Postępowanie w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy w sprawie „środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji dla budowy obwodnicy Sępólna w ciągu drogi krajowej nr 25" wymaga dodatkowego raportu.
Inwestorem jest bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, ale w tej sprawie w jej imieniu występuje pełnomocnik - spółka TPF z siedzibą w Annopolu (usługi konsultingowe w zakresie projektów budownictwa drogowego oraz ochrony środowiska). Obwodnice Sępólna i Kamienia Krajeńskiego (RDOŚ) w Bydgoszczy raport o oddziaływaniu tej budowy na środowisko, zaś w maju dostarczyła wymagane załączniki.
Zobacz wideo. Raport z budowy drogi ekspresowej S5
Jednak regionalny dyrektor ochrony środowiska w Bydgoszczy wezwał już w czerwcu tego roku spółkę TPF do uzupełnienia danych w raporcie, tak aby jednoznacznie określić wariant preferowany przebiegu obwodnicy Sępólna, a także uszczegółowić zagadnienia związane z oddziaływaniem na wody powierzchniowe i podziemne, ochroną powietrza i przyrody oraz klimatu akustycznego.
Zobacz także: Obwodnice Sępólna i Kamienia oddalają się. Może przez problemy na S5
Jak nam wyjaśnia Karolina Hunker, p.o. naczelnika w RDOŚ w Bydgoszczy, w chwili otrzymania odpowiedzi podjęte zostaną dalsze czynności administracyjno - prawne. Dziś trudno jest określić termin wydania decyzji, jednakże po uzyskaniu wyczerpujących merytorycznie uzupełnień raportu, a przed wydaniem decyzji, zostanie ogłoszony 30-dniowy udział społeczeństwa.
Wiadomo mi o tym, że w dostarczonej dokumentacji zabrakło dodatkowego raportu o oddziaływaniu tej inwestycji na środowisko, a wykonanie takiej dokumentacji kosztuje
– komentuje Waldemar Stupałkowski, burmistrz Sępólna Krajeńskiego. - Moim zdaniem, jeśli uzupełnienie raportu nie pojawi się w rozsądnym czasie, RDOŚ może zamknąć to postępowanie i nie wydać decyzji, a wtedy cała inwestycja opóźni się, wręcz cofnie w czasie.
Burmistrz wyda dla Kamienia
W ramach tego samego zdania rządowego, prowadzone jest postępowanie ws. budowy obwodnicy Kamienia Krajeńskiego w ciągu tej samej drogi nr 25, ale w tym przypadku Obwodnice Sępólna i Kamienia Krajeńskiego. Wymagania co do decyzji środowiskowej dla Kamienia są mniejsze, bo ta obwodnica będzie przebiegać przez mniej cenne przyrodniczo tereny i będzie krótsza.
Planowany termin uzyskania decyzji środowiskowych dla obu miejscowości to czwarty kwartał 2020 roku.
To też może Cię zainteresować
Obwodnice Sępólna i Kamienia Krajeńskiego. Koszty obu inwestycji rosną
Jak nam wyjaśnia Julian Drob, rzecznik bydgoskiego oddziału GDDKiA - w wariancie rekomendowanym przez GDDKiA obwodnica Sępólna Krajeńskiego ma mieć ok. 6,4 km długości. Przewiduje się budowę mostu o konstrukcji gruntowo- powłokowej (czyli mostu, którego otoczenie wypełnione jest gruntem) w dolinie rzeki Sępolenki, wiaduktu kolejowego oraz skrzyżowań i rond. W wariancie tym stworzono możliwość podłączenia drogi wojewódzkiej nr 241 do planowanej obwodnicy. Szacowany koszt budowy to 213 mln. zł. Burmistrz Stupałkowski przypomina, że poprzednie szacunki mówiły o 180 złotych.
Zobacz także: Obwodnice są już bliżej Sępólna i Kamienia. Kiedy ruszy budowa dróg?
Obwodnica Kamienia Krajeńskiego ma mieć około 2,5 km. Planuje się podłączenie jej do istniejącego, typowanego do przebudowy ronda, łączącego drogę krajową nr 25 i drogi powiatowe nr 1105C Dąbrowa - Kamień Krajeński oraz 1104C Stare Gronowo -Witkowo-Kamień Krajeński. Powstanie most nad rzeką Kamionką oraz wiadukt drogowy. Koszty szacowane są dziś na 101 mln zł (wcześniej 80).
Po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji kolejnym etapem będzie wykonanie szczegółowego rozpoznania geologicznego i badania te zakończą etap prac przygotowawczych.
