Drogi wojewódzkie w Kujawsko-Pomorskiem to wciąż duży plac budowy. Tylko w tym roku na inwestycje na drogach samorząd województwa przeznaczył pół miliarda złotych. Zaawansowane prace prowadzone są m.in. nad programem budowy obwodnic.
W tym roku ukończone zostaną duże projekty związane z kompleksową rozbudową kilku ważnych dróg wojewódzkich; nr 548 Stolno-Wąbrzeźno, nr 265 Kowal- granica województwa, budową obwodnicy Lubrańca w ciągu drogi 270, przebudowami tras nr 270 Brześć-Lubraniec, nr 254 Brzoza-Łabiszyn i nr 544 Brodnica-granica województwa.
Zlecane są kolejne zadania
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy zleca też kolejne inwestycje i remonty, a także projektowanie i budowę.
- Z myślą o następnych latach oraz jak najlepszym wykorzystaniu środków samorządowych, centralnych i unijnych, będziemy przygotowywać do realizacji kolejne zadania – mówi marszałek województwa Piotr Całbecki. - Dlatego właśnie rozpoczynamy prace nad nowym Planem Rozwoju Sieci Drogowej. Dokument wskaże inwestycje do realizacji, uwzględni także rozwój sieci dróg rowerowych, poprawę bezpieczeństwa i działania związane z odtwarzaniem przydrożnych alei drzew.
W pierwszej kolejności analizowane będą propozycje gmin i powiatów.
Już można składać wnioski do planu
Od 7 kwietnia do 5 maja wszyscy zainteresowani mieszkańcy regionu mogą składać wnioski do planu w ramach wstępnych konsultacji. Na stronie Zarządu Dróg Wojewódzkich działa już zakładka, gdzie udostępniane są m.in. formularz oraz dodatkowe informacje o Planie Rozwoju Sieci Drogowej (https://zdw-bydgoszcz.pl/konsultacje-plan-rozwoju-sieci-drogowej-na-lata-2024-2030/).
To też może Cię zainteresować
Plan Rozwoju Siec Drogowej będzie podstawowym dokumentem, który pozwoli realizować cele określone w Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Jednym z jej głównych celów są „dostępna przestrzeń i czyste środowisko”. Ich osiągnięcie będzie łatwiejsze z przemyślanym planem, który uwzględniać ma szereg wcześniej zidentyfikowanych problemów. W zakresie inwestycji drogowych są to przede wszystkim:
- budowa nowych obwodnic,
- likwidacja miejsc niebezpiecznych,
- modernizacja kolejnych dróg,
- rozbudowa infrastruktury rowerowej,
- ochrona dróg przed degradacją.
Plan określi cele, które możliwe będą do realizacji w oparciu o fundusze samorządu województwa do 2030 roku. Urząd Marszałkowski w Toruniu zabezpiecza na infrastrukturę drogową środki własne oraz fundusze zewnętrzne (unijne oraz krajowe). Wiele zadań przygotowywanych jest również w partnerstwie z samorządami lokalnymi.
Plan pozwoli też wybrać do realizacji priorytetowe zadania określone w strategii rozwoju województwa, która wykracza poza rok 2030. By jak najlepiej wykorzystać środki, opracowane zostaną kryteria do typowania inwestycji.
Dawne drogi krajowe stają się wojewódzkimi
W pracach nad dokumentem uwzględni się również konieczność zmiany kategorii części dróg wojewódzkich.
Dużą liczbę odcinków dawnych dróg krajowych województwo przejęło m.in. wraz z oddaniem do użytku trasy ekspresowej S5. Kolejne istotne zmiany nastąpią po wybudowaniu trasy ekspresowej S10 pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem, a potem między Wyrzyskiem a Bydgoszczą.
Ważne są uwarunkowania środowiskowe
- Planując rozwój sieci drogowej uwzględni się uwarunkowania środowiskowe. Przebudowę i budowę nowych odcinków dróg będzie się łączyć m.in. z nasadzeniami alejowymi drzew oraz krzewów pełniących funkcję izolacyjną. Szczególną uwagę zwrócimy na minimalizację wpływu nowych inwestycji na klimat akustyczny – wyjaśnia nam Michał Sitarek, rzecznik prasowy ZDW w Bydgoszczy. - Już na tym etapie będziemy wstępnie określać pożądane rozwiązania takie jak ciche nawierzchnie.
Szczegółowo przeanalizowane zostaną zmieniające się przepisy i wymogi dotyczące projektowania i budowy dróg wojewódzkich. Chociaż dokument będzie odnosił się do inwestycji, uwzględniać będzie rolę odpowiedniego utrzymania, co ma ogromny wpływ na trwałość nowej infrastruktury.
W drugiej połowie roku dokument poddany zostanie dwuetapowym konsultacjom społecznym. Zakończenie prac nad Planem Rozwoju Sieci Drogowej planowane jest wstępnie w połowie przyszłego roku.
