Dane o fotowoltaice w Polsce - moc rośnie
Od dwóch lat tempo wzrostu mocy zainstalowanej w fotowoltaice jest niezwykle wysokie. Rok 2020 był najlepszym w historii rozwoju fotowoltaiki w Polsce, podaje Instytut Energetyki Odnawialnej, który w maju 2021 roku opublikował raport "Rynek Fotowoltaiki w Polsce 2021". Podsumowano w nim rok 2020 i ujęto początek obecnego roku.
- Moc zainstalowana w fotowoltaice na koniec 2020 roku wyniosła niemalże 4 GW, co oznacza 200% wzrost rok do roku.
- Jednocześnie, wg Solar Power Europe, w 2020 roku Polska znalazła się na 4-tym miejscu pod względem przyrostu mocy zainstalowanej PV w Unii Europejskiej.
- Według prognoz IEO Polska w 2021 roku, utrzyma wysokie tempo przyrostu mocy i 4. miejsce w UE.
- IEO ocenia, że na koniec 2021 roku moc zainstalowana w PV w Polsce może o przekroczyć 6 GW.
- Prognozy wskazują także, że łączne obroty na rynku fotowoltaiki w 2021 r. przekroczą 9 mld zł.
Tak w maju wyniki raportu komentował Ireneusz Zyska, Wiceminister Klimatu, Pełnomocnik Rządu ds. OZE
W 2020 roku fotowoltaika nie tylko oparła się kryzysowi związanemu z pandemią koronawirusa, ale stała się motorem napędowym wyjścia z kryzysu. To właśnie branża fotowoltaiczna generuje nowe miejsca pracy, stały roczny przyrost mocy, a na horyzoncie są kolejne aukcje, dzięki którym zakontraktowane duże projekty będą pracować na rzecz krajowego sektora energetycznego.
Jak pokazują prognozy, jest wielka szansa, aby prognoza IEO mocy zainstalowanej w fotowoltaice w 2025 roku na poziomie 15 GW się ziściła. Za kilka lat możemy być liderem europejskim pod względem przyrostu nowych mocy fotowoltaicznych.
To też może Cię zainteresować
Wiceminister Zyska zapowiadał wówczas, że Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowuje cały szereg rozwiązań legislacyjnych po to, aby zapewnić stabilny, długofalowy rozwój branży.
Kto chce zakładać fotowoltaikę w Polsce?
Jedna z firm branży OZE postanowiła zbadać statystyczny profil posiadacza instalacji fotowoltaicznej oraz osób skłonnych w nią zainwestować w najbliższej przyszłości. W badaniu sprawdzano m.in.wiek i wykształcenie konsumentów. Zdecydowana większość posiada wykształcenie wyższe (45%) lub średnie (44%). Dziewięć procent respondentów deklaruje wykształcenie zawodowe, a trzy podstawowe.
Z perspektywy wielkości gospodarstwa domowego, instalacje fotowoltaiczne częściej są montowane w większych gospodarstwach domowych – 30% z nich zamieszkują cztery osoby, 27% trzy, 18% dwie, a 15% pięć osób.
To też może Cię zainteresować
- Konsumenci decydujący się na fotowoltaikę są świadomymi i otwartymi na nowe wyzwania klientami. Oczywiście stoi za tym edukacja i wiedza na temat zalet OZE, zarówno w aspektach ekonomicznych, jak i ekologicznych, których świadomość stale w naszym kraju rośnie – uważa Jakub Jadziewicz, Członek Zarządu Alians OZE.
Fotowoltaika w Polsce. Dominuje wieś
Wśród przebadanych ekokonsumentów aż 40% mieszka na wsi. Po 12% żyje w miastach do 19 tys. oraz od 500 tys. i więcej mieszkańców. Niewiele mniej, bo 11% zamieszkuje średnie miasta od 20 do 49 tys. ludności. Mocno reprezentowane są też duże miasta – 9% wskazało na miasta od 200-499 tys. mieszkańców, a po 8% na miasta od 50 do 199 tys. ludności.
- Tak duży udział obszarów wiejskich w ekoinwestycjach wynika z dużego i ciągle rosnącego zapotrzebowania na energię na tych obszarach. Polska wieś zmienia i rozwija się bardzo dynamicznie – mówi Jakub Jadziewicz.
Sytuacja materialna gospodarstw posiadających instalację fotowoltaiczną:
- 57% badanych oceniło ją jako średnią („starcza nam na co dzień, ale musimy oszczędzać na większe wydatki”),
- 26% konsumentów deklaruje status dobry („starcza nam na wiele bez specjalnego oszczędzania”).
- 12% posiadaczy domowej elektrowni to osoby żyjące skromnie („musimy na co dzień bardzo oszczędnie gospodarować”).
- W skrócie można powiedzieć, że na fotowoltaikę w Polsce decyduje się tzw. klasa średnia, zamieszkująca obszary wiejskie oraz mniejsze miasteczka. (...) Co istotne, kolejne lata przyniosą nowe rozwiązania technologiczne, poprawiające wydajność działania instalacji fotowoltaicznych. To z pewnością także wpłynie na utrzymanie atrakcyjności fotowoltaiki jako inwestycji w niezależne źródło energii – dodaje Jakub Jadziewicz.
Badanie Alians OZE „OZE Index – Fotowoltaika oczami Polaków” przeprowadzono na próbie 802 osób w wieku 16-65 lat mieszkających w domach, w tym 197 respondentów posiadających instalacje fotowoltaiczne.
