https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ponad 6 milionów złotych będzie kosztowała modernizacja sześciu tramwajów

Łukasz Ernestowicz
Awaria pojazdu - a dokładnie hamulców - mogła być przyczyną zderzenia tramwajów w piątek na ul. Legionów. Czy taki rzeczywiście był powód kraksy ustali specjalna komisja.
Awaria pojazdu - a dokładnie hamulców - mogła być przyczyną zderzenia tramwajów w piątek na ul. Legionów. Czy taki rzeczywiście był powód kraksy ustali specjalna komisja. Łukasz Ernestowicz
Być może już za pół roku wsiądziemy do ładnych, wygodnych i cichych szynowców. Przynajmniej kilku.

pomorska.pl/grudziadz

Więcej informacji z Grudziądza znajdziesz na stronie www.pomorska.pl/grudziadz

Choć mechanicy MZK dokonują prawdziwych cudów, to stan techniczny grudziądzkich szynowców pozostawia wiele do życzenia.

Pasażerowie najlepiej wiedzą ile razy z powodu awarii musieli przesiadać się do innego tramwaju oraz ile razy mieli problem z otwarciem drzwi. Do zimna i hałasu w wagonach wszyscy zdążyli się już przyzwyczaić. O estetyce lepiej nie wspominać.

Pięć firm chce wykonać modernizację

Nadzieją na poprawę sytuacji jest zmodernizowanie wozów tramwajowych. W Ratuszu otwarto już koperty z ofertami firm, które wystartowały w przetargu na przebudowę części taboru MZK. Przystąpiło do niego pięć firm, a najtańszą ofertę opiewającą na 6,3 mln zł złożyło konsorcjum firm Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki S.A. i Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.

Jak zapewnia wiceprezydent Marek Sikora, jeśli żadna z przegranych firm nie złoży protestu i procedura przetargowa zakończy się bez komplikacji, za pół roku na naszych ulicach pojawią się zmodernizowane wagony.

Remont jest tańszy

- Modernizacja tramwajów to dobre rozwiązanie - mówi Marcin Klassa, pasjonat i autor publikacji na temat grudziądzkiej komunikacji. - Remont to oczywiście nie to samo, co kupno nowych pojazdów, ale w wielu miastach modernizacja sprawdziła się, a przebudowane tramwaje dobrze służą mieszkańcom.

Koszt zakupu jednego nowego wozu tramwajowego to około 10 mln zł. Grudziądz za gruntowny remont jednego pojazdu zapłaci około miliona. Jak zapewniają władze miasta, zmodernizowane tramwaje posłużą pasażerom przez najbliższe 15-20 lat.
Do modernizacji wytypowano cztery wagony sterujące i dwa doczepiane, wyprodukowane w latach 80. Co zostanie poprawione? Na pewno wygląd, komfort jazdy, bezpieczeństwo i niezawodność. Zmodernizowane zostaną stanowiska pracy motorniczego. Nowe rozwiązania pozwolą też zmniejszyć zużycie energii elektrycznej.

Tory również do wymiany

- Najlepiej byłoby, gdyby miasto jednocześnie modernizowało nie tylko pojazdy, ale także sieć tramwajową - mówi Marcin Klassa. - Bo nowe wagony mogą się psuć na starym torowisku.

Modernizacja torowisk jest przygotowywana. Pierwszy jej etap - według zapowiedzi władz miasta - prawdopodobnie rozpocznie się w tym roku. W planach jest m.in. budowa drugiego toru na ul. Legionów i przebudowa torowiska na Starym Mieście. Grudziądz ma m.in. na ten cel otrzymać 26,6 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego. Cała inwestycja ma kosztować ponad 53 mln zł. Brakujące pieniądze władze miasta chcą pożyczyć.

Komentarze 25

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

e
esfaler
Przestancie marudzic.By kupili nowe tramwaje to byscie pisali ze po co nam na wsi nowki za tyle pieniedzy itp.
M
Marna władza
Pieniądze wyrzucone w błoto, podobnie jak 700 mln zł przeznaczonych na temont TU-154. Takie środki transportu kupuje się nowe i je ubezpiecza. Nie inaczej.
I
Iwan
.
~prawda~
W dniu 15.04.2010 o 22:15, jacques_mayol napisał:

Iwan, jakie masz wykształcenie?Jakie masz pojęcie o inwestycjach?Ile inwestycji zrealizowałeś w swoim życiu?Tak pytam, bo krytykujesz wszystkie inwestycje w mieście...



A to trzeba mieć jakies szczególne wykształcenie, żeby wiedzieć, że kots klamie obiecując najpierw niskopodłogowe wozy a potem buduje wysokie perony?
Wystarczy zwykła ludzka przyzwoitośc, żeby nie kłamać, to wówczas też łatwiej odróżnic kłamstwo od prawdy.
j
jacques_mayol
Iwan, jakie masz wykształcenie?
Jakie masz pojęcie o inwestycjach?
Ile inwestycji zrealizowałeś w swoim życiu?

Tak pytam, bo krytykujesz wszystkie inwestycje w mieście...
I
Iwan
.
G
Gość
W dniu 23.02.2010 o 08:35, Gago napisał:

Chyba nikt by nie uwierzył, ze MZK kupiłoby tak wiele nowych autobusów- więc to ,ze wozi pasażerów Veolia chyba nie jest takim złem. Poza tym- miasto płaci tzw. tonokilometraż- i jeżeli ktoś -ty lub ja - kupilibysmy autobusy spełniajace normy to moglismy zarobić tyle samo. Chetnych nie było za wielu. A tramwaj to inna sprawa- tu nikt prywatnie jeździć nie będzie.


Grudziądz płaci za WOZOKILOMETRY a nie jakięs tonokilometraże. To nie przewozy z węglem żeby płacić od tony.
G
Gago
W dniu 22.02.2010 o 18:07, ~MIESZKANIEC~ napisał:

no jak to.Prywatnej firmie Yeolia Prezydent zlecił przewozy. To nic innego jak doinwestowanie firmy. Yeolia kupiła autobusy na kredyt i będzie spłacała z zarobionych pieniędzy w Grudziądzu ZA ŚWIADCZONE USŁUGI. TO CHYBA JEST DLA WSZYSTKICH OCZYWISTE.


Chyba nikt by nie uwierzył, ze MZK kupiłoby tak wiele nowych autobusów- więc to ,ze wozi pasażerów Veolia chyba nie jest takim złem. Poza tym- miasto płaci tzw. tonokilometraż- i jeżeli ktoś -ty lub ja - kupilibysmy autobusy spełniajace normy to moglismy zarobić tyle samo. Chetnych nie było za wielu. A tramwaj to inna sprawa- tu nikt prywatnie jeździć nie będzie.
r
ric
W dniu 22.02.2010 o 14:19, Gość napisał:

Sami potwierdzacie, że prywatna konkurencja da sobie radę nawet bez dofinansowywania i tym samym popieracie sprzeciw w obec marnowaniu środków z kasy miasta na deb***ną modernizacje sanackiego przeżytku jakim są tramwaje w Grudziądzu. Ekologia i ochrona środowiska nie powinna być mylona z pozwoleniem na brak gospodarności. Normalnie pracujący człowiek w dzisieljszych czasach spędza minimum dziewięć gozin w pracy. Więc kto bedzie w tym czasie korzystał ze zmodernizowanych środków transportu. Emeryci, którzy jeżdżą za darmo i bezrobotni co mają zniżkę??? Pomyślcie, a potm walnij się sami nim w czoło... Pod słowem dofinansowanie prywatnych kryją się odprawy dla byłych tramwajarzy!!!!!


Po pierwsze normalnie pracownik spędza osiem godzin w pracy nawet w Grudziądzu powinien obowiązywać kodeks pracy. Po drugie uważam że tramwaje są jak najbardziej potrzebnym środkiem transportu ludzi w mieście. Po trzecie sprawy ekologi i ochrony środowiska są szalenie ważne, starczy spojrzeć jak straszne spustoszenia zrobił człowiek w środowisku naturalnych. Nie trzeba być geniuszem by wiedzieć że jeśli zniszczymy przyrodę to sami też zginiemy. Więc w miarę ekologiczny środek jakim są tramwaje jest że jak najbardziej potrzebny. Inna sprawa jaka firma podejmie się modernizacji i jak będzie rozstrzygnięty przetarg. Tu mówiąc szczerze nie do końca wierze w dobrą wolę niektórych osób. A na koniec całkowicie nie rozumiem Twojego stwierdzenia "sanacki przeżytek jakim są tramwaje". Rany co to za bełkot rodem nie wiem skąd. Chciałbym Ci przypomnieć że miasta setki razy bogatsze od naszej biednej mieściny mają bardzo dobrze rozbudowany tabor tramwajowy i nikt tam nie bełkocze o jakimś tam "sanackim przeżytku"
p
ptak
Bezwzględnie należy poprowadzić linię tramwajową do Szpitala i Mniszka !!! Zresztą linia do Mniszka to jedna z obietnic wyborczych Sikorki. Czekamy na realizację mistrzu.
~gość~
W dniu 22.02.2010 o 14:19, Gość napisał:

Sami potwierdzacie, że prywatna konkurencja da sobie radę nawet bez dofinansowywania i tym samym popieracie sprzeciw w obec marnowaniu środków z kasy miasta na deb***ną modernizacje sanackiego przeżytku jakim są tramwaje w Grudziądzu. Ekologia i ochrona środowiska nie powinna być mylona z pozwoleniem na brak gospodarności. Normalnie pracujący człowiek w dzisieljszych czasach spędza minimum dziewięć gozin w pracy. Więc kto bedzie w tym czasie korzystał ze zmodernizowanych środków transportu. Emeryci, którzy jeżdżą za darmo i bezrobotni co mają zniżkę??? Pomyślcie, a potm walnij się sami nim w czoło... Pod słowem dofinansowanie prywatnych kryją się odprawy dla byłych tramwajarzy!!!!!


Aż szkoda z taką głupotą polemizować.Słów aż brak na taką głupotę.
~andzia~
W dniu 22.02.2010 o 20:59, mucha napisał:

Po pierwsze.. to nie "Yeolia" tylko "Veolia"!Po drugie.. Veolia kupiła obecnie kursujące autobusy w Grudziądzu z własnych środków i nie potrzebowała na to żadnego kredytu!Po trzecie.. widać jaki z Ciebie niedoinformowany baran skoro wypowiadasz się na tematy o których nie masz pojęcia!Natomiast tym którzy wypowiadają się negatywnie na temat grudziądzkich tramwajów,wyliczają jakie to kosztowne i że modernizacja to wydawanie pieniędzy w błoto, mogę życzyć tylko jednego.. kiedy wam się zepsują samochody,ktoś wam je ukradnie albo spali.. abyście NA KOLANACH czołgali się np. z Rządza na Plac Stycznia! wtedy sobie przypomnicie jakim darem jest tramwaj w Grudziądzu, nie mówiąc już o jego historii. Dodam jeszcze jedno, ileż to krzyku było kiedy likwidowano linię numer 1 (na szczęście przyszły wybory i linia została przywrócona) pamiętacie? Pozdrawiam:)



Racja,sieć trakcyjna jest już u nas 111lat,i faktycznie w 2005 zawieszono "1" a po pół roku ją przywrócono,nie każde miasto może się poszczycić posiadaniem linią tramwajową,jest to pozyteczna forma komunikacji miejskiej.
m
mucha
W dniu 22.02.2010 o 18:07, ~MIESZKANIEC~ napisał:

no jak to.Prywatnej firmie Yeolia Prezydent zlecił przewozy. To nic innego jak doinwestowanie firmy. Yeolia kupiła autobusy na kredyt i będzie spłacała z zarobionych pieniędzy w Grudziądzu ZA ŚWIADCZONE USŁUGI. TO CHYBA JEST DLA WSZYSTKICH OCZYWISTE.


Po pierwsze.. to nie "Yeolia" tylko "Veolia"!
Po drugie.. Veolia kupiła obecnie kursujące autobusy w Grudziądzu z własnych środków i nie potrzebowała na to żadnego kredytu!
Po trzecie.. widać jaki z Ciebie niedoinformowany baran skoro wypowiadasz się na tematy o których nie masz pojęcia!

Natomiast tym którzy wypowiadają się negatywnie na temat grudziądzkich tramwajów,wyliczają jakie to kosztowne i że modernizacja to wydawanie pieniędzy w błoto, mogę życzyć tylko jednego.. kiedy wam się zepsują samochody,ktoś wam je ukradnie albo spali.. abyście NA KOLANACH czołgali się np. z Rządza na Plac Stycznia! wtedy sobie przypomnicie jakim darem jest tramwaj w Grudziądzu, nie mówiąc już o jego historii. Dodam jeszcze jedno, ileż to krzyku było kiedy likwidowano linię numer 1 (na szczęście przyszły wybory i linia została przywrócona) pamiętacie? Pozdrawiam:)
G
Gość
Przystąpiło do niego pięć firm, a najtańszą ofertę opiewającą na 6,3 mln zł złożyło konsorcjum firm Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki S.A. i Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.

Słynna PESA (mamy min. ich koszmarnie psujące sie bez przerwy szynobusy) złożyła najkorzystniejszą ofertę. Jak myślicie-wygrała już??

Nie liczy się jakośc liczy sie kasa.
~MIESZKANIEC~
W dniu 22.02.2010 o 13:28, Pan Władysław napisał:

Doinwestuj prywatnych przewoźników, niech Ci kupią koło i walnij się nim w czoło...


no jak to.Prywatnej firmie Yeolia Prezydent zlecił przewozy. To nic innego jak doinwestowanie firmy. Yeolia kupiła autobusy na kredyt i będzie spłacała z zarobionych pieniędzy w Grudziądzu ZA ŚWIADCZONE USŁUGI. TO CHYBA JEST DLA WSZYSTKICH OCZYWISTE.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska