Trzyosobowy zespół badaczy języka polityki (w składzie Katarzyna Kłosińska, Rafał Zimny i Przemysław Żukiewicz) zajął się tzw. paskami, które pojawiają się w programach informacyjnych. Paski poddane oglądowi pochodzą z głównego wydania Wiadomości emitowanych o 19.30 w TVP 1.
- Wyniki są pasjonujące i tylko częściowo zgodne z potocznymi opiniami na temat pasków - wyjaśnia prof. Tadeusz Zgółka.
Naukowcy ocenili m.in., że tylko 30 procent informacji pojawiających się na paskach nie zawiera elementów językowych zależnych od autora. A to oznacza to, że pozostała część zapowiedzi materiałów była skonstruowana tak, by wpływała na opinię odbiorcy komunikatu, a nie powstała z myślą o dostarczeniu odbiorcy obiektywnego powiadomienia o danym zdarzeniu.
Ponadto profesorowie uznali, że komunikaty spełniają trzy główne funkcje: perswazyjną - taka, która wpływa na odbiorcę, magiczną - taka, która kreuje rzeczywistość i ekspresywną - taka, która wyraża emocje i oceny.
Wcześniej Rada Języka Polskiego oceniała między innymi język stron internetowych placówek podległych Ministerstwu Spraw Zagranicznych, obecność języka polskiego w publicznych szkołach wyższych, język dokumentów krążących w obiegu konsumenckim (ulotek dołączanych do leków i kosmetyków, instrukcji, umów telekomunikacyjnych) itp.
POLECAMY:
