Wycieczki odwołane przez koronawirusa
Pandemia koronawirusa najmocniej uderzyła w branżę turystyczną. Dlatego w tzw. tarczy antykryzysowej, nad którą pracuje rząd, mają się znaleźć m.in. rozwiązania wspomagające ten sektor gospodarki.
Czytaj także
Mowa o dwóch propozycjach:
- wydłużenia terminu zwrotu wpłat klientów do 180 dni,
- opcji zwrotu w postaci vouchera.
Pierwsze rozwiązania oznaczałoby, że w przypadku odwołania wycieczki (ale także innych wydarzeń: wystaw, koncertów, turniejów, itp.) organizator miałby 180 dni na zwrot środków wpłaconych przez klienta na poczet wyjazdu. Dodatkowo, rząd proponuje, by zwrot mógł być dokonany również w formie vouchera z rocznym terminem ważności na skorzystanie z usług organizatora w przyszłości.
Czytaj także
Wiele biur podróży już teraz zachęca, by zamiast zwrotu pieniędzy, klienci zgadzali się na przełożenie wyjazdów na inny termin lub przyjmowali oferowane im bony. W ten sposób starają się ograniczyć straty ponoszone w związku z pandemią koronawirusa.
Wycieczka odwołana - kiedy zwrot pieniędzy?
Jednak dopóki przepisy tarczy antykryzysowej nie wejdą w życie, biura podróży i ich klientów obowiązują przepisy Ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Art. 47 ust. 5 w punkcie drugim wskazuje, że organizator turystyki może rozwiązać umowę o udział w imprezie turystycznej, jeżeli nie może zrealizować umowy o udział w imprezie turystycznej z powodu nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności i powiadomił podróżnego o rozwiązaniu umowy o udział w imprezie turystycznej niezwłocznie przed rozpoczęciem imprezy turystycznej. Za takie okoliczności można uznać właśnie pandemię koronawirusa i kroki podjęte przez kraje na całym świecie w celu jej zwalczania (takie jak ograniczenie przemieszczania się, zamykanie granic, zawieszanie połączeń międzynarodowych, itp.).
Czytaj także
14 dni na zwrot pieniędzy za odwołaną wycieczkę
W przypadku odwołania wyjazdu przez biuro podróży na podstawie powyższego przepisu, organizator zobligowany jest do pełnego zwrotu podróżnemu wpłat dokonanych z tytułu imprezy turystycznej, bez dodatkowego odszkodowania lub zadośćuczynienia. Zgodnie z obowiązującym prawem, pieniądze te powinny zostać zwrócone w terminie 14 dni od dnia rozwiązania umowy o udział w imprezie turystycznej.
Czytaj także
W praktyce oznacza to, że jeśli nasz wyjazd został odwołany, biuro podróży (organizator imprezy turystycznej) powinno zwrócić wpłacone pieniądze w terminie 14 dni od przekazania informacji o odwołaniu wyjazdu. Jednak obecna sytuacja w branży turystycznej jest na tyle trudna, że wielu ekspertów wskazuje, że organizatorzy mogą mieć problem ze zwrotem wpłaconych środków w ustawowym terminie. Stąd rozwiązania proponowane przez rząd w tzw. tarczy antykryzysowej, które mają wydłużyć ten okres, chroniąc przedsiębiorców przed wizją bankructwa.
Czytaj także
- Tarcza antykryzysowa ma chronić z jednej strony miejsca pracy, a z drugiej firmy przed kryzysem. Chcemy doprowadzić to tego, żeby te instrumenty działały już na dniach - mówił premier Mateusz Morawiecki w Sejmie, podczas obrad nad proponowanymi zmianami.
