Obie obwodnice ujęte są jako jedna inwestycja. Łącznie mają mieć 9 km – dla Kamienia będą to 3 kilometry, dla Sępólna 6.
- Zadanie budowy obwodnic jest na liście podstawowej w programie budowy dróg krajowych. To najdalej zaawansowane projekty. Jestem dobrej myśli - podkreślił Kantak.
Dyrektor podczas wizyty w Sępólnie poinformował radnych i samorządowców, że Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe jest już gotowe. W połowie października GDDKiA uzyskała akceptację opracowanych raportów oddziaływania na środowisko. Dla Sępólna przygotowane są trzy warianty obwodnic, natomiast dla Kamienia - cztery. Dopiero teraz zostaną wybrane trasy.
Nieubłagane terminy
Komisja Oceny Projektów Inwestycyjnych ma zarekomendować wariant do decyzji środowiskowych na przełomie listopada i grudnia. Taką nadzieję ma dyrektor bydgoskiej GDDKIA.
Jeśli to się uda na początku roku inwestor zamierza złożyć raporty o oddziaływaniu na środowisko do organów administracji w postępowaniu o wydanie decyzji środowiskowych. W przypadku Kamienia wystarczy zwrócić się z wnioskiem do urzędu gminy. Inaczej jest w przypadku Sępólna. Tutaj decyzję środowiskową wydać ma Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy.
- Zakładamy, że wydanie tej decyzji przez RDOŚ może potrwać rok, w Kamieniu ten termin z pewnością będzie krótszy, bo ok. 6 miesięcy.
To oznacza, że dopiero w 2021 będzie można przystąpić do procedur przetargowych. Dyrektor przypuszcza, że na przełomie 2021 i 2022 zostanie wybrany wykonawca robót.
- Pozwolenie na budowę i rozpoczęcie prac to rok 2022. Sama budowa może potrwać 2,5 roku. Zatem założenie jest takie, że obwodnice powstaną w 2025 roku - informuje dyrektor bydgoskiego oddziału GDDKiA.
Radni dopytywali o wstępne kosztorysy, by mieć pewność, że w budżecie państwa na 2022 rok zostaną zabezpieczone środki. Na podanie konkretnej kwoty, jak twierdzi dyrektor Radosław Kantak, jest jednak jeszcze za wcześnie.
- Wstępne przymiarki są, ale konkretnych kwot nie podam. My realizujemy zadania powierzone przez rząd. Środki są przez niego zabezpieczone, jeśli chodzi o realizację na etapie projektowania.
Więcej wiadomości z Sępólna i okolic na: pomorska.pl/wiadomosci/sepolno-krajenskie/
Nie tylko obwodnice
Wizyta dyrektora bydgoskiego oddziału GDDKiA była okazją do dopytania o realizację innych przedsięwzięć przez generalną dyrekcję na odcinkach DK 25 w całym powiecie. Te informacje przybliżył Lech Grzelczak, naczelnik Wydziału Dokumentacji w GDDKiA Bydgoszczy.
Na odcinku Obodowo-Mąkowarsko GDDKiA planuje wymianę całej konstrukcji . Będzie tam też ciąg pieszo-rowerowy.
- Mamy już wyłonionego wykonawcę prac projektowych i wstępną koncepcję. Planujemy, by 2022 roku wszcząć przetarg na roboty - mówi Grzelczak.
Na podobnym etapie są też prace zmierzające do poprawy bezpieczeństwa na odcinku w Niechorzu.
