Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnice Sępólna i Kamienia Krajeńskiego. Na drodze pojawił się problem, środowiskowy

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Droga krajowa nr 25 jest wąskim gardłem Sępólna Krajeńskiego. Konieczna jest budowa obwodnicy tego miasta.
Droga krajowa nr 25 jest wąskim gardłem Sępólna Krajeńskiego. Konieczna jest budowa obwodnicy tego miasta. Marek Weckwerth
W naszym regionie ma powstać 6 nowych obwodnic w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic. Znacznie dalej z formalnościami związanymi z wykonaniem dokumentacji są obwodnice Sępólna i Kamienia Krajeńskiego, tyle że pojawiły się pewne trudności...

Postępowanie w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy w sprawie „środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji dla budowy obwodnicy Sępólna w ciągu drogi krajowej nr 25" wymaga dodatkowego raportu.

Inwestorem jest bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, ale w tej sprawie w jej imieniu występuje pełnomocnik - spółka TPF z siedzibą w Annopolu (usługi konsultingowe w zakresie projektów budownictwa drogowego oraz ochrony środowiska). Obwodnice Sępólna i Kamienia Krajeńskiego (RDOŚ) w Bydgoszczy raport o oddziaływaniu tej budowy na środowisko, zaś w maju dostarczyła wymagane załączniki.

Zobacz wideo. Raport z budowy drogi ekspresowej S5

Jednak regionalny dyrektor ochrony środowiska w Bydgoszczy wezwał już w czerwcu tego roku spółkę TPF do uzupełnienia danych w raporcie, tak aby jednoznacznie określić wariant preferowany przebiegu obwodnicy Sępólna, a także uszczegółowić zagadnienia związane z oddziaływaniem na wody powierzchniowe i podziemne, ochroną powietrza i przyrody oraz klimatu akustycznego.

Zobacz także: Obwodnice Sępólna i Kamienia oddalają się. Może przez problemy na S5

Jak nam wyjaśnia Karolina Hunker, p.o. naczelnika w RDOŚ w Bydgoszczy, w chwili otrzymania odpowiedzi podjęte zostaną dalsze czynności administracyjno - prawne. Dziś trudno jest określić termin wydania decyzji, jednakże po uzyskaniu wyczerpujących merytorycznie uzupełnień raportu, a przed wydaniem decyzji, zostanie ogłoszony 30-dniowy udział społeczeństwa.

Wiadomo mi o tym, że w dostarczonej dokumentacji zabrakło dodatkowego raportu o oddziaływaniu tej inwestycji na środowisko, a wykonanie takiej dokumentacji kosztuje

– komentuje Waldemar Stupałkowski, burmistrz Sępólna Krajeńskiego. - Moim zdaniem, jeśli uzupełnienie raportu nie pojawi się w rozsądnym czasie, RDOŚ może zamknąć to postępowanie i nie wydać decyzji, a wtedy cała inwestycja opóźni się, wręcz cofnie w czasie.

Burmistrz wyda dla Kamienia

W ramach tego samego zdania rządowego, prowadzone jest postępowanie ws. budowy obwodnicy Kamienia Krajeńskiego w ciągu tej samej drogi nr 25, ale w tym przypadku Obwodnice Sępólna i Kamienia Krajeńskiego. Wymagania co do decyzji środowiskowej dla Kamienia są mniejsze, bo ta obwodnica będzie przebiegać przez mniej cenne przyrodniczo tereny i będzie krótsza.

Planowany termin uzyskania decyzji środowiskowych dla obu miejscowości to czwarty kwartał 2020 roku.

To też może Cię zainteresować

Obwodnice Sępólna i Kamienia Krajeńskiego. Koszty obu inwestycji rosną

Jak nam wyjaśnia Julian Drob, rzecznik bydgoskiego oddziału GDDKiA - w wariancie rekomendowanym przez GDDKiA obwodnica Sępólna Krajeńskiego ma mieć ok. 6,4 km długości. Przewiduje się budowę mostu o konstrukcji gruntowo- powłokowej (czyli mostu, którego otoczenie wypełnione jest gruntem) w dolinie rzeki Sępolenki, wiaduktu kolejowego oraz skrzyżowań i rond. W wariancie tym stworzono możliwość podłączenia drogi wojewódzkiej nr 241 do planowanej obwodnicy. Szacowany koszt budowy to 213 mln. zł. Burmistrz Stupałkowski przypomina, że poprzednie szacunki mówiły o 180 złotych.

Zobacz także: Obwodnice są już bliżej Sępólna i Kamienia. Kiedy ruszy budowa dróg?

Obwodnica Kamienia Krajeńskiego ma mieć około 2,5 km. Planuje się podłączenie jej do istniejącego, typowanego do przebudowy ronda, łączącego drogę krajową nr 25 i drogi powiatowe nr 1105C Dąbrowa - Kamień Krajeński oraz 1104C Stare Gronowo -Witkowo-Kamień Krajeński. Powstanie most nad rzeką Kamionką oraz wiadukt drogowy. Koszty szacowane są dziś na 101 mln zł (wcześniej 80).

Po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji kolejnym etapem będzie wykonanie szczegółowego rozpoznania geologicznego i badania te zakończą etap prac przygotowawczych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska