Pieniądze z Unii Europejskiej dla badaczy kosmosu z Torunia

Kamila Mróz
Fot. Lech Kamiński
- Mam świadomość, że uczestniczę w czymś niezwykłym - mówi doktorant Piotr Sybilski. Toruńscy astronomowie pod wodzą prof. Macieja Konackiego mogą dokonać odkrycia na miarę Kopernika.

Czy pamiętacie film "Solaris" z Georgem Clooneyem w roli głównej? Taki tytuł otrzymał też toruński projekt astronomiczny, który ma szansę zrewolucjonizować świat nauki.

- Będziemy szukać planet obiegających układ dwóch gwiazd podobnych do Słońca, które okrążają siebie wzajemnie na niewielkiej, ciasnej orbicie - wyjaśnia profesor Maciej Konacki z Centrum Astronomicznego PAN w Toruniu.

Młody, 37-letni torunianin, przypomina, że o istnieniu pozasłonecznych planet już w 1961 roku pisał Stanisław Lem. To właśnie jego książkę "Solaris" niemal pół wieku później sfilmowano w Hollywood (a w latach 70. w Rosji).

Istnienie pierwszego pozasłonecznego układu planetarnego, ale wokół pojedynczej gwiazdy, w 1992 roku ogłosił prof. Aleksander Wolszczan. Potem pojawiły się kolejne, również wokół podwójnych gwiazd (czego szuka Konacki) - te odkryto jednak "przypadkiem", gdy naukowcy pracowali nad innymi zagadnieniami. Dopiero prof. Maciej Konacki opracował nowy sposób badania gwiazd, który pozwoli na realizację toruńskiego projektu.

- Nikt na świecie się tym nie zajmuje - mówi Konacki i kontynuuje. - Drugim celem projektu jest precyzyjne opisanie układów podwójnych gwiazd.

Być może, w wyniku prac zespołu Konackiego, trzeba będzie zmienić obowiązujące teorie na temat ewolucji gwiazd!

- Jest to prawdopodobnie - przyznaje Konacki.

Maciej Konacki szukaniem pozasłonecznych planet, wówczas na małą skalę, zajął się w 2003 roku, gdy pracował w USA. Jest uznawany za jednego z najbardziej utalentowanych astronomów młodego pokolenia w Europie. Do współpracy przy projekcie zaprosił czwórkę zdolnych doktorantów, absolwentów UMK w Toruniu i UAM w Poznaniu: Milenę Ratajczak, Piotra Sybilskiego, Stanisława Kozłowskiego i Krzysztofa Hełminiaka.

Na swój projekt - oceniony na maksymalną liczbę punktów - dostali aż 1,5 mln euro od Europejskiej Rady ds. Badań. To już samo w sobie można uznać za duże osiągnięcie.

- Konkurencja jest ogromna. To dopiero szósty tego typu grant w Polsce, a od 2008 roku rozdano ich grubo ponad tysiąc - mówi Konacki.

Grupa profesora PAN z Torunia do swoich badań wykorzysta cztery teleskopy, które zostaną zamontowane w Ameryce Południowej, Afryce i Australii.

- To tzw. zrobotyzowane teleskopy - po odpowiednim oprogramowaniu, dane zbiorą w sposób automatyczny. Potem, przez internet, zostaną one przesłane do Torunia. Tu będą przez nas zanalizowane i przygotowane do publikacji - tłumaczy Konacki.
Dziś jeden z tych teleskopów (warty ok. 150 tys. euro) leci do Afryki.

Naukowcy z Torunia planują przebadać 350 gwiazd. - Na razie wytypowaliśmy ich ok. 600, a z nich wybierzemy naszą grupę docelową. To z reguły gwiazdy, których nie można dostrzec gołym okiem. Oddalone są od Ziemi od kilkudziesięciu do kilkuset lat świetlnych - wyjaśnia Konacki. Pierwszych efektów pracy zespołu z toruńskiego PAN-u można spodziewać się za dwa do czterech lat.

Czytaj e-wydanie »

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
kusowaty

No już dobrze ,dobrze ,żeby nie wyszło znów tak jak z Wolszczanem.
Dużo szumu,zachwytu,cuda na kiju ...Nobel w zasięgu ręki a tymczasem wyszedł kapuś donoszący nawet na brata i ojca.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3