Biuro Rzecznika Finansowego to prawdziwa armia ekspertów. Mogli się o tym wielokrotnie przekonać m.in. czytelnicy, którym za naszym pośrednictwem pomagali specjaliści z BRF. Radzili oni np. wielokrotnie okradzionym w sieci, poszkodowanym przez nawałnicę a potem przez ubezpieczycieli, czy wprowadzanym w błąd przez banki. To ich eksperci, zaraz po pamiętnej nawałnicy w 2017 r., odpowiadali na redakcyjnym dyżurze na Państwa pytania. Problemy wielokrotnie dzięki nim udawało się rozwiązywać.
Konkretne przykłady? Opisywaliśmy we wrześniu ubiegłego roku jak złodzieje ukradli z konta pana Łukasza z Bydgoszczy około 4 tys. zł. Ktoś wykonał transakcję w internecie na kwotę 19 tys. meksykańskich peso. Bydgoszczanin powiadomił bank i zastrzegł kartę, złożył reklamację przez infolinię i złożył zawiadomienie na policji. Zgłoszenie z policji dostarczył do banku tego samego dnia. Bank powinien zwrócić mu wtedy środki w ciągu 48 godzin, jednak tak się nie stało. Czytelnikowi radzili wtedy, za naszym pośrednictwem, właśnie eksperci z Biura Rzecznika Finansowego. Bydgoszczaninowi udało się pomóc.
Inny przykład - ubezpieczeniowy. Problemy z wypłatą należnych pieniędzy za zniszczenia w nawałnicy miała w 2017 r. m.in. pani Bernadeta ze wsi Huta (gm. Koronowo). Za dom i dwa budynki gospodarcze pani Bernadeta dostała w sumie 9 tys. zł. Sam dom był ubezpieczony na 212 tys. zł. Wcześniej budynek przeszedł generalny remont. Rodzina odwołała się. Po naszej interwencji, PZU wypłaciło zaliczkę, a wkrótce potem pełne odszkodowanie. Porad wielokrotnie w tym czasie udzielali, m.in. przy jej sprawie, radcy prawni RF.
Może to Cię też zainteresuje...
- Nigdy nie używała tej usługi, a i tak ją okradli. Walczy!
- Bydgoszczanin oszukany. Bank nie chce zwrócić mu pieniędzy
- Oszuści ukradli pieniądze z konta. Bank je oddał
- „Twoje dane są zagrożone. Zapłać" - namawiają oszuści
- Kradzież na BLIK-a. Stoją pod bankomatem i czają się na kody
- Uważaj, kradną pieniądze z kont bankowych!
Przypomnijmy, zadaniem Rzecznika Finansowego jest ochrona klientów instytucji rynku finansowego. Instytucję tą powołano 5 lat temu. Przejęła ona obowiązki dotychczas funkcjonującego przez okres 20 lat Rzecznika Ubezpieczonych, obejmując zakresem działania obok rynku ubezpieczeniowo-emerytalnego, też sektor bankowo-kapitałowy. Zwiększył się również istotnie zakres zadań i kompetencji, co znalazło odzwierciedlenie w liczbie wnoszonych przez klientów banków i firm ubezpieczeniowych reklamacji, próśb o interwencje i mediacje.
UOKiK wchłonie BRF
Okazuje się, że są plany scentralizowania ochrony konsumentów. Ma zniknąć urząd Rzecznika Finansowego, a jego kompetencje przejmie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - podał Dziennik Gazeta Prawna. - Projekt ustawy jest po konsultacjach wewnętrznych. Ma zielone światło od premiera. Zmiany powinny wejść od 2021 r. – twierdzi ich źródło.
Te ustalenia potwierdził UOKiK. – Jesteśmy gotowi na przejęcie kompetencji RF – pozytywnie oceniamy tę inicjatywę legislacyjną. Uważamy, że taki krok wzmocni poziom ochrony konsumentów na rynku finansowym – odpowiedziało DGP biuro prasowe urzędu.
Zmiany miałyby wejść od 2021 r. Obecny budżet RF wynosi ponad 30 mln zł i stanowi około 1/3 tego, którym dysponuje UOKiK. – Stanęliśmy przed wyborem: wzmocnić RF z ryzykiem, że kompetencje będą znów nieostre i dojdzie do przerzucania się odpowiedzialnością z nadzorem finansowym czy UOKiK, lub wzmocnić właśnie UOKiK – podkreślał rozmówca Gazety Prawnej.
Jak podaje w oficjalnym komunikacie BRF: "(...) dotychczas nie został przesłany do Biura oficjalny projekt ustawy wprowadzający wyżej wymienione zmiany. Wobec powyższego Biuro Rzecznika Finansowego nie może odnieść się w sposób szczegółowy do tego projektu. (...)". Jak czytamy dalej: "Należy podkreślić, że Rzecznik Finansowy jako organ wyspecjalizowany w ochronie klienta podmiotów rynku finansowego działa na skalę szerszą niż UOKIK, biorąc pod ochronę nie tylko konsumenta, ale również osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą poprzez korygowanie działań tych podmiotów w relacji z klientem. Podmioty rynku finansowego posiadają reprezentujące ich interesy stowarzyszenia, zatrudniające kancelarie prawne i ekspertów specjalizujących się w wąskiej dziedzinie prawa. Klient nie posiadając swojego przedstawiciela w osobie Rzecznika zostanie pozostawiony na rynku w dużo słabszej pozycji."
Może to Cię też zainteresuje...
- Podstawowy rachunek, gdy wymagania małe, komercyjny gdy duże
- Na których ubezpieczycieli skarżyliśmy się najczęściej?
- Miałeś wakacje kredytowe? Dostaniesz gorsze warunki kredytu
- Z konta zniknęły pieniądze? Masz prawo do zwrotu od banku
- Ubezpieczenia a koronawirus. Płatności za OC odroczone?
- Banki „kroją” nas na opłatach, a powinny nam pomagać.
"Instytucja Rzecznika Finansowego nie jest nowum na europejskim i światowym rynku stale rozwijających się usług finansowych. Takie instytucje działają w wielu krajach Unii Europejskiej, ale również na innych kontynentach, gdzie rozwinięta jest ochrona prawna klientów instytucji finansowych, jak np. w Stanach Zjednoczonych. Dynamika rozwoju tych usług, powstawanie nowych podmiotów zajmujących się najnowszymi technologiami oraz wzrastający trend ochrony konsumenckiej wymaga dedykowania temu zjawisku jednego silnego organu, zajmującego się rynkiem finansowym w wyłączności."
Zarówno Biuro Rzecznika Finansowego, jak i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów walczą z nieuczciwymi praktykami. Połączenie sił jednych i drugich ekspertów może być dobre. Jednak Nam - konsumentom - pozostaje mieć nadzieję, że planowane połączenie przyniesie tylko korzyści.
Skorzystaj z pomocy BRF
"Otrzymałeś stanowisko instytucji finansowej? Nie zgadzasz się z nim, lub po prostu go nie rozumiesz? A może czujesz się pokrzywdzony jej działaniem, ale nie wiesz jakie masz prawa? Skonsultuj się z ekspertami Rzecznika Finansowego. Służą pomocą w czasie dyżurów telefonicznych i udzielają odpowiedzi na zapytania e-mailowe. Podpowiedzą Ci, co możesz zrobić dalej w danej sprawie. Infolinia czynna w godz. 9-16: sprawy ubezpieczeniowo-emerytalne 22 333 73 37 i sprawy bankowo-kapitałowe 22 333 73 38. E-mail: [email protected].
