Fundusz ma promować tylko polską wieprzowinę, ze świń urodzonych i tuczonych w naszym kraju

Lucyna Talaśka-KlichZaktualizowano 
Niektórzy rolnicy już postawili na produkcję wieprzowiny ze świń ras rodzimych
Niektórzy rolnicy już postawili na produkcję wieprzowiny ze świń ras rodzimych Lucyna Talaśka-Klich
- Potrzeba mięsa wieprzowego najwyższej jakości, wyprodukowanego w oparciu o rodzime rasy świń – uważa Janusz Walczak z NSZZ "Solidarność" RI który jest zastępcą przew. komisji zarządzającej Funduszem Promocji Mięsa Wieprzowego.

1 stycznia 2019 roku zaczęły obowiązywać nowe rozwiązania dotyczące wykorzystania środków Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego. Teraz wsparcie ze środków funduszu może być przeznaczane na działania lub programy informacyjne lub promocyjne dotyczące mięsa wieprzowego wyłącznie pochodzącego od świń urodzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz których chów i ubój odbył się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przeczytaj też: Łańcuch dla psa ma mieć 5 metrów. Burek i Mruczek dostaną czipy. Zmiany w ustawie o ochronie zwierząt

- Wiem, że także nasz fundusz jest oskarżany o złą sytuację na rynku trzody chlewnej – dodaje Walczak. - Ale nie można kopać studni dopiero wtedy kiedy się pali. Od dawna wiadomo, że zakłady przetwórcze w naszym kraju są przede wszystkim w ręku obcego kapitału. Że cena polskiego tucznika zależy od stawek na giełdzie niemieckiej.

Zdaniem Walczaka polscy rolnicy są wciąż tylko dostarczycielami surowca i mają niewiele do powiedzenia na rynku. Dlatego rolnicy powinni usiąść do wspólnych rozmów z przedstawicielami ministerstwa rolnictwa, poszukać rozwiązań. Naszą szansą może być produkcja wieprzowiny najwyższej jakości, w oparciu o rodzime rasy. Czy chcemy doprowadzić do tego, by w Polsce powtórzył się model hiszpański, by pozostały na rynku tylko największe fermy?

Krajowy Związek Pracodawców Producentów Trzody Chlewnej (KZP-PTCH) zamieścił "Krytyczne uwagi w stosunku do funkcjonowania Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego":

Z terenu otrzymujemy wiele głosów krytycznych w stosunku do funkcjonowania Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego (Fundusz). Od wszystkich ubijanych tuczników w Polsce pobierane 0,1% wartości z przeznaczeniem na budżet Funduszu. Pomimo, że do kasy Funduszu wpływa 10 mln zł. to import wieprzowiny do Polski rośnie. O niektórych problemach informowaliśmy już wcześniej. Poniżej zebraliśmy najważniejsze uwagi dotyczące działania Funduszu:

  1. Rosnący eksport i związany z tym proporcjonalny wzrost importu nie przekłada się na poprawę sytuacji cenowej żywca w kraju. Świadczy to, że wzrost eksportu nie jest zaspokajany przez produkcję krajową, tylko z surowca importowanego. Producenci żywca, pomimo że finansują promowanie eksportu nie odnoszą z tego korzyści.
  2. Brak opłat przeznaczanych na Fundusz od wieprzowiny pochodzącej z importu. Do Polski od stycznia do września br. wjechała wieprzowina, która w przeliczeniu na żywiec daje równowartość ponad 8 mln tuczników.
  3. Według statystyk konsumpcja wieprzowiny w Polsce jest od lat niezmienna ok. 40 kg/os/rok. Tak było zanim wprowadzono Fundusz i tak jest teraz. Sposób promowania konsumpcji wieprzowiny w kraju nie przekłada się na wzrost spożycia.Organizacje zarządzające Funduszem są najczęściej beneficjentami środków Funduszu. Realizują one własne projekty za pieniądze producentów świń. Organizacje zarządzające Funduszem są sędziami we własnej sprawie, przyznając sobie najwięcej projektów.
  4. Wybór organizacji do zarządzania Funduszem pozostawia wiele do życzenia. Brak jest rzeczywistej reprezentacji producentów trzody chlewnej w władzach Funduszu.
  5. Brak jest finansowego partycypowania w Funduszu sektora przetwórczego, gdyż przetwórcy jedynie naliczają opłaty i przekazują je do Funduszu. Przetwórcy stoją na stanowisku, że ponoszą koszty naliczania opłat. W naszej ocenie nie są jednak to koszty porównywalne do naliczanych składek.
  6. Opłaty pobierane od producentów świń powinny trafiać na fundusz rozwoju produkcji trzody chlewnej. Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego powinien być finansowany przez sektor przetwórczy.

Agro Pomorska odcinek 44, premiera 3.01.2019

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3