Boeing C-17 Globemaster amerykańskich Sił Powietrznych wylądował w Bydgoszczy

- Panie, coś tam słyszałem, ale dokładnie nie wiem – bać się czy nie? Myślałem, że te znaki oznajmiają o przejeździe czołgów, ale żadnego nie widziałem – wyraża swe obawy czytelnik, a to w kontekście zauważonych przez niego przed wjazdem na jeden z bydgoskich wiaduktów znaków.
Takie znaki z symbolami czołgów i wozów opancerzonych oraz strzałkami i różnymi liczbami pojawiały się na naszych drogach już kilka lat temu, ale tylko przed spodziewanym przejazdem kolumn wojskowych spieszących na ćwiczenia sojusznicze NATO. Teraz wiszą od dłuższego czasu, co zaniepokoiło niektórych kierowców.
Dla cywilów nie mają znaczenia
- Znaki te kierowane są jedynie do kierowców pojazdów wojskowych i nie mają znaczenia dla pojazdów cywilnych. Ponadto na wybranych trasach, w 11 województwach, mogą zostać wdrożone czasowe ograniczenia prędkości. Ograniczenie jest sygnalizowane kierowcom m.in. poprzez mobilne (ledowe) tablice zmiennej treści – wyjaśnia nam zespół prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Zatem dla cywilów żółte znaki są tylko informacją i rodzajem ostrzeżenia, że na danej drodze może odbywać się wzmożony ruch kolumn Wojska Polskiego i z krajów Paktu Północnoatlantyckiego. Teraz, gdy na Ukrainie trwa krwawa wojna z Rosją, ruch czołgów i pojazdów opancerzonych może być większy, zwłaszcza z zachodu na wschód. Już od 12 lutego na terenie Polski trwają międzynarodowe ćwiczenia wojskowe pod kryptonimem Saber Strike 22, co generuje większy ruch.
Znaki wojskowej klasyfikacji obciążenia klasy MLC (Military Load Classification W1 - W7) mówią o dopuszczalnej masie całkowitej pojazdów. Skala MLC różni się od tej stosowanej dla pojazdów cywilnych w Polsce.
Nocne przejazdy wojska
Według wcześniejszych założeń (nie wiadomo jak wpłynie na nie rozwój sytuacji na Ukrainie) międzynarodowe ćwiczenia wojskowe Saber Strike 22 potrwają na terenie Polski do 26 marca.
To też może Cię zainteresować
Kolumny wojskowe przemieszczają się najczęściej w godzinach nocnych, aby w jak najmniejszym stopniu powodowały utrudnienia w ruchu. GDDKiA przestrzega wszakże kierowców, że niektóre przejazdy muszą odbywać się w ciągu dnia, a nawet w godzinach szczytu.
Liczy się bezpieczeństwo
- Spotykając na drodze kolumnę wojskowych pojazdów, pamiętajmy o zachowaniu szczególnej ostrożności. Skupmy się na prowadzeniu auta, a nie na dodatkowych czynnościach, jak robienie zdjęć czy nagrywanie filmów. Nie należy wjeżdżać pomiędzy pojazdy wojskowe jadące w kolumnie! - instruuje Szymon Piechowiak, rzecznik prasowy, zastępca dyrektora ds. komunikacji w Biurze Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. - Najważniejsze jest, aby każdy kierowca pamiętał o dużej masie wojskowych pojazdów, a co za tym idzie ich wydłużonej drodze hamowania. Pamiętajmy, że sprzęt militarny jest przewidziany do zadań bojowych, a więc może nie posiadać tak samo dobrej widoczności mijających go pojazdów, jak samochody cywilne.
Wszelkie informacje ws. bieżącej sytuacji na drogach krajowych dostępne są pod całodobowym numerem GDDKiA 191 11 oraz w serwisie: drogi.gddkia.gov.pl
Nie tylko na głównych drogach
Takie znaki znajdują się najczęściej na głównych trasach przelotowych, czyli drogach krajowych. Ale nie tylko, bowiem niektóre odcinki dróg wojewódzkich, w tym w naszym regionie, mają charakter militarny, czyli dostosowany do ruchu pojazdów wojskowych. To głównie dojazdówki do przepraw wodnych i do poligonów.
Wojskowa klasa MLC
Obowiązek oznakowania MLC wynika z zarządzenia ministra infrastruktury z 2010 roku w sprawie wyznaczania wojskowej klasyfikacji obciążenia obiektów mostowych usytuowanych w ciągach dróg publicznych. Klasa MLC jest zgodna ze standardami NATO. Nadzór nad stosowaniem tej klasyfikacji w praktyce sprawuje generalny dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.
W Instytucie Badawczym Dróg i Mostów w Warszawie opracowano metodę szybkiego wyznaczania wojskowych klas obciążenia drogowych obiektów i nazwano ją "MILORY". Założono w niej, iż: W czasie przejazdu pojazdów wojskowych, na obiekcie nie odbywa się ruch żadnych innych „środków transportowych”.
To też może Cię zainteresować
Według tego standardu (umowy standaryzacyjnej NATO STANAG 2021) przewiduje się 16 wojskowych klas obciążenia oznaczonych numerami od MLC 4 do MLC 150. Do każdego numeru klasyfikacyjnego obciążenia przyporządkowany jest hipotetyczny pojazd gąsienicowy oraz kołowy określonej klasy.