Spotkanie turystów nastąpi o godz. 8.30 na przystanku MZK przy Szosie Bydgoskiej (vis-a-vis dawnego Merinotexu). Trasa wyprawy będzie wiodła wzdłuż Wisły (szlakiem pieszym w kolorze czerwonym) przez Port Drzewny, Stary Toruń, Górsk, Rozgarty, Stawy Przysieckie, z zakończeniem w Przysieku. Wycieczkę poprowadzi przodownik turystyki pieszej PTTK Hanna Czech, a jej długość wyniesie około 15 km.
Henryk Miłoszewski, prezes OM PTTK w Toruniu, przypomina że pomysł budowy Portu Drzewnego narodził się na początku lat 80. XIX wieku, kiedy Wisłą spływały wielkie ilości tratw z drewnem. Ilość spławianych pni wodą w trakcie jednego sezonu liczona była w milionach. O szybką budowę portu intensywnie zabiegała toruńska Izba Handlowa, powstała z inicjatywy burmistrza Theodora Koernera.
To też może Cię zainteresować
Plany budowy Portu Drzewnego istniały już w 1889 roku, pozostała tylko kwestia jego usytuowania: w Toruniu, Grudziądzu czy Solcu Kujawskim? W 1896 roku powstały kolejne plany budowy portu dla drewna, które zostały zaakceptowane przez prezydenta regencji w Kwidzynie. Projekt budowy Portu Drzewnego wyłożono do wglądu w dniach 9-22 stycznia 1897 roku w budynku landratury toruńskiej. Poinformowano również, iż kosztorys projektowanego portu wyniósł 3.000.000 marek, czyli niemal 10 razy więcej, jak ówcześnie budowany główny budynek urzędu miasta.
Jego projekt oprotestowali mieszkańcy Kępy Korzenieckiej. Właściciele Korzeńca, którzy złożyli protest przeciw projektowi, otrzymali propozycje ugodowe. Pozwolenie na budowę Portu Drzewnego pruskie władze ostatecznie wydały w 1897 roku, lecz prace nad jego budową rozpoczęły się dopiero w 1904 roku.
To też może Cię zainteresować
