Przypomnijmy, zgodnie z obowiązującymi przepisami e-sklepy nie mogą uniemożliwiać klientom z innego kraju Unii Europejskiej dokonania zakupu na ich stronie. Warto podkreślić, że sprzedawcy nie mają jednak obowiązku wysyłki towaru do kraju, do którego nie przewidują dostawy.
Eksperci ECK Polska wcielili się w tajemniczych klientów i sprawdzili 200 sklepów - 100 polskich i 100 zagranicznych (z Niemiec, Czech, Słowacji, Litwy i Francji), które w regulaminach oświadczyły, że nie wysyłają paczek poza swój kraj. Polskie sklepy sprawdzili z perspektywy niemieckiego klienta, a zagraniczne z polskiego konsumenta.
Może to Cię też zainteresuje...
Formularz blokuje zagraniczny adres
Okazuje się, że podstawowym problemem uniemożliwiającym zawarcie umowy przez stronę internetową e-sklepu są formularze kontaktowe. Wiele z nich uniemożliwia wpisanie zagranicznego kraju zamieszkania, kodu pocztowego, czy nr telefonu - nawet jeżeli klient wybrał odbiór osobisty.
Dodatkowy kontakt e-mailowy z e-sklepami wykazał, że niektórzy sprzedawcy chcą umożliwić zakup, a nawet przesłać towar do kraju klienta, mimo że w swoim regulaminie nie oferują takiej możliwości. Badanie pokazało, że jeżeli chcemy odebrać towar osobiście, a nie posiadamy adresu zamieszkania w danym kraju, sprzedawcy sugerują, aby wpisać fikcyjny adres. W wielu polskich e-sklepach należy podać dane dostawy, mimo wyboru opcji odbioru osobistego lub w paczkomacie.
Wiele e-sklepów ma na stronie sprzeczne informacje np. regulamin sklepu przewiduje dostawę tylko na obszarze Polski, a składając zamówienie mamy możliwość wyboru opcji dostawy za granicę. Jest też problem przy płatności: formularze zamówień najczęściej są powiązane z systemem płatności, który nie akceptuje zagranicznych kart. Wiele formularzy odrzuca numery telefonów z zagranicznym prefiksem.
Jak podsumowują eksperci ECK, uniemożliwianie zakupu zagranicznym klientom często wynika z błędnych formularzy kontaktowych oraz zbierania zbyt dużej ilości danych. Z wieloma sprzedawcami można się umówić e-mailowo, ale w większości przypadków wymaga to wysyłki wiadomości w języku kraju przedsiębiorcy.
Gdy masz problem
Po pomoc i poradę możesz zgłosić się do ECK.
