https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tak Pesa ścigała się z czasem do ostatniej minuty 2015 roku. Zdążyła! 1,9 mld zł unijnej dotacji nie przepadnie

agad
Także 30 grudnia bydgoska spółka zakończyła produkcję wszystkich Dartów (razem 20) dla PKP Intercity.  Siedem już przekazała.
Także 30 grudnia bydgoska spółka zakończyła produkcję wszystkich Dartów (razem 20) dla PKP Intercity. Siedem już przekazała. PKP Intercity
2015 rok zaczął się dla bydgoskiej firmy pechowo.

Już w lutym Netinera, czyli grupa, do której należy prywatny przewoźnik Oberpfalztbahn, zerwała umowę z naszym producentem. 

Tramwaje do Fordonu w połowie stycznia

Powód? Wydłużający się proces homologacji Linków (dopuszczenie przez Niemiecki Urząd Kolejowy pociągów do eksploatacji). Później też nie było łatwo. Zamawiający pociągi i tramwaje musieli odebrać pojazdy do grudnia, by nie stracić unijnego wsparcia, więc bydgoski zakład złapał zadyszkę. Wziął sobie za dużo na głowę i nie wyrabiał się z robotą. Załoga pracowała przez całą dobę, po 12 godzin, nawet w święta. Dzięki porozumieniu z PKP Intercity, któremu dostarczył do 31 grudnia 7 z 20 zamówionych Dartów, przewoźnik nie straci dofinansowania UE, ale Pesa zapłaci kary umowne.

Prawdopodobnie nie tylko w tym przypadku, bo opóźnienia dotyczą także innych pojazdów. Województwo lubuskie ogłosiło, że zamierza naliczać firmie kary związane z niedostarczeniem samorządowi homologacji na sieć kolejową DB Netz. Zaraz po nim podobny ruch wykonało Zachodniopomorskie. Też oczekuje od Pesy zapłaty kar umownych w związku z niedostarczeniem w terminie Linków. 

Końcówka roku dla Pesy była walką z czasem. 28 grudnia dostarczyła 36. - ostatni - tramwaj "Krakowiak" dla stolicy Małopolski, a 30 grudnia Koleje Mazowieckie odebrały wagony piętrowe oraz lokomotywę Gamę i tym samym został zrealizowany cały kontrakt na 24 pojazdy. Także 30 grudnia bydgoska spółka zakończyła produkcję wszystkich Dartów (razem 20) dla PKP Intercity. Bydgoszcz odebrała 1 tramwaj, a 11 warunkowo (ruszą w trasę do Fordonu wpołwoie stycznia), Łódź - 5 (17 warunkowo), Toruń - 5.  Łącznie do 31 grudnia 146 pojazdów zostało przekazanych końcowo, a 70 warunkowo. 

Dlatego ponad 1,9 mld zł unijnej dotacji na tabor wyprodukowany przez Pesę zostało w pełni wykorzystane. 

Zobacz. Premiera Pesa Dart na Międzynarodowych Targach Kolejowych w Gdańsku

Program naprawczy

- To efekt "Programu naprawczego dla funduszy Polityki Spójności 2007-2013". Pozwolił nie tylko uratować zagrożone fundusze europejskie, ale także w całości zrealizować kontrakty na budowę i dostawę pociągów dla PKP Intercity oraz tramwajów zamówionych przez samorządy kilku miast - informuje Ministerstwo Rozwoju. 

Przed firmą kolejny ciężki rok, nie tylko z powodu kar do zapłaty, ale nie wiadomo, ile będzie zamówień z rynku krajowego (czas przed nową perspektywą unijną). Od nich mogą zależeć ewentualne ruchy kadrowe. 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

T
Tomasz_
Brawo pesa. Ale to dzieki pracownikom ktorzy pracowali przez całe świeta udało sie zrobic ile się udało.

Fakt logistyka na produkcji mogła by byc lepsza. Ale to juz sami pracownicy wiedzą najlepiej co poprawić.

Fakt konkurencja tez nie pomaga.

Ale to polska mysł, polskie miejsca pracy. I reklama idzie w świat.

Co do gwarancji mają 15 lat serwisu zapewnione. Wiec powinno być ok.
b
benek55
jak czytam o "ruchach kadrowych" w bydgoskiej pesie to zastanawiam się czy załoga która zapier... od świtu ..do świtu polecie teraz na jakieś dziwaczne umowy czy ich miejsce w wiekszym stopniu zajmą pracownicy ze wschodu.
P
Piszczu
Wielkie gratulacje dla całego zespołu Pesy, a najbardziej cieszy, że to właśnie polskie produkty będziemy widzieć na polskich szynach!
d
dfss
A ja jak czytam takie głupoty jak twoje to zastanawiam się, dlaczego ludzie, którzy nie mają żadnej wiedzy w temacie tak chętnie chwalą się swoją niewiedzą w internecie. Polityka kadrowa w Pesie to jedna ze spraw gdzie należą się im największe pochwały. Została skonstruowana właśnie tak, żeby w przyszłości zabezpieczyć etaty ludziom z miasta i regionu, którzy zachrzaniali w robocie. Pesa na szczyt zamówień potrzebowała ludzi, więc zatrudnila tymczasowo pracowników najemnych z zewnątrz oraz przez agencje pracy pracowników ze wschodu, a teraz gdy pracy będzie mniej właśnie tym pracownikom ze wschodu z agencji łatwo będzie podziękować. Tym samym zwykli pracownicy na etacie mogą być bezpieczni swoich posad. To było najmądrzejsze rozwiązanie jakie można było zrobić.
j
jarow
Ciekawe czy te pociągi będą teraz działać... czy nie będą awaryjne itd ;(
m
m63
Powodzenia dla załogi PESA SA!!! :) 
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska