Wydarzenie rozpocznie się w sobotę, 5 października o godzinie 13 na przystani w Ciechocinku przy ul. Lipnowskiej . Na początek organizatorzy zaplanowali bezpłatne rejsy po Wiśle, prezentacje na telebimie dotychczasowych działań ZGZK w zakresie poparcia budowy stopnia wodnego w Siarzewie i dalszej kaskadyzacji rzeki a także liczne występy lokalnych zespołów artystycznych.
Oficjalne otwarcie festynu nastąpi o godzinie 14. Na godz. 14.40 zaplanowano wykład prof. Zygmunta Babińskiego z UKW w Bydgoszczy pn. „Bezpieczni nad wodą, a regulacja rzeki Wisły”. Po nim swoją prezentację pn. „Postępowanie na wypadek powodzi oraz prowadzenie akcji ratowniczej” przedstawi bryg. Andrzej Mucha z Państwowej Straży Pożarnej w Aleksandrowie Kujawskim. Szkolenie oraz test bezpieczeństwa przeprowadzi Sławomir Handziuk z WOPR. Następnie uczestnicy festynu będą mieli okazję wziąć udział w szkoleniach udzielania pierwszej pomocy. Muzyka na przystani zabrzmi o godzinie 15.30. Gwiazdą popołudnia będzie zespół „Happy End”.
Zbliżający się festyn to nie pierwsza forma poparcia dla budowy stopnia wodnego w Siarzewie. Związek Gmin Ziemi Kujawskiej ma za sobą m.in. akcję informacyjną, wraz ze zbieraniem podpisów. W inicjatywę włączyły się lokalne samorządy i stowarzyszenia, zaś petycję poparło ponad 100 tys. mieszkańców regionu.
Inwestycja ma nieść za sobą wiele korzyści. - Lista jest długa - przyznaje Ryszard Borowski, przewodniczący zarządu ZGZK. - To przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa dla mieszkańców od Włocławka po sam Toruń. Projekt zapobiegnie też stepowieniu Kujaw, zapewni produkcję energii odnawialnej, zaś w zalewie Ciechocińskim rozwinie się turystyka.Nie zapomnijmy też o nowych miejscach pracy dla naszych mieszkańców, które powstaną na czas budowy stopnia w Siarzewie oraz jego funkconowania.
- To bardzo ważna inwestycja dla naszego regionu, która sprawi, że Kujawy staną się istotnym punktem na mapie Polski - dodaje Ryszard Borowski.
Przypomnijmy że porozumienie w sprawie budowy drugiego stopnia na Wiśle w miejscowości Siarzewo zostało podpisane przez ministrów środowiska, transportu śródlądowego i żeglugi śródlądowej oraz energii na początku grudnia 2017 roku. Koszt to około 3 mld złotych. Obecnie stopień czeka na decyzję środowiskową. Jeśli nie będzie przeciwwskazań to w 2020 roku rozpoczną się prace projektowe.
