Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na drogach Kujaw i Pomorza robi się coraz bezpieczniej, ale niestety piesi wciąż giną

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Na polskich drogach robi się coraz bezpieczniej, ale w naszym regionie wciąż niepokoi duża liczba wypadków z udziałem pieszych.
Na polskich drogach robi się coraz bezpieczniej, ale w naszym regionie wciąż niepokoi duża liczba wypadków z udziałem pieszych. Piotr Krzyżanowski
Wszelkie analizy potwierdzają, że bezpieczeństwo na polskich drogach poprawia się. Nie można jednak popadać w zbytni optymizm, bowiem i tak jesteśmy w ogonie Unii Europejskiej.

Poprawę sytuacji widać także na kujawsko-pomorskich drogach. Od początku tego roku do 3 kwietnia doszło na nich do 148 wypadków, a to o 24 mniej niż w tym samym okresie 2022 roku. Zginęło w nich 18 osób (o 5 mniej), a rannych zostało161 (o 17 mniej).

To niepotrzebna tragedie

Wśród zabitych jest jednak aż 10 pieszych. Aż 6 z nich zginęło w styczniu.

- Zwłaszcza ten fakt, śmiertelne wypadki z udziałem pieszych, bardzo nas niepokoi. Ale wiemy też jakie czynniki przyczyniły się do tych tragedii – to szybko zapadające ciemności na początku roku, generalnie gorsze warunki pogodowe niż w cieplejszych miesiącach i słaba widoczność ubranych w ciemną odzież pieszych, brak elementów odblaskowych, które zdecydowanie ułatwiłyby kierowcom rozpoznanie zagrożenia i podjęcie adekwatnych działań – wyjaśnia mł. insp. Maciej Zdunowski, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy.

Naczelnik rekomenduje pieszym noszenie elementów odblaskowych nie tylko na drogach w obszarze niezabudowanym (co jest obowiązkiem po zapadnięciu zmroku), ale także w miastach, bo wtedy jest się zdecydowanie lepiej widocznym dla zmotoryzowanych.

- Niestety, wielu pieszych wchodzi na jezdnię, choćby to było w oznakowanym miejscu, nie upewniwszy się czy nic im nie grozi. W efekcie jest to wtargnięcie wprost pod koła rozpędzonego pojazdu. Pieszy wchodzący na jezdnię ma obowiązek zachować szczególną ostrożność – wyjaśnia nasz rozmówca.

To też może Cię zainteresować

Taki sam obowiązek zachowania szczególnej ostrożności ciąży na kierowcy zbliżającego się do przejścia, a dodatkowo zmniejszenia prędkości. Kierowca musi też udzielić pierwszeństwa pieszemu nie tylko już znajdującemu się na zebrach, ale nawet zbliżającego się do krawędzi jezdni.

Pomogły ostrzejsze mandaty i punkty karne

Generalnie jednak obserwuje się spadek liczby wypadków i ofiar, co naszą regionalną policję cieszy. Zdaniem Macieja Zdunowskiego poprawa wynika z lepszych niż zwykle warunków atmosferycznych na początku roku, z lżejszej zimy, z powodu zaostrzonych mandatów i punktów karnych, jak z właściwej dyslokacji na drogach funkcjonariuszy.

Na zaostrzenie mandatów i przełożenie tego faktu na bezpieczeństwo zwraca także uwagę porównywarka ubezpieczeniowa Ubea.pl.

„Taka sytuacja sugeruje, że zmiana taryfikatora mandatów z września 2022 roku przyniosła pewien skutek. W świetle powyższych informacji, ubiegłoroczna poprawa bezpieczeństwa drogowego w Polsce wydaje się znacząca. Co ciekawe, była ona widoczna przede wszystkim w czwartym kwartale 2022, mimo świątecznego zatłoczenia dróg” - czytamy w najnowszym raporcie.

- Poza tym, do zrobienia mamy jeszcze wiele, gdyż śmiertelność drogowa w Polsce nadal przekracza unijną średnią i jest dwa - trzy razy wyższa niż w wiodących krajach Starego Kontynentu. Mowa o Danii, Szwecji, Holandii, Irlandii oraz Norwegii - komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki Ubea.pl.

Oby Wielkanoc była bezpieczna

Znów wielkimi krokami zbliża się Wielkanoc i znów gorący apel policji, aby nie szarżować, zachować rozsądek i trzeźwość za kierownicą.

- To tradycyjnie czas rodzinnych spotkań, często nie tylko przy suto zastawionym stole, ale także przy alkoholu. Nikt nikomu tego nie zabrania, ale już jazdy w stanie nietrzeźwości prawo nie akceptuje. Będziemy na drogach, zwiększymy liczbę kontroli. Nie warto ryzykować! - przestrzega szef regionalnej „drogówki”.

Problemy z wypadkowością widoczne w Łodzi i Rzeszowie

Eksperci Ubea.pl postanowili obliczyć liczbę wypadków drogowych w przeliczeniu na 10 tys. mieszkańców danego miasta na prawach powiatu lub powiatu – to 30 z 380 powiatów i miast na prawach powiatu.

- Chodzi o te części kraju, w których zostały odnotowane najlepsze i najgorsze wyniki pod względem wypadkowości w całym 2022 roku - tłumaczy Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Na drogach Kujaw i Pomorza robi się coraz bezpieczniej, ale niestety piesi wciąż giną
Ubea.pl

Jeśli porównamy wyniki dotyczące 2022 roku z wcześniejszymi analizami Ubea.pl, to można stwierdzić, że problem wypadkowości drogowej był nadal widoczny między innymi w Łodzi, Nowym Sączu i Rzeszowie. To jedyne miasta na prawach powiatu w grupie piętnastu lokalizacji z najwyższą wypadkowością. Pozostałe dwanaście powiatów cechuje się wysokim poziomem wypadkowości między innymi ze względu na przebieganie przez nie ważnych tras komunikacyjnych.

Bezpieczniej we Włocławku i Grudziądzu

Na drogowe bezpieczeństwo nie powinni natomiast narzekać mieszkańcy takich miast jak Włocławek, Białystok, Bielsko-Biała, Siemianowice Śląskie oraz Grudziądz.

Niekwestionowanym krajowym liderem pod względem bezpieczeństwa drogowego jest powiat lubaczowski położony w północno-wschodniej części województwa podkarpackiego. Powiat posiada dwie cechy wpływające na niską wypadkowość: brak ruchliwych tras komunikacyjnych oraz większych ośrodków miejskich.

Bardzo ważny wydaje się fakt, że według definicji przyjętej przez GUS oraz policję, wypadek drogowy to zdarzenie, które zakończyło się obrażeniami co najmniej jednej osoby lub śmiercią uczestnika (najpóźniej po 30 dniach). Okazuje się, że najwyższą liczbą ofiar wypadków drogowych w przeliczeniu na 10 tys. mieszkańców cechowały się w minionym roku następujące powiaty oraz miasta na prawach powiatu:

  • powiat lipski - 18,39 ofiary wypadku drogowego (rannej lub zabitej) na 10 tys. mieszkańców
  • powiat człuchowski - 17,99
  • powiat kutnowski - 17,61
  • powiat poddębicki - 16,86
  • Łódź - 16,47
  • Nowy Sącz - 16,42
  • powiat wrocławski - 16,21
  • powiat leszczyński - 16,13
  • powiat grójecki - 15,35
  • powiat kozienicki - 15,20
  • powiat radomski - 15,14
  • powiat białobrzeski - 14,98
  • powiat zwoleński - 14,68
  • powiat nidzicki - 14,56
  • powiat tatrzański - 14,24

A tak wygląda lista powiatów oraz miast z niskim wskaźnikiem liczby ofiar wypadków:
Koszalin - 2,38 ofiary wypadku drogowego (rannej lub zabitej) na 10 000 mieszkańców

  • powiat gostyński - 2,29
  • Przemyśl - 2,26
  • Toruń - 2,23
  • powiat złotoryjski - 2,18
  • Suwałki - 2,18
  • Siemianowice Śląskie - 2,18
  • Białystok - 2,15
  • powiat radziejowski - 2,07
  • Włocławek - 2,03
  • powiat chełmiński - 2,00[
  • Bielsko-Biała - 1,73
  • powiat kamiennogórski - 1,70
  • Grudziądz - 1,66[/b]
  • powiat lubaczowski - 0,75

Ubea.pl sugeruje, iż do listy bezpiecznych drogowo miast można dopisać Koszalin, Przemyśl, Toruń oraz Suwałki.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska