Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ceramika bez mudy

ReklamaGP
W minionym roku, gdy szwajcarski Geberit, przejął Grupę Sanitec, w jego portfolio znalazły się produkty ceramiczne, a logo Geberit pojawiło się na budynkach fabryk w trzech polskich miastach: Ozorkowie, Kole oraz Włocławku. Przed połączeniem, Geberit jako firma znana głównie z produkcji stelaży podtynkowych, instalacji rurowych i kanalizacyjnych w swojej ofercie ceramicznej miała jedynie, wysoko pozycjonowane toalety myjące z rodziny Geberit AquaClean, dzięki połączeniu portfolio firmy zwiększyło się o ceramikę i meble łazienkowe.

Dla zakładu we Włocławku, związanie się ze szwajcarską firmą, miało pozytywne konsekwencje. Dzięki połączeniu, zyskaliśmy poczucie stabilności i możliwość wieloletniego planowania strategicznego oraz zastrzyk kapitału, co pozwoliło na inwestycje w park maszynowy oraz w obszary socjalne. Dla firmy Geberit produkcja ceramiki łazienkowej, jest podstawowym biznesem, dlatego, to na niej, firma chce budować stabilną przyszłość fabryki – mówi Tomasz Perepeczko, dyrektor zakładu.

Oszczędności energii i praca

Jedną z ważniejszych inwestycji, przeprowadzonych w fabryce we Włocławku, w ciągu ostatnich kilku miesięcy jest montaż nowoczesnej, zautomatyzowanej i bardzo efektywnej linii szkliwierskiej oraz urządzeń pomocniczych wspierających pracę ludzi. Te inwestycje przyczyniły się do zmniejszenia zużycia energii i usprawnienie procesu produkcji, co z kolei przełożyło się na wyższą, powtarzalną jakość produktów. Działania związane z rozwojem fabryki i lepszym wykorzystaniem energii, chcemy kontynuować w kolejnych latach. W planach na przyszły rok jest instalacja nowych palników do pieców tunelowych, w których wypalana jest ceramika. To rozwiązanie przyczyni się do znacznego zaoszczędzenia energii oraz zmniejszenia emisji gazów. Takie działania zdecydowanie wpisują się w politykę zrównoważonego rozwoju, która konsekwentnie prowadzona jest przez Grupę Geberit. Dzięki poczynionym inwestycjom i zwiększeniu automatyzacji produkcji, zmieniły się preferencje firmy jeśli chodzi o poszukiwanie pracowników. Dziś poza pracownikami produkcji, poszukujemy również osób o wysokich kwalifikacjach, takich jak inżynierów procesów i programistów – tłumaczy Tomasz Perepeczko. – To szansa dla młodych ludzi, którzy dotąd musieli wyjeżdżać z Włocławka w poszukiwaniu pracy, zgodnej ze swoim wykształceniem. Teraz młodzi inżynierowie mają szansę na rozwój w naszej firmie.

Połączenie z Grupą Geberit przyczyniło się również do zwiększenia produkcji. Dziś około 40% produktów, powstających w technologii VC (tradycyjna produkcja ceramiczna) i aż 80% wyrobów produktów ceramicznych o dużych gabarytach i prostych kątach trafia na eksport. Są wśród nich zupełnie nowe produkty, których produkcję uruchomiliśmy we włocławskiej fabryce – bardzo cienkie brodziki ceramiczne. Ich innowacyjna linia produkcyjna została otwarta w marcu, a większość rozwiązań technologicznych, które wykorzystane zostały do jej budowy, zaproponowana została przez pracowników z Włocławka. Koszt budowy nowej linii to ponad 6 milionów złotych, jej realizacja nie byłaby możliwa bez połączenia firm.

Załoga docenia usprawnienia

Jak zmiana wpłynęła na wieloletnich pracowników? – Oczywiście, najpierw były ogromne oczekiwania, ale też niepewność – dodaje Tomasz Perepeczko – Szybko jednak załoga doceniła poprawę warunków socjalnych i usprawnienia procesu produkcyjnego oraz jego automatyzację. Ludzie dostrzegają, że praca jest mniej uciążliwa, a automatyzacja załadunku produktów ułatwiła ich pracę, uczyniła ją lżejszą, ponieważ nie muszą już sami przenosić ciężkich produktów , pomagają im w tym maszyny. W naszym zakładzie, zatrudniamy dziś ponad pięciuset pracowników. Mamy większe moce produkcyjne – rocznie możemy wyprodukować milion produktów w technologii VC i około trzystu czterdziestu tysięcy wyrobów w technologii FFC.

We włocławskiej fabryce Geberit postawiono też na zmianę stylu i sposobu rozumienia procesów produkcyjnych. By ją przeprowadzić wdrażane są nowoczesne systemy zarządzania produkcją, które mają zmniejszyć ilości czynności, które należy wykonać w trakcie procesu produkcyjnego. Japończycy nazywają takie czynności mudą, co oznacza marnotrawstwo – wyjaśnia Tomasz Perepeczko. –Wprowadzamy siedem projektów eliminujących nudę, w tym i takie, które prowadzą do tego, aby produkować jedynie takie ilości, jakich potrzebują klienci i nie gromadzić niepotrzebnych zapasów produktów.

Poprawa produktywności wymaga przeorganizowania całej fabryki i zmiany sposobu pracy. W naszej fabryce, tworzymy również stanowiska multifunkcjonalne, wymagające od pracowników bardziej uniwersalnych umiejętności, którzy wykonują różne czynności, ale jednocześnie ten sposób pracy podnosi ich kompetencję i umożliwia awans. Sugestie są w cenie
We włocławskiej fabryce Geberit funkcjonuje system sugestii - to sposób, w jaki zachęcamy pracowników do zgłaszania pomysłów wprowadzania drobnych zmian w firmie np. w organizacji produkcji, które pomogą usprawnić pracę i przyniosą korzyści – tłumaczy Tomasz Perepeczko– Ten system funkcjonuje już od kilku lat i jest przez nas bardzo ceniony. Jest wzorowany na systemie Kaizen, funkcjonującym w różnych firmach. W naszym przypadku, jednym z podstawowym założeń systemu jest to, by proponowane zmiany nie wymagały dużych nakładów inwestycyjnych. Mogą je zgłaszać wszyscy pracownicy. Proces ten jest sformalizowany, pracownik zgłasza swój pomysł przełożonemu, a ten opiniuje go i przygotowuje specjalną kartę informacyjną. Raz lub dwa razy w miesiącu zbiera się specjalna komisja, która ocenia pomysły, przydzielając za każdy z nich punkty. Te punkty są potem przeliczane na pieniądze, pomysłodawca otrzymuje więc nagrodę.

Takich pomysłów w ciągu roku mamy kilkadziesiąt. W początkowej fazie wprowadzania systemu wymyślanie usprawnień było niewątpliwie łatwiejsze, z czasem, gdy organizacja produkcji stanęła na bardzo wysokim poziomie, jest to trudniejsze, nie znaczy, to jednak, że załodze Geberit pomysłów brakuję – Zawsze, gdy dostrzegamy, że liczba proponowanych pomysłów zaczyna spadać, staramy się zachęcić pracowników do ich zgłaszania. Przypominamy im o systemie sugestii, organizujemy akcje promocyjne. Pracownicy mogą też liczyć na nagrody za pomysł roku, są to dodatkowe cenne wyróżnienia indywidualne – dodaje Tomasz Perepeczko.

Grupa Geberit to europejski lider w produkcji zaawansowanej technologii sanitarnej. Od momentu jej powstania w roku 1874 jest pionierem w tym sektorze, nieprzerwanie ustanawiając nowe trendy swoimi wszechstronnymi rozwiązaniami. Geberit posiada swoje przedstawicielstwa w ponad 40 krajach w Europie i na świecie, skupia w swoich zasobach 35 zakładów produkcyjnych. Największe zakłady znajdują się w Szwajcarii, Niemczech i Austrii. W Polsce Geberit posiada 3 fabryki we Włocławku, Kole i Ozorkowie, gdzie zatrudnia około 1600 pracowników. Najważniejsze marki w portfolio to: Geberit, toalety myjące Geberit AquaClean, ceramika i meble Koło, Keramag Design i Keramag. Zakres produktów obejmuje linię systemów sanitarnych (systemy instalacyjne, spłuczki, baterie umywalkowe, systemy spłukiwania, syfony, toalety myjące), wyposażenie łazienek (ceramikę sanitarną, meble łazienkowe, kabiny i wanny) oraz systemy rurowe (systemy wodociągowe i systemy kanalizacyjne).

*MUDA w języku japońskim oznacza „Marnotrastwo”. Słowo to określa wszelkie działania, czynności oraz rzeczy, które nie wytwarzają wartości dodanej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska