Najpierw dobrą nowinę ogłosił bydgoski poseł PiS Piotr Król: - Stało się, mamy pełne finansowanie na ukończenie S5. Bo wiceminister infrastruktury Rafał Weber podpisał dwa aneksy do programów inwestycyjnych dla odcinków drogi ekspresowej S5 Nowe Marzy - Świecie Południe (Dworzysko) oraz Świecie Południe - Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo), zwiększające finansowanie tych zadań o 286 mln zł.
Dzięki temu, jak nam wyjaśnił Piotr Król, będzie możliwe kontynuowanie postępowań przetargowych dla obu zadań i wyłonienie wykonawców, którzy dokończą te inwestycje. Bo oferty otwarte w grudniu 2019 roku były wyższe od kwoty, którą zamierzała przeznaczyć na ten cel Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Tymczasem Piotr Michalski, rzecznik bydgoskiego oddziału GDDKiA poinformował nas, że dla odcinka Nowe Marzy - Świecie Południe najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Budimex z ceną brutto nieco ponad 566 mln zł. Na dokończenie odcinka Świecie Południe - Bydgoszcz Północ za najkorzystniejszą wybrano ofertę konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia (lider) oraz Mirbud (partner), z ceną brutto nieco ponad 583 mln zł.
Wstrząsające wrażenia z jazdy drogą S5. Jest też znak ograniczający szybkość do 80 km/h
Wraz z wyborem najkorzystniejszych ofert rozpoczęła się możliwość wnoszenia odwołań. Kolejnym krokiem (przy braku odwołań) będzie przekazanie dokumentacji przetargowych do kontroli uprzedniej prowadzonej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
- Na odcinek Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ jeszcze w marcu planowane jest podpisanie umowy na dokończenie budowy z konsorcjum firm PBDiM Kobylarnia oraz Mirbud - kończy Piotr Michalski.
Przypomnijmy, że w czerwcu ubiegłego roku GDDKiA odstąpiła od umów z wykonawcą, włoską firmą Impresa Pizzarotti. Wykonawca nie wywiązywał się z ustaleń kontraktowych, nie regulował płatności wobec podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów.
Zaawansowanie na tych odcinkach
Odc. 1 węzeł Nowe Marzy - węzeł Świecie Południe (Dworzysko)
• długość: 23,3 km;
Węzły: Nowe Marzy, Sartowice, Świecie Północ, Świecie Zachód, Świecie Południe.
MOP Święte - kat. I
• Zaawansowanie rzeczowe robót dotychczasowego wykonawcy to ok. 23,2 proc.
Odc. 2 węzeł Świecie Południe – Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo)
• długość: 22,4 km;
Węzły: Gruczno, Pruszcz, Koronowo
MOP-y: Gruczno wschód - kat. II, Gruczno Zachód - kat. II
• zaawansowanie rzeczowe robót dotychczasowego wykonawcy to ok. 29,9 proc.
Strategiczne znaczenie S5
Droga ekspresowa S5 biegnąca z południa w kierunku północnym spinać będzie cztery aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz pośrednio Gdańsk, stając się tym samym jedną z głównych dróg o podstawowym charakterze dla gospodarki kraju i dużym znaczeniu dla rozwoju portów w Gdańsku i Gdyni.
Budowa drogi ekspresowej S5 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego o długości prawie 130 km przebiega od węzła Nowe Marzy na autostradzie A1 do na granicy z województwem wielkopolskim.
Odcinki S5 w województwie kujawsko-pomorskim (z północy na południe):
- Nowe Marzy - Świecie Południe (Dworzysko) - przetarg w toku;
- Świecie Południe (Dworzysko) - Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo) - przetarg w toku;
- Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo) - Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) - od grudnia 2019 r. w użytkowaniu, oddany przed czasem;
- Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) - Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) - w budowie, oddanie do ruchu planowane w 2020 r.;
- Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) - Szubin Północ - przed podpisaniem umowy na kontynuację prac budowlanych;
- Szubin Północ - Żnin Północ - w budowie; w lutym br. został przełożony ruch z DK5 na jedną jezdnię S5; oddanie do ruchu całości planowane w 2020 r.;
- Żnin Północ - granica województwa - od grudnia 2019 r. w użytkowaniu, oddany przed czasem.
