https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W sprawie zagospodarowania Wisły coś drgnęło. Może kiedyś znów popłyną nią barki

Marek Weckwerth
Żegluga na Wiśle i jej wykorzystanie gospodarcze uzależnione są od stanu wody. Ale już od wielu lat myśli się o rewitalizacji tej drogi wodnej.
Żegluga na Wiśle i jej wykorzystanie gospodarcze uzależnione są od stanu wody. Ale już od wielu lat myśli się o rewitalizacji tej drogi wodnej. Marek Weckwerth
Międzynarodowa Droga Wodna E-40 z Gdańska przez bydgoski Fordon i Warszawę do Brześcia ma być kompleksowo zagospodarowana. Najpierw jednak trzeba zakupić studium wykonalności. Są na to pieniądze.

Minister infrastruktury udzielił Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu „Wody Polskie” dotacji na zakup opracowania Studium wykonalności dla kompleksowego zagospodarowania międzynarodowych dróg wodnych E-40 (dla rzeki Wisły na odcinku od Gdańska do Warszawy i od Warszawy Bugiem do granicy z Białorusią w Brześciu) oraz dla E-70 (od Wisły do Zalewu Wiślanego i Elbląga.

Na zakup opracowania przewidziano 5 mln 297 tys. 417 zł.

To zadanie realizowane jest w ramach rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły (POPDOW), a możliwe dzięki zaangażowaniu budżetu państwa, środków unijnych, Banku Światowego oraz Banku Rozwoju Rady Europy.

Na wszystkie zadania tego projektu - na inwestycje w rozwój gospodarki wodnej i w ochronę zdrowia oraz życia mieszkańców terenów nadrzecznych, przeznaczono łącznie 507 mln. 497 tys. zł.

Portowi Gdańskiemu bardzo na tym zależy

- Studium wykonalności wykonano na zlecenie Portu Gdańskiego, któremu zależy na udrożnieniu Wisły na potrzeby gospodarcze, zwłaszcza do transportu towarów w górę rzeki - wyjaśnia torunianin Stanisław Wroński, specjalista z zakresu rewitalizacji dróg wodnych, były członek zespołu opiniującego to studium.

Jego zdaniem, studium jest kompleksowe, szczególnie dla odcinka od Gdańska do Warszawy, i gotowe do wykorzystania. Nigdy nie było publicznie prezentowane.

Stanisław Wroński przypomina też, iż w roku 2015 powstało studium wykonalności dla całej drogi wodnej E-40 przebiegającej przez Polskę, Białoruś i Ukrainę, wykonane przy współpracy tych trzech państw i liderującemu temu projektowi samorządu województwa podlaskiego w Białymstoku.

To też może Cię zainteresować

Powstały wtedy trzy warianty przebiegu E-40 Bugiem z Warszawy do Brześcia. Jeden z nich przewidywał budowę kanału żeglugowego równoległego do Bugu i zasilanego wodami tej rzeki.

Droga wodna Odra – Wisła czeka

Na razie nie ma zainteresowanie ze strony rządu rewitalizacją Międzynarodowej Drogi Wodnej E-70 na odcinku od Odry do Wisły w Bydgoszczy, która obecnie ma zaledwie drugą klasę żeglowności, co umożliwia tylko wykorzystanie turystyczne i rekreacyjne.

Jednak samorządy województw położonych nad tą drogą od lat walczą o jej rewitalizację i poniesienie klasy żeglowności do czwartej. Jak przypomina Stanisław Wroński - w latach 2007-2010 w ramach porozumień marszałków województw, przez które przebiega droga E-70, sporządzono opracowania pn. „Analiza środowiskowa”, „Koncepcja programowo przestrzenna” i „Strategia programowa”. Wskazują one, że E70 na odcinku Odra-Wisła, w jej istniejącym przebiegu, powinna pozostać drogą wodną w drugiej klasie i pełnić głównie funkcje turystyczno-rekreacyjne.

Dlatego brak jest racjonalnych możliwości dostosowania jej w istniejącym przebiegu do czwartej klasy.

Ministerstwo Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej (nieistniejące już, jego kompetencje przejęło Ministerstwo Infrastruktury) przewidywało sporządzenie dokumentu programowego dla tego odcinka MDW E70 po wykonaniu dokumentów dla Odry i Wisły. W obecnych uwarunkowaniach takie plany odsunięto na bliżej nie określony czas.

Tama Brodzka dla ryb i kajakarzy

W ramach tego samego POPDOW „Wody Polskie” mają udrożnić dla migracji ryb rzekę Skarlankę w pobliżu (300 m) jej ujścia do Drwęcy. Udrożnienie polegać będzie na modernizacji istniejącej budowli piętrzącej w miejscowości Tama Brodzka koło, Brodnicy.

Przewidziany do sfinansowania zakres prac obejmuje także wykonanie przenoski przez tamę dla kajaków i ułożenie kostki brukowej.

Koszty robót budowlanych to 49 tys. zł.

Znalazły się także pieniądze (95 tys. 398 zł) na roboty budowlane w budynkach zlokalizowanych na terenie Zarządu Zlewni w Inowrocławiu podlegającego RZGW w Bydgoszczy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Turystyka

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska