Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

E-administracja jako element społeczeństwa informacyjnego

Redakcja

Przeobrażenia na rynku komunikacyjnym przekładające się na coraz powszechniejsze wykorzystywanie Internetu do załatwiania powszechnych spraw życia codziennego, zdeterminowały do zmian również sektor publiczny, który poprzez wdrażanie w ramach e-usług zwiększa swoją efektywność, otwartość oraz przejrzystość działania.

Nowelizacja ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
(Dz. U. z 2005 r. Nr 64, poz. 565, z późn. zm.) zobligowała organy administracji publicznej m.in. do:
- umożliwienia składania klientom urzędów pism, poprzez elektroniczne skrzynki podawcze,
- zwiększenia liczby spraw, które mogą być inicjowane na drodze elektronicznej,
- opracowania katalogu usług wystawianych na e-PUAP.

Wszystkie te działania cechują definicję, wg której "e-Administracja to administracja wykorzystująca technologie informatyczne i komunikacyjne (ICT) do usprawnienia realizacji zadań publicznych, głównie poprzez udostępnienie w kanałach elektronicznych usług publicznych (tzw. e-usług) wspierających realizację tych zadań".

W ramy tej definicji wpisują się cele osiągnięte w drodze realizacji projektu "e-UM: elektronizacja usług i wymiany korespondencji w Urzędach Marszałkowskich Województw Wielkopolskiego i Kujawsko-Pomorskiego", który jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Celem osiągniętym w wyniku jego realizacji jest zwiększenie ilości wdrożeń i stopnia wykorzystania e-usług w urzędach marszałkowskich województw wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego, a także podniesienie ich kompetencji cyfrowych.

Każdy klient może podjąć decyzję o złożeniu wniosku do urzędu w ramach wyodrębnionej procedury, w formie elektronicznej, poprzez skorzystanie z profilu zaufanego. Profil ten zawiera zestaw informacji pozwalający na identyfikację osoby posiadającej indywidualne konto w obrębie platformy ePUAP. Platforma została uruchomiona w 2008 roku. W obszarze jej działania uruchomiono 29 kategorii usług zatwierdzonych przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, w ramach których każdy z urzędów ma możliwość wyodrębnienia typu spraw należących do jego właściwości. Od momentu jej uruchomienia postulowano poprawienie poziomu jej funkcjonowania oraz rozszerzenie katalogu usług możliwych do załatwienia przy jej zastosowaniu. Aktualnie wdrażana jest zmodyfikowana wersja ePUAP 2, dzięki której obywatel będzie mógł załatwić około 140 spraw urzędowych.
*

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska