Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Biuro Rzecznika Finansowego zniknie? Miałby je wchłonąć Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Katarzyna Paczewska
Katarzyna Paczewska
Zdjęcie ilustracyjne. Każdego roku Rzecznik Finansowy udziela klientom i konsumentom kilkudziesięciu tysięcy porad i informacji drogą telefoniczną lub elektroniczną. Klienci, którym nie udało się rozwiązać sporu poprzez reklamację w banku lub ubezpieczyciela, zgłaszają się do Rzecznika z wnioskiem o podjęcie postępowania interwencyjnego.
Zdjęcie ilustracyjne. Każdego roku Rzecznik Finansowy udziela klientom i konsumentom kilkudziesięciu tysięcy porad i informacji drogą telefoniczną lub elektroniczną. Klienci, którym nie udało się rozwiązać sporu poprzez reklamację w banku lub ubezpieczyciela, zgłaszają się do Rzecznika z wnioskiem o podjęcie postępowania interwencyjnego. Pixabay.com
Rzecznik Finansowy zniknie, a jego obowiązki przejmie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów razem z pracownikami - ta informacja obiegła portale lotem błyskawicy.

Biuro Rzecznika Finansowego to prawdziwa armia ekspertów. Mogli się o tym wielokrotnie przekonać m.in. czytelnicy, którym za naszym pośrednictwem pomagali specjaliści z BRF. Radzili oni np. wielokrotnie okradzionym w sieci, poszkodowanym przez nawałnicę a potem przez ubezpieczycieli, czy wprowadzanym w błąd przez banki. To ich eksperci, zaraz po pamiętnej nawałnicy w 2017 r., odpowiadali na redakcyjnym dyżurze na Państwa pytania. Problemy wielokrotnie dzięki nim udawało się rozwiązywać.

Konkretne przykłady? Opisywaliśmy we wrześniu ubiegłego roku jak złodzieje ukradli z konta pana Łukasza z Bydgoszczy około 4 tys. zł. Ktoś wykonał transakcję w internecie na kwotę 19 tys. meksykańskich peso. Bydgoszczanin powiadomił bank i zastrzegł kartę, złożył reklamację przez infolinię i złożył zawiadomienie na policji. Zgłoszenie z policji dostarczył do banku tego samego dnia. Bank powinien zwrócić mu wtedy środki w ciągu 48 godzin, jednak tak się nie stało. Czytelnikowi radzili wtedy, za naszym pośrednictwem, właśnie eksperci z Biura Rzecznika Finansowego. Bydgoszczaninowi udało się pomóc.

Inny przykład - ubezpieczeniowy. Problemy z wypłatą należnych pieniędzy za zniszczenia w nawałnicy miała w 2017 r. m.in. pani Bernadeta ze wsi Huta (gm. Koronowo). Za dom i dwa budynki gospodarcze pani Bernadeta dostała w sumie 9 tys. zł. Sam dom był ubezpieczony na 212 tys. zł. Wcześniej budynek przeszedł generalny remont. Rodzina odwołała się. Po naszej interwencji, PZU wypłaciło zaliczkę, a wkrótce potem pełne odszkodowanie. Porad wielokrotnie w tym czasie udzielali, m.in. przy jej sprawie, radcy prawni RF.

Może to Cię też zainteresuje...

Przypomnijmy, zadaniem Rzecznika Finansowego jest ochrona klientów instytucji rynku finansowego. Instytucję tą powołano 5 lat temu. Przejęła ona obowiązki dotychczas funkcjonującego przez okres 20 lat Rzecznika Ubezpieczonych, obejmując zakresem działania obok rynku ubezpieczeniowo-emerytalnego, też sektor bankowo-kapitałowy. Zwiększył się również istotnie zakres zadań i kompetencji, co znalazło odzwierciedlenie w liczbie wnoszonych przez klientów banków i firm ubezpieczeniowych reklamacji, próśb o interwencje i mediacje.

UOKiK wchłonie BRF

Okazuje się, że są plany scentralizowania ochrony konsumentów. Ma zniknąć urząd Rzecznika Finansowego, a jego kompetencje przejmie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - podał Dziennik Gazeta Prawna. - Projekt ustawy jest po konsultacjach wewnętrznych. Ma zielone światło od premiera. Zmiany powinny wejść od 2021 r. – twierdzi ich źródło.

Te ustalenia potwierdził UOKiK. – Jesteśmy gotowi na przejęcie kompetencji RF – pozytywnie oceniamy tę inicjatywę legislacyjną. Uważamy, że taki krok wzmocni poziom ochrony konsumentów na rynku finansowym – odpowiedziało DGP biuro prasowe urzędu.

Zmiany miałyby wejść od 2021 r. Obecny budżet RF wynosi ponad 30 mln zł i stanowi około 1/3 tego, którym dysponuje UOKiK. – Stanęliśmy przed wyborem: wzmocnić RF z ryzykiem, że kompetencje będą znów nieostre i dojdzie do przerzucania się odpowiedzialnością z nadzorem finansowym czy UOKiK, lub wzmocnić właśnie UOKiK – podkreślał rozmówca Gazety Prawnej.

Jak podaje w oficjalnym komunikacie BRF: "(...) dotychczas nie został przesłany do Biura oficjalny projekt ustawy wprowadzający wyżej wymienione zmiany. Wobec powyższego Biuro Rzecznika Finansowego nie może odnieść się w sposób szczegółowy do tego projektu. (...)". Jak czytamy dalej: "Należy podkreślić, że Rzecznik Finansowy jako organ wyspecjalizowany w ochronie klienta podmiotów rynku finansowego działa na skalę szerszą niż UOKIK, biorąc pod ochronę nie tylko konsumenta, ale również osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą poprzez korygowanie działań tych podmiotów w relacji z klientem. Podmioty rynku finansowego posiadają reprezentujące ich interesy stowarzyszenia, zatrudniające kancelarie prawne i ekspertów specjalizujących się w wąskiej dziedzinie prawa. Klient nie posiadając swojego przedstawiciela w osobie Rzecznika zostanie pozostawiony na rynku w dużo słabszej pozycji."

Może to Cię też zainteresuje...

"Instytucja Rzecznika Finansowego nie jest nowum na europejskim i światowym rynku stale rozwijających się usług finansowych. Takie instytucje działają w wielu krajach Unii Europejskiej, ale również na innych kontynentach, gdzie rozwinięta jest ochrona prawna klientów instytucji finansowych, jak np. w Stanach Zjednoczonych. Dynamika rozwoju tych usług, powstawanie nowych podmiotów zajmujących się najnowszymi technologiami oraz wzrastający trend ochrony konsumenckiej wymaga dedykowania temu zjawisku jednego silnego organu, zajmującego się rynkiem finansowym w wyłączności."

Zarówno Biuro Rzecznika Finansowego, jak i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów walczą z nieuczciwymi praktykami. Połączenie sił jednych i drugich ekspertów może być dobre. Jednak Nam - konsumentom - pozostaje mieć nadzieję, że planowane połączenie przyniesie tylko korzyści.

Skorzystaj z pomocy BRF

"Otrzymałeś stanowisko instytucji finansowej? Nie zgadzasz się z nim, lub po prostu go nie rozumiesz? A może czujesz się pokrzywdzony jej działaniem, ale nie wiesz jakie masz prawa? Skonsultuj się z ekspertami Rzecznika Finansowego. Służą pomocą w czasie dyżurów telefonicznych i udzielają odpowiedzi na zapytania e-mailowe. Podpowiedzą Ci, co możesz zrobić dalej w danej sprawie. Infolinia czynna w godz. 9-16: sprawy ubezpieczeniowo-emerytalne 22 333 73 37 i sprawy bankowo-kapitałowe 22 333 73 38. E-mail: [email protected].

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska