Tradycyjnie najwięcej kupili od nas sąsiedzi - wartość eksportu do Niemiec wyniosła 5,4 mld euro. W skali roku, odnotowano więc wzrost o 1,7%. Jak podaje ministerstwo rolnictwa, eksport do Niemiec stanowił 22,6% wartości całego eksportu rolno-spożywczego zrealizowanego w zeszłym roku.
Na rynek niemiecki sprzedano najwięcej: ryb wędzonych, w tym głównie łososia (9% eksportu rolno-spożywczego do Niemiec), mięsa drobiowego (8%), wyrobów piekarniczych i cukierniczych w tym m.in. herbatników i wafli (6%), czekolady i wyrobów zawierających kakao (5%), ryb przetworzonych i zakonserwowanych (4,6%) a ponadto papierosów, soków z owoców (gł. jabłkowego), filetów rybnych, mrożonych owoców (gł. truskawek i malin), syropów cukrowych, surowego mleka i śmietany, pszenicy oraz mięsa wołowego.
W przypadku naszych papierosów, zainteresowanie Niemców podskoczyło aż o 50%. O 23% wzrosła wartość wywozu syropów cukrowych, o 22% filetów rybnych, o 14% soków owocowych oraz pieczywa cukierniczego i ciastek. Z drugiej strony, mniejsze wzięcie miały pszenica (-25%), świeże mleko i śmietana (-8%).

Nasze produkty docenili też Brytyjczycy. W 2016 na tamtejszy rynek sprzedano towary o wartości 2,1 mld euro. Porównując ten wynik z poprzednim rokiem, zanotowaliśmy wzrost o 5,6%.
„ Wielka Brytania była odbiorcą głównie czekolady i wyrobów zawierających kakao (13% eksportu rolno-spożywczego do Wielkiej Brytanii), mięsa drobiowego (11%), wyrobów piekarniczych i cukierniczych w tym m.in. herbatników i wafli (7%) oraz mięsa przetworzonego i solonego (6,5%). W porównaniu do poprzedniego roku o 30% wzrosła sprzedaż wyrobów piekarniczych i cukierniczych (m.in. herbatników i wafli), ponadto o 27% wzrosła wartość wywozu kiełbas oraz papierosów, zaś o 14% pieczarek. O 7% spadł wywóz mięsa wieprzowego solonego, o 6% czekolady i wyrobów zawierających kakao", informuje MRiRW.
Zobacz również: Sprawdź, na które kraje stawia polskie mleczarstwo
Do Republiki Czeskiej sprzedaliśmy zaś towary za 1,6 mld euro (dwuprocentowy spadek w skali roku). Czesi interesowali się głównie polskim olejem rzepakowym (14% eksportu rolno-spożywczego), drobiem (8,4%), papierosami (7,3%), kawą (7,1%). Resort rolnictwa podaje: - Odnotowano m.in. wzrost wartości eksportu karmy dla zwierząt o 35%, papierosów o 34% oraz syropów cukrowych o 31%.
W pierwszej czwórce odbiorców polskich produktów rolno-spożywczych są Holendrzy, w ubiegłym roku zakupili towary o wartości 1,3 mld euro. Sprzedaliśmy im gównie papierosy (18% eksportu rolno-spożywczego), drób (8,3%), wołowinę (7,8%).

Kolejne miejsca wśród ważniejszych odbiorców artykułów rolno-spożywczych zajęły:
- Włochy – 1 327 mln euro
- Francja – 1 237 mln euro
- Słowacja - 707 mln euro
- Węgry - 621 mln euro
Źródło: MRiRW, GUS