Wypadamy z torów

Maryla Rzeszut
Na razie torowiska sa doraźnie naprawiane. Wczoraj na al. 23 Stycznia.
Na razie torowiska sa doraźnie naprawiane. Wczoraj na al. 23 Stycznia. Fot. Piotr Bilski
W przyszłym tygodniu może zostać podpisana umowa na wykonanie projektów przebudowy sieci tramwajowej.

Pasażerowie grudziądzkich tramwajów są zmęczeni mijankami, gdzie tracą mnóstwo czasu, awariami, wypadaniem wagonów z torów. Kiedy to się zmieni?

Grudziądz ma plan poprawy komunikacji tramwajowej. Obiecano nam wymianę torów, a nawet dobudowanie drugiej linii tam, gdzie jest jedna. To pilne. Ile jeszcze razy pasażerowie będą czekać na nie nadjeżdżający z naprzeciwka tramwaj? Część pasażerów, zniecierpliwiona, nieraz opuszcza pojazd i idzie na autobus, by wkrótce ujrzeć że jednak tramwaj przyjechał. Wagony na rozklekotanych torach szarpią pasażerami tak, że nie jeden już się przewrócił, wpadł na innych, albo upuścił torbę, rozsypując zawartość. - Płacimy za bilety, chcemy jeździć jak ludzie - mówią grudziądzanie, dzwoniąc do redakcji.

Trasa linii nr 1 ma biec do dworca PKP, a następnie ul. Królewską i Rapackiego, aż do al. 23 Stycznia. Przystanek tramwajowy pod ręką mieliby kibice wychodzący ze stadionu Olimpia, klienci pobliskich marketów i sklepu firmowego Spółdzielni Mleczarskiej. Może mógłby powstać też przystanek przy dworcu PKS.

- Możliwe, że już w przyszłym tygodniu podpiszemy umowę na wykonanie dokumentacji przebudowy linii tramwajowych i ulic - informuje wiceprezydent Grudziądza Marek Sikora - pod kątem wymiany torowisk, likwidacji mijanek, dobudowania drugich torów na odcinku od Auto-Warnapu do przystanku przy realu oraz budowy torów na ul. Rapackiego. Na Starówce ułożymy ciche torowiska, na podkładach gumowych. Przy skrzyżowaniu ul. Toruńskiej i al. 23 Stycznia przywrócimy "jajo MZK" ale inne. Będzie to nowoczesna centrala MZK z dyspozytornią i światłowodowym sterowaniem ruchem oraz zapleczem dla kierowców oraz motorniczych.

Planowane jest też zainstalowanie nowoczesnych tablic świetlnych z informacjami dla pasażerów, ale tylko na największych węzłach komunikacyjnych. Do wiosny przyszłego roku, jak zapewnia wiceprezydent Sikora, ma być gotowa dokumentacja włącznie z pozwoleniem na budowę. Wiosną mogłyby ruszyć prace. Całe przedsięwzięcie kosztować będzie 50 mln zł. Grudziądz liczy na dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego. Na tzw. liście indykatywnej ten projekt jest , zatem pieniądze będą. Oby jak najszybciej.

Wideo

Komentarze 29

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

h
heroine
Cóż.. Mi się wydaje, że gdyby pozostawiono Panią Prezes Sabinę Czarnecką na stanowisku w MZK wreszcie zaczęło by się dziać lepiej. To właśnie w trakcie jej pracy MZK miało szansę na wyjście z długów. Odnoszę wrażenie, że usunięcie jej ze stanowiska było wynikiem "sprzątania" po starej kadencji, jakże nieudolnego w skutkach.
To przecież widać gołym okiem.
Proszę bardzo.. Może Pan Sikora wreszcie zacznie robić coś, co przyniesie widoczne zmiany na lepsze. Niech poprawi komfor pasażerów i pracowników. Jak narazie nic się nie zmieniło.
r
robol
Akurat G Pomorska i ta dziennikarka należą do najodwazniejszych ile czytalismy afer, co wyciągnęli, gdyby nie oni, nikt by o tym nie wiedział, mieszkania co Wisniak porozdawał kumplom, szczepionki strugałów i inne a ci co sie nie ujawniają to chcą dokopać Sikorze tylko czyimiś rękami sami to cykory
K
KOKS
Zwiedzanie zagranicy oczywiscie ze "znawcą tematu" dyr. technicznym w poszukiwaniu - czego ? to pryszcz, te autobusy (6 szt.) "10-cio letnie" z 1993 roku to jest ciekawa sprawa, bo wszystkie są od klesia z KARTUZ ??????????????????????????????????????????????
W
Wania
No co ty koleś nie bądź taki tajemniczy wal prosto z mostu na forum kogo prokurator ma zahaczyć i o co bo anonimy i pretensje do całego świata bez dowodów nie są nic warte a ten artykul w pomorskiej informuje to nie dyskusja jakaś ludzie jesteście porąbani do gazety macie pretensje że prokurator nie rozlicza władzy napiszcie do prokuratury co i jak i reakcja spoko bedzie
I
Iwan
BARDZO CHĘTNIE DOTRĘ, tylko się przedstawcie!!!!! jakiś telefon, mail, cokolwiek! anonimowi bohaterzy

Pani Marylo. Pani myśli, że ja Pani powiem lub napiszę od kogo ja mam informacje ? Dobre Pani jest dziennikarką i niech Pani trochę pogłówkuje. To nie jest trudne. Wszystko jest na wyciągnięcie ręki - wystarczy troszkę przeanalizować, poczytać, poszukać i wtedy próbować nawiązać kontakty zamiast fukać i krzyczeć gdy argumentów do dyskusji brakło. Nieładnie Pani Marylko, nieładnie...

Do "optyka" - były spotkania przedstawicieli MZK i nietylko z Prezydentem i Panem Sikorą. Były spotkania oficjalne i mniej oficjalne. Co z tego wynikło - każdy widzi. Przykładem jest artykuł Pani Maryli.
m
maryla
W dniu 08.04.2008 o 20:00, Iwan napisał:

Dla niewtajemniczonych.Pan Sikora już dawno snuł wizje. Zaczął od 6 nowych niskopodłogowych tramwajów. Skończyło się na zamiarze zakupu 12 (dwunastu) ponad 50 letnich tramwajów ze Stuttgartu za cenę około 700 tysięcy PLN. Propaganda w mediach - nowoczesne komputery w kabinie motorniczego, komfort i wygoda dla podróżnych itp. i srede. Według naszych, grudziądzkich specjalistów, załatało to by dziurę na góra 3 lata i Grudziądz zostałby dosłownie ze złomem i w tej cenie mógłby to sprzedać. Gdyby je kupił to i tak by padły bo nie wytrzymałyby warunków klimatycznych w Grudziądzu i ich drzwi roztrzaskałyby się o nasze Grudziądzkie perony - otwierały się na zewnątrz. Pan Sikora o tym nie "wiedział". Całe szczęście nie udało mu się, ale sobie pozwiedzał za nasze pieniądze. Po tej kompromitacji - nagłośnionej zresztą - zrezygnował z tego typu wynalazków. Inna kwestia, troszkę starsza, to badania profesorka z Gdańska na temat opłacalności poszczególnych linii i napełnienia autobusów/tramwajów. Badania zostały przeprowadzone w kwietniu/maju 2007. Realny termin dostosowania nowych rozkładów do badań prof. Wyszomirskiego, by osiągnąć zamierzone przez Niego cele to góra 3 miesiące. Nowe rozkłady wejdą w życie w maju 2008 - rok po badaniach. O 9 miesięcy za późno. W czerwcu 2007 była już diagnoza badań profesorka. Niestety olano ją i badania poszły.... Do dziś sytuacja się diametralnie zmieniła w Grudziądzu i te wyniki nie są adekwatne do dzisiejszych potrzeb. Następne fakty: koszt ułożenia dwutoru przy Autowarnapie, ze względu na istnienie pod nim magistrali wodnej bedzie potrojony, czyli mozna by gdzieś indziej ułożyć trzy kilometry torowiska. Jeden metr toru węgierskiego kosztuje 3200zł, ale tylko teoretycznie. Bo praktycznie bedzie to większa kwota ze względu na to że tor węgierski stanowiąc jednolitą płytę zamyka jakby całą podziemną infrastrukturę. Wodociągi, energetyka, wojsko i inne instytucje w tym momencię będą dążyć do wymiany swoich instalacji za kasę na rozbudowę sieci tranwajowej. Okaże się wówczas, że metr torowiska osiągnie cenę 9-10tys zł. No i następna rzecz. Ulica Legionów w całości objeta jest nadzorem wojewódzkiego konserwatora zabytków, który nie pozwoli na najmniejsze zmiany w zabytkowej sieci trakcyjnej chyba że gdzieś znajdą oryginalne słupy z początków XXw . Nie muszę chyba pisać jaką opinię wyda konserwator o torze węgierskim na starym mieście, nawet nie wspominam o dwutorze Bo przecież wszyscy doskonale wiemy, że tramwaj w Grudziądzu jest typu ulicznego jako praktycznie ewenement na skalę europejską. Jaką decyzję wyda konserwator??Nie będę więcej zanudzał o jaju, wyświetlaczach, tramwaju na wiadukcie ul. Hallera, linii do Mniszka, do PKSu itp. i srede. To chyba wystarczy ?? P.S. Pani Marylko - następnym razem nim Pani cokolwiek napisze na temat wizji Pana Sikory na temat MZK Grudziądz niech Pani zasięgnie rady nietylko wizjonera, który o tym pojęcia nie ma, ale naszych grudziądzkich ekspertów w tej dziedzinie. Ich nie brakuje. Oni chętnie pomogą i Pani wszelkie niejasności dokładnie naświetlą I nie mam siebie na myśli. Trochę się znam ale... dużo tu wypowiedzi grudziądzkich specjalistów, do których Pani nie chce dotrzeć.BARDZO CHĘTNIE DOTRĘ, tylko się przedstawcie!!!!! jakiś telefon, mail, cokolwiek! anonimowi bohaterzy!

o
optyk
Tylko gdzie ci znawcy i grudziądzcy eksperci??? Przedstawcie się tutaj, a nie anonimowo walicie, dziennikarze się przynajmniej porzedstawiaja i podpisuja a wy ukrywacie się za nikami i udajecie wszystko wiedzących. Sam jestem ciekaw: kto jest tym ekspertem co prasie powie jak powinno byc . to niech idzie do ratusza i wyłoży swoje racje, może w ten sposób pomoże zmodernizować tramwaje. Coś mi się wydaje że komuś ten Sikora mocno nadpenął na odcisk i juz na forum zycia mieć nie będzie
K
Kierowca
Ciągle słyszymy jak to wspaniale będzie jakie cuda niewidy czekają grudziądzką komunikację a tymczasem fakty są przerażające. 45 lat mają najstarsze wagony GT-6. Ostatni zakup FABRYCZNIE nowych tramwajów był 20 lat temu (dla niewtajemniczonych wagony 63-68 przez dwa lata przed zakupem do Grudziądza jeździły a właściwie stały zepsute w Warszawie). Autobusy wyglądają nieco lepiej ale tylko niewiele bo wciąż gro taboru ma blisko 20 lat.
Tymczasem jednak Wieki Wizjoner snuje plany które nawet ciężko będzie zrealizować. UE pokrywa tylko część kosztów inwestycji a reszta należy do miasta. W sytuacji gdzie brak pieniędzy na podstawową potrzebę jaką są przyzwoite zarobki pracowników (dokładnie kierowców i motorniczych bo szefostwo zapewne nie narzeka) trudno sobie wyobrazić że nagle znajdą się grube miliony na wybujane fantazje pana S.
Jako gazeta zajmijcie się pisaniem dla ludzi a nie pod dyktando władzy. Wspomniane przez przedmówców nieprawidłowości aż proszą o dziennikarskie śledztwo. Oczywiście ktoś jednak zaśmieje się pod nosem ubolewając nad "dziwakami z internetu" i sprawa pójdzie bokiem. Tylko że misją prasy i dziennikarza jest rzetelne informowanie o otaczającej rzeczywistości...
G
Grudziadzanin
Lepiej byloby zlikwidowac wszystkie linie tramwajowe i koslawe torowiska, a na ich miejsce wprowadzic latwe w utrzymaniu trolejbusy! Miasto Tychy juz dawno je wprowadzily i dobrze sie spisuja, a koszta kilkakrotnie nizsze. Jako alternatywe proponuje likwidacje MZK w zamian za wprowadzenie tylko i wylacznie prywatnych przewoznikow!! Pozdrawiam Grudzadz!!
G
Gość
Czy w tym mieście nie ma dziennikarzy? Nikomu nie zalezy by sprawę wyjaśnić?? zakup autobusów bez przetargu jest naruszeniem prawa i powinno być zgłoszone conajmniej do NIK. Zachodzi uzasadnione podejrzenie że urzędnik państwowy moze byc zamieszany w przyjmowanie korzyści majątkowych,wszystko na to wskazuje:
-wizyty zagraniczne w celu zakupu bez przetargu tramwajów
-wizyty po kraju w celu zakupu bez przetargu autobusów
-niejasne oświadczenie majątkowe
-nie jest prezesem MZK a steruje odgórnie przedsiębiorstwem
O kim piszę?? domyślcie się.
I
Iwan
Doszły mnie słuchy, że projekt modernizacji grudziądzkich torowisk mają wykonać Niemcy. Nie dziwi mnie to - Pan Sikora był niedawno w Berlinie. Czyżby w Polsce brakowało specjalistów w tej branży ? Zastanawia mnie czy na wykonanie tego projektu nie powinien zostać ogłoszony przetarg. Natomiast pewne jest to, że "nowe" używane autobusy zostały zakupione bez przetargu. Ten sposób postępowania wzbudza wątpliwości. Jak to jest możliwe, że na podstawie czyjegoś "widzi mi się" wydawane są publiczne pieniądze ? Ktoś się tym zainteresuje ?
a
anon
noi wyglada na to , ze szanowna prasa znowu dala ciala. niedoinformowane im...
I
Iwan
Dla niewtajemniczonych.

Pan Sikora już dawno snuł wizje. Zaczął od 6 nowych niskopodłogowych tramwajów. Skończyło się na zamiarze zakupu 12 (dwunastu) ponad 50 letnich tramwajów ze Stuttgartu za cenę około 700 tysięcy PLN. Propaganda w mediach - nowoczesne komputery w kabinie motorniczego, komfort i wygoda dla podróżnych itp. i srede. Według naszych, grudziądzkich specjalistów, załatało to by dziurę na góra 3 lata i Grudziądz zostałby dosłownie ze złomem i w tej cenie mógłby to sprzedać. Gdyby je kupił to i tak by padły bo nie wytrzymałyby warunków klimatycznych w Grudziądzu i ich drzwi roztrzaskałyby się o nasze Grudziądzkie perony - otwierały się na zewnątrz. Pan Sikora o tym nie "wiedział". Całe szczęście nie udało mu się, ale sobie pozwiedzał za nasze pieniądze. Po tej kompromitacji - nagłośnionej zresztą - zrezygnował z tego typu wynalazków. Inna kwestia, troszkę starsza, to badania profesorka z Gdańska na temat opłacalności poszczególnych linii i napełnienia autobusów/tramwajów. Badania zostały przeprowadzone w kwietniu/maju 2007. Realny termin dostosowania nowych rozkładów do badań prof. Wyszomirskiego, by osiągnąć zamierzone przez Niego cele to góra 3 miesiące. Nowe rozkłady wejdą w życie w maju 2008 - rok po badaniach. O 9 miesięcy za późno. W czerwcu 2007 była już diagnoza badań profesorka. Niestety olano ją i badania poszły.... Do dziś sytuacja się diametralnie zmieniła w Grudziądzu i te wyniki nie są adekwatne do dzisiejszych potrzeb. Następne fakty: koszt ułożenia dwutoru przy Autowarnapie, ze względu na istnienie pod nim magistrali wodnej bedzie potrojony, czyli mozna by gdzieś indziej ułożyć trzy kilometry torowiska. Jeden metr toru węgierskiego kosztuje 3200zł, ale tylko teoretycznie. Bo praktycznie bedzie to większa kwota ze względu na to że tor węgierski stanowiąc jednolitą płytę zamyka jakby całą podziemną infrastrukturę. Wodociągi, energetyka, wojsko i inne instytucje w tym momencię będą dążyć do wymiany swoich instalacji za kasę na rozbudowę sieci tranwajowej. Okaże się wówczas, że metr torowiska osiągnie cenę 9-10tys zł. No i następna rzecz. Ulica Legionów w całości objeta jest nadzorem wojewódzkiego konserwatora zabytków, który nie pozwoli na najmniejsze zmiany w zabytkowej sieci trakcyjnej chyba że gdzieś znajdą oryginalne słupy z początków XXw . Nie muszę chyba pisać jaką opinię wyda konserwator o torze węgierskim na starym mieście, nawet nie wspominam o dwutorze Bo przecież wszyscy doskonale wiemy, że tramwaj w Grudziądzu jest typu ulicznego jako praktycznie ewenement na skalę europejską. Jaką decyzję wyda konserwator??

Nie będę więcej zanudzał o jaju, wyświetlaczach, tramwaju na wiadukcie ul. Hallera, linii do Mniszka, do PKSu itp. i srede. To chyba wystarczy ??

P.S. Pani Marylko - następnym razem nim Pani cokolwiek napisze na temat wizji Pana Sikory na temat MZK Grudziądz niech Pani zasięgnie rady nietylko wizjonera, który o tym pojęcia nie ma, ale naszych grudziądzkich ekspertów w tej dziedzinie. Ich nie brakuje. Oni chętnie pomogą i Pani wszelkie niejasności dokładnie naświetlą I nie mam siebie na myśli. Trochę się znam ale... dużo tu wypowiedzi grudziądzkich specjalistów, do których Pani nie chce dotrzeć.
G
Gość
Może van V-ce widzi w tym swój interes. Może po prezydenturze zostanie dyr. MZK
n
nej
strategie jaką strategię popierać?!! Strategię trzeba opracować a no to trzeba czasu i specjalistów ale nie takich jak pan sikorka
Dodaj ogłoszenie