Tak należy hamować na drodze w awaryjnej sytuacji. Kierowcy nie zawsze to potrafią. Oto porady znanego eksperta

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Jesienią rośnie ryzyko awaryjnych hamowań. Warto poznać jakie reguły rządzą tą sztuką. Będzie bezpieczniej.
Jesienią rośnie ryzyko awaryjnych hamowań. Warto poznać jakie reguły rządzą tą sztuką. Będzie bezpieczniej. Dariusz Bloch
Trudne, jesienne warunki jazdy to test umiejętności kierowcy i systemów bezpieczeństwa jego auta. Jak należy hamować w awaryjnej sytuacji? Wyjaśnia ekspert Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Instalowane w samochodach systemy typu ABS, ESC czy ASR podnoszą bezpieczeństwo jazdy, pod warunkiem, że kierowca wie jak działają i jak z nich korzystać. Szczególnie dotyczy to przeciwblokującego układu hamulcowego (ABS).

Czy hamując awaryjnie pojazdem z ABS należy hamować pulsacyjnie? Nie. Czy należy maksymalnie wcisnąć pedał hamulca? Tak. Czy trzeba jednocześnie wcisnąć sprzęgło w przypadku manualnej skrzyni biegów? Tak.

Kierowcy nie zawsze potrafią

Na szkoleniach doskonalenia techniki jazdy często okazuje się, że kierowcy nie potrafią hamować awaryjnie. Powodem może być brak tego elementu podczas kursów nauki jazdy oraz fakt, że wielu zdawało egzamin na prawo jazdy w czasie, gdy auta z systemem ABS nie były standardem.

- Zdarza się również, że prowadzący pojazd instynktownie zdejmuje nogę z hamulca lub zmniejsza nacisk, gdy poczuje pulsowanie pedału lub usłyszy nietypowe dźwięki auta. Czasami kierowcy chcą hamować delikatniej, gdyż obawiają się zbytniej eksploatacji klocków hamulcowych czy uszkodzenia samochodu – mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Adam Bernard instruuje, iż w celu prawidłowego i efektywnego hamowania pojazdem z ABS, w sytuacji awaryjnej należy jednocześnie gwałtownie i z maksymalną siłą wcisnąć pedał hamulca oraz sprzęgła w przypadku skrzyni manualnej i nie zmniejszać siły nacisku aż do momentu wytracenia prędkości do takiej, jakiej potrzebujemy w danej sytuacji lub do zatrzymania pojazdu. Nie należy hamować pulsacyjnie.

To też może Cię zainteresować

System ABS w razie potrzeby zwiększa lub zmniejsza ciśnienie w układzie hamulcowym, a w nowoczesnych modelach decyduje nawet, z jaką siłą przyhamować każde z kół w zależności od jego przyczepności, na przykład jeżeli jedno koło wjedzie na zamarzniętą kałużę, a inne jadą po śniegu, nacisk na koło, które hamuje na lodzie, będzie mniejszy niż na te, które hamują na śniegu. A w jakim celu dociskać jednocześnie sprzęgło? Jeśli nie wciśniemy sprzęgła, wydłużamy drogę hamowania i pogarszamy sterowalność auta. W takiej sytuacji istnieje też zagrożenie, że auto „zgaśnie”.

Czy ABS wydłuża drogę hamowania

- Celem systemu nie jest skracanie czy wydłużanie drogi hamowania, a umożliwienie sterowania pojazdem w sytuacji awaryjnego hamowania, co nie jest możliwe, gdy koła są zablokowane. Można więc powiedzieć, że długość tej drogi jest optymalna z punktu widzenia zachowania sterowności. W praktyce system ABS zwykle skraca drogę hamowania, ale mogą wystąpić okoliczności, gdy zostanie ona wydłużona ze względu na rodzaj nawierzchni, na przykład bardzo nierównej drogi – mówi Adam Bernard.

Systemy kontroli trakcji

A jak wspomagają kierowcę ASR i ASR, czyli systemy kontroli trakcji? Te zapobiegają ślizganiu się kół przy ruszaniu i przyspieszaniu poprzez zmniejszenie mocy przekazywanej na koła napędowe. Czasami ASR uruchamia też hamulce, aby przyhamować ślizgające się koło. W wielu autach istnieje możliwość wyłączenia systemu ASR, gdyż to co nam zwykle pomaga może również uniemożliwić wyjazd z zaspy śnieżnej czy piachu.

Zgodnie z torem jazdy

ESC natomiast to system pomagający utrzymać obrany tor jazdy. Ten monitoruje na bieżąco różne czujniki i w razie potrzeby przyhamowuje odpowiednie koło lub koła, zmniejsza moment obrotowy, co wpływa stabilizująco na samochód i zapobiega poślizgowi.

To też może Cię zainteresować

- Elektronika, która nadzoruje stabilność pojazdu korzysta i analizuje jednocześnie pracę wielu czujników, m.in.: korzysta z czujników ABS, analizuje prędkość, kąt skręcenia kierownicą, moment obrotowy, dobrany bieg i wiele innych elementów w zależności od pojazdu. Upraszczając, system ESC dba o to, żeby auto pojechało tam, gdzie mamy skierowaną kierownicę, więc mając ESC na wyposażeniu, zawsze sterujmy kierownicą w kierunku jazdy – podsumowuje Adam Bernard.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Tristar

Tristar SNOWPOWER 195/55R16 87H

302,00 zł170,00 zł-44%
miejsce #2

Continental

Continental WinterContact TS 870 205/55 R16 91H

550,00 zł459,00 zł-17%
miejsce #3

Nexen

Nexen WINGUARD SPORT 2 WU7 205/45R17 88V XL FR 3PMSF

480,00 zł408,00 zł-15%
miejsce #4

Kormoran

KORMORAN SNOW 205/55R16 91H

296,00 zł256,00 zł-14%
miejsce #5

Bridgestone

Bridgestone Blizzak Lm005 235/55R17 103V

829,00 zł735,54 zł-11%
miejsce #6

Sava

Sava Eskimo S3+ 185/65R15 88T

301,05 zł273,23 zł-9%
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska
Dodaj ogłoszenie