Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

GDDKiA rozpoczyna procedurę przetargową dla S5 między Ostródą a Grudziądzem

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Połączenie nowej S5 Ostróda - Grudziądz z nadal budowaną na lewym brzegu Wisły S-piątką ma nastąpić w okolicach Grudziądza na węźle autostrady A1. Ale ostatecznie kierowcy wjadą na S5 wiodącą na południe i do Bydgoszczy dopiero w Nowych Marzach.
Połączenie nowej S5 Ostróda - Grudziądz z nadal budowaną na lewym brzegu Wisły S-piątką ma nastąpić w okolicach Grudziądza na węźle autostrady A1. Ale ostatecznie kierowcy wjadą na S5 wiodącą na południe i do Bydgoszczy dopiero w Nowych Marzach. Marek Weckwerth
Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z materiałami do decyzji środowiskowej dla drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem to pierwszy krok ku powstaniu tej ważnej także dla naszego regionu arterii. Ogłoszenie o przetargu na wykonanie tego studium ukaże się wkrótce na platformie zakupowej GDDKiA. Informacja zamieszczona zostanie także w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Zobacz wideo: Duże zmiany w kodeksie drogowym. To musisz wiedzieć!

W maju tego roku zostały zatwierdzone dwa programy inwestycji dla prac przygotowawczych do budowy nowego odcinka drogi ekspresowej S5, który połączy S7 z autostradą A1. Pierwszy program obejmuje odcinek Wirwajdy - granica woj. warmińsko-mazurskiego i kujawsko-pomorskiego. Drugi, od granicy tych województw do autostrady A1 w okolicy Grudziądza.

- Teraz ogłaszamy przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej obejmującej Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) z materiałami do decyzji środowiskowych dla całej około 90-kilometrowej trasy - informuje zespół prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jest Studium korytarzowe

W ubiegłym roku GDDKiA zakończyła prace nad Studium korytarzowym dla tej drogi, które jest materiałem wyjściowym do wykonania kolejnego, bardziej szczegółowego opracowania, czyli STEŚ. 7 października 2020 r. Generalna rozmawiała z przedstawicielami wszystkich szczebli samorządu terytorialnego, przez których obszary przechodzą wskazane korytarze. Wówczas opublikowano streszczenie Studium Korytarzowego dla S5 Ostróda (S7) - Nowe Marzy (A1).

- Z czterech proponowanych korytarzy, po przedstawieniu ich m.in. przedstawicielom samorządu terytorialnego, do dalszych prac wskazaliśmy dwa o szerokości kilku kilometrów każdy - kontynuuje zespół prasowy. - Na terenie woj. warmińsko-mazurskiego początkiem przyszłej trasy będzie budowany obecnie odcinek S5 Ornowo - Wirwajdy. Jeden z korytarzy biegnie w pobliżu Iławy, drugi w okolicy Lubawy.

W woj. kujawsko-pomorskim na większości przebiegu korytarze pokrywają się, a planowana S5 może połączyć się z A1 na istniejącym węźle Grudziądz lub na południe od tego miasta. Projektanci pracując nad dokumentacją STEŚ, zaproponują kilka możliwych wariantów przebiegu przyszłej S5. Potwierdzenie lokalizacji docelowego rozwiązania nastąpi poprzez wydanie decyzji środowiskowych, co zostanie poprzedzone spotkaniami informacyjnymi, zebraniem informacji od obywateli i przedstawicieli samorządów oraz przeprowadzeniem oficjalnych konsultacji społecznych przez właściwych regionalnych dyrektorów ochrony środowiska (RDOŚ w Olsztynie dla przebiegu drogi w województwie warmińsko-mazurskim i RDOŚ w Bydgoszczy - w województwie kujawsko-pomorskim).

Planowane terminy i zakres inwestycji

Szacowany czas przewidziany na prace przygotowawcze, wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych, to lata 2021 - 2028. Orientacyjny koszt tych prac wyniesie około 33 mln zł, natomiast koszt projektu i budowy drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą i Grudziądzem szacowany jest na ponad 5 mld zł.

To też może Cię zainteresować

Planowane zakończenie budowy nastąpi w roku 2032. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa, drogi serwisowe, węzły drogowe oraz obiekty inżynierskie. Powstaną także urządzenia ochrony środowiska, odwodnienie i oświetlenie drogi, elementy obsługi ruchu pieszego i rowerowego oraz urządzenia BRD i zarządzania ruchem. Prace przewidują również zagospodarowanie zieleni, przebudowę dróg innych kategorii i przebudowę infrastruktury kolidującej z inwestycją. W ramach zadania zbudowane zostaną także Obwody Utrzymania Drogi i Miejsca Obsługi Podróżnych, których liczba i lokalizacja zostanie ustalona po opracowaniu STEŚ.

To będzie korytarz - wschód - zachód

Nowy odcinek S5 połączy drogą szybkiego ruchu drogę ekspresową S7 (Ostróda) z autostradą A1 (Grudziądz). Powstanie korytarz transportowy wschód-zachód i tym samym strategiczne połączenie głównych ośrodków gospodarczych regionu. Ważnym elementem jest także możliwość przeniesienia ruchu tranzytowego poza obszary zurbanizowane, co usprawni przewozy towarowe, odciąży sieć drogową przechodzącą przez centra miast i poprawi warunki życia mieszkańców.

Dzięki planowanej inwestycji poprawią się również warunki jazdy i bezpieczeństwo użytkowników dróg. Nastąpi też podwyższenie średnich prędkości podróży, co wpłynie na skrócenie jej czasu. Prognozowane średniodobowe natężenie ruchu na planowanej drodze ekspresowej S5 w roku 2048 wyniesie blisko 23 tys. pojazdów.

To też może Cię zainteresować

Aktualnie toczą się prace na budowie drogi ekspresowej S5 na odcinku Ornowo - Wirwajdy o długości ok. 5 km. Kontrakt o wartości 204 mln zł realizuje firma Budimex. Będzie to droga o przekroju dwujezdniowym. Powstanie na niej węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt. Zaawansowanie rzeczowe inwestycji przekroczyło już 30 proc., a oddanie do ruchu przewidziane jest w II kwartale 2023 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska