"Obwodnica jest niezbędna, aby Radzyń Chełmiński istniał w przyszłości. Bez niej miasto umrze" - nie miał wątpliwości Krzysztof Chodubski, burmistrz tego miasta w wypowiedzi dla "Pomorskiej" jesienią 2021 roku podczas podpisywania porozumienia trójstronnego o współpracy samorządu województwa kujawsko - pomorskiego z samorządami lokalnymi: powiatem grudziądzkim i miastem Radzyń Chełmiński. Burmistrz wówczas też podkreślał, że miasto zostało zbudowane na dębowych palach i przez duży ruch ulega degradacji.
Na podstawie porozumienia została zawarta umowa o wartości blisko 600 tys. zł z wykonawcą koncepcji, firmą Lispus, która zobowiązała się w ciągu dwóch lat przygotować studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe i uzyskać decyzję środowiskową. - Dokumentacja wskaże między innymi możliwe warianty przebiegu trasy i jej parametry techniczne. Obwodnica zostanie zaliczona do kategorii dróg wojewódzkich - informuje Izabela Wodzińska - Jaworska z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu.
O tym, że obwodnica w Radzyniu Chełmińskim jest potrzebna także przemawia ilość ważnych dróg jakie przebiegają przez to miasteczko i obciążają je pod względem ruchu kołowego. Jak informuje Zarząd Dróg Wojewódzkich obecnie są to:
- droga wojewódzka 534 relacji Grudziądz - Rypin
- droga wojewódzka nr 543 relacji Paparzyn - Brodnica
Ponadto w Radzyniu Chełmińskim ma swój początek droga wojewódzka nr 538, prowadząca do Łasina i Nowego Miasta Lubawskiego.
Obwodnica Radzynia Chełmińskiego zepnie trasy i pozwoli na ominięcie rynku i ruin zamku krzyżackiego
Jak podkreśla Izabela Wodzińska - Jaworska, projektanci z Lispus wstępnie zakładają, że obwodnica o długości około 3 kilometrów pozwoli spiąć te trasy w sposób pozwalający na ominięcie rynku oraz ruin zamku krzyżackiego. To, jakie korytarze będą analizowane na dalszym etapie prac, zależeć będzie też od pierwszych wniosków mieszkańców.
- Obwodnice mają jak najlepiej rozwiązywać lokalne problemy, dlatego już na wstępie chcemy poznać zdanie mieszkańców. Zachęcam do składania wniosków, które będą wskazówką dla projektantów – mówi marszałek Piotr Całbecki.
Nie bądź bierny. Wypowiedz się. Gdzie pobrać formularze?
Mieszkańcy, którzy chcieliby wypowiedzieć się co do proponowanych wariantów mogą zapoznać się z nimi: TUTAJ Jest tu również formularz wniosku, który można wypełnić ze swoimi uwagami. Do pobrania:TUTAJ. Ponadto w wersji drukowanej jest on też dostępny w Urzędzie Gminy i Miasta Radzynia Chełmińskiego przy placu Towarzystwa Jaszczurczego 9.
Wypełniony i podpisany formularz należy złożyć do 20 stycznia w urzędzie lub wysłać na adres:
- pocztą tradycyjną: Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, ul. Dworcowa 80; 85-010 Bydgoszcz
- pocztą elektroniczną: [email protected]
Po ustaleniu ostatecznej liczby wariantów i ich opracowaniu planowane będą konsultacje społeczne.
Obwodnica Radzynia Chełmińskiego w liczbach
- liczba jezdni – 1
- szerokość pasów ruchu – 3,5 m
- szerokość poboczy – 1,25 m
- długość – około 3 kilometrów
- koszt dokumentacji: 595 tysięcy złotych.
W regionie ma powstać czternaście nowych obwodnic
W ramach regionalnego programu budowy obwodnic ma powstać czternaście nowych obejść drogowych. Na rozbudowę i modernizację infrastruktury drogowej w nowej perspektywie unijnej pozyskano rekordową pulę ponad 136 mln euro. W grudniu ub. roku podpisane zostały też umowy wsparcia trzech inwestycji środkami Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD). Środki na realizację inwestycji będą pochodzić również z budżetów samorządu województwa i samorządów lokalnych.
Inwestycje drogowe w Grudziądzu planowane w 2023 roku. Które...
