Przejazd przez Rypin w godzinach szczytu zajmuje sporo czasu. Systematycznie zwiększa się liczba podmiotów działających w mieście, w szczególności w podstrefie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Wzrasta też natężenie ruchu drogowego. Jedynym rozwiązaniem problemu jest budowa obwodnicy.
- Z inicjatywy starosty rypińskiego Zbigniewa Zgórzyńskiego opracowano wstępną dokumentację przebiegu korytarza planowanej obwodnicy Rypina. Planowany odcinek obwodnicy ma łączną długość 6,2 km i przebiega od skrzyżowania przy Zespole Szkół nr 1 przez Starorypin Prywatny, a w dalszej części do miejscowości Godziszewy, do skrzyżowania z drogą wojewódzką Rypin – Żuromin. W ramach prac na trasie planuje się modernizację skrzyżowań, przebudowę istniejącego wiaduktu nad linią kolejową nr 33 (Kutno-Brodnica), wykonanie rowów odwadniających, a także działania mające na celu dostosowanie trasy do normatywnych parametrów dróg – informuje Dominika Więcławska z Wydziału Edukacji, Promocji i Rozwoju Starostwa Powiatowego w Rypinie.
Ma to być część docelowej obwodnicy miasta, na którą składają się także istniejące już trasy, planowane do przebudowy. Chodzi o odcinki Godziszewy – Dylewo (realizacja w tym roku) oraz w Głowińsku (modernizacja w przyszłym roku).
Najlepsze szlaki rowerowe w naszym regionie [zdjęcia]
- Budowa obwodnicy umożliwi wyprowadzenie ruchu tranzytowego, szczególnie pojazdów ciężarowych oraz zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i komfortu uczestników dróg, poprawę warunków środowiskowych, jak również zmniejszenie natężenia ruchu.
- Starosta Zbigniew Zgórzyński będzie podejmować rozmowy z władzami województwa, miasta Rypin oraz gminy Rypin, mające na celu ustalenie poziomu partycypacji w kosztach budowy obwodnicy. Pełna dokumentacja zostanie opracowana w 2018 r., natomiast realizację zadania zaplanowano na lata 2019-2020 – dodaje Dominika Więcławska.
Koszt budowy obwodnicy szacowany jest na 16,9 mln zł. W kwocie tej mieszczą się środki na wykup gruntów na potrzeby realizacji zadania. Przewidziano na ten cel 400 tys. zł.