 1,45 mln zł), radcy prawnego (ok. 865 tys. zł). "Szczególnie zastanawiają bardzo wysokie koszty radcy prawnego ok. 865 tys. zł w skali roku, co daje ok. 72 tys. zł miesięcznie" - zaznaczyli audytorzy.
Radni opozycji o sytuacji szpitala w Grudziądzu
Komentarze na ten temat podpisane przez dyrektora Nowaka brzmią:
1. "Na koszty ogólnego zarządu w głównej mierze w 2016 r. wpłynęły audyty zlecone przez poprzedniego dyrektora Michała Jonczynskiego. Należy wskazać również podwyższone koszty obsługi prawnej w tym okresie wynikające z zawartych umów z zaprzyjaźnionymi z dyrektorem Michałem Jonczynskim kancelariami prawnymi."
2. "Na koszty zarządu w 2016 r.wpłynęły również zawirowania spowodowane zmianą Zarządu Szpitala, co wiązało się z wyższymi kosztami osobowymi z powodu zatrudnienia przez dyrektora Jonczynskiego dodatkowych pracowników - koszty odpraw. Na koszty Radcy Prawnego składają się całkowite koszty obsługi prawnej, zlecane przez dyrektora Michała Jonczynskiego."
Przypomnijmy: Michał Jonczynski został przez prezydenta miasta powołany na p.o. dyrektora szpitala w marcu 2016 r., a już w maju na fotel dyrektora lecznicy wrócił Marek Nowak.
Jonczynski później przed sądem domagał się od szpitala wypłaty zaległych pieniędzy i wydania świadectwa pracy.
Raport z wszystkimi zastrzeżeniami podpisanymi przez Marka Nowaka zamieszczamy w załączniku poniżej.
Załączone pliki:
