reklama

Jak mądrze się odchudzać, żeby osiągnąć wymarzoną sylwetkę - porady dietetyka

Ewa Abramczyk-Boguszewska
Ewa Abramczyk-Boguszewska
Zdrowe nawyki żywieniowe powinniśmy wyrobić w sobie na stałe pixabay.com
Jakich produktów unikać w diecie, jak zdrowo się odchudzać i w jaki sposób radzić sobie ze zbędnymi kilogramami - te i inne porady można było uzyskać podczas dyżuru dietetyka z Kujawsko-Pomorskiego Oddziału NFZ w Bydgoszczy.

Podczas telefonicznego dyżuru wątpliwości wyjaśniali eksperci z Kujawsko-Pomorskiego Oddziału NFZ w Bydgoszczy: Daria Kosmecka, dyplomowany dietetyk oraz Barbara Nawrocka, rzecznik oddziału.

Kujawsko-Pomorski Oddział NFZ jest jednym z trzech, w których funkcjonuje stanowisko spraw promocji zdrowia i profilaktyki (docelowo stanowiska te mają powstać we wszystkich oddziałach NFZ).

Można tam bezpłatnie wykonać m.in. analizę składu ciału (mierzenie, ważenie, obliczanie wskaźnika BMI), zmierzyć ciśnienie i uzyskać poradę profesjonalnego dietetyka.

Poniżej – relacja z dyżuru

Kto może zgłosić się do stanowiska promocji zdrowia i profilaktyki?
Zgłosić może się każdy, kto chce zadbać o swoje zdrowie i kondycję psychofizyczną.
Zapraszamy osoby, które chcą zmienić swoje nawyki żywieniowe oraz takie, które nie mogą poradzić sobie ze zbędnymi kilogramami. Porady dietetyka może uzyskać osoba dorosła bez względu na wiek.

Gdzie mieści się to stanowisko?
Stanowisko promocji zdrowia i profilaktyki znajduje się w siedzibie NFZ przy ul. Łomżyńskiej 33 w Bydgoszczy, pokój 10.4 (sala obsługi).

Czy aby skorzystać z porady, potrzebne jest skierowanie od lekarza?
Nie. Wystarczy zgłosić się na wizytę w godzinach pracy Funduszu w godzinach 8-16. Nie jest wymagana wcześniejsza rejestracja.

Czy przed wizytą konieczne jest wcześniejsze wykonanie podstawowych badań, na przykład morfologii krwi?
Nie jest to konieczne, ale warto byłoby mieć ze sobą ostatnie wyniki badań. To pomoże w ustaleniu odpowiedniej diety.
Jeśli będzie taka potrzeba, dietetyk podpowie nam, jakie badania powinniśmy wykonać.

Jaką pomoc możemy uzyskać od dietetyka?
Po przeprowadzeniu wywiadu żywieniowego dietetyk wspólnie z pacjentem omawia popełniane błędy, a następnie wraz z nim ustala sposób dalszego postępowania. Pacjent może liczyć na informacje na temat dostosowanej do jego potrzeb diety, a także praktyczne przepisy, które zamieszczane są na portalu www.diety-nfz.gov.pl. Po około miesiącu wskazana jest wizyta kontrolna. Warto się na nią zgłosić, aby wraz z dietetykiem ocenić efekty swojej pracy.

Z jakimi problemami pacjenci zgłaszają się najczęściej do dietetyka?
Główne problemy to nadwaga i otyłość, z którymi trudno jest walczyć samemu. Dzięki dietetykowi wielu osobom udaje się skutecznie dążyć do osiągnięcia wymarzonej sylwetki.
Na przykład, jeden z pacjentów, który zgłosił się do Funduszu i postępował następnie według uzyskanych wskazówek, w ciągu miesiąca zrzucił 4 kg.
Do stanowiska zgłaszają się również pacjenci z cukrzycą, zaburzeniami pracy tarczycy oraz nadciśnieniem tętniczym. Te osoby chcą nie tylko ustalić odpowiednią dietę, ale również dowiedzieć się, jak sposób odżywiania wpływa na przyswajalność leków.
Dieta ustalana jest indywidualnie dla każdego pacjenta w zależności od wieku, płci, masy ciała, jednostki chorobowej, przyjmowanych leków oraz aktywności fizycznej.

Jaki produktów należy unikać w naszej diecie?
Należy unikać przede wszystkim cukru w czystej postaci, jak i w produktach wysoko przetworzonych takich, jak dania gotowe, instant, fast foody. Z ostatniego raportu NFZ wynika, że o ile w naszym kraju spadło spożycie cukru w czystej postaci, to spożycie cukru ukrytego wzrosło o prawie 12 kg na osobę.

Dużym problemem są słodzone napoje gazowane i energetyczne.
Z raportu NFZ wynika bowiem, że około 30 proc. dzieci w wieku 8 lat sięga po napoje gazowane co najmniej raz w tygodniu, a około 67 proc. nastolatków regularnie pije napoje energetyczne. O tym, jak tragiczne skutki może przynieść nadmierne spożycie napojów słodzonych cukrem, mówią dane. W Polsce blisko 1400 zgonów wiąże się z nadmiernym spożyciem napojów słodzonych cukrem.

Co to jest wskaźnik BMI i jak go obliczać?
Wskaźnik BMI pozwala sprawdzić, czy masa ciała jest prawidłowa. Oblicza się go dzieląc masę ciała przez wzrost w metrach (podniesiony do kwadratu). Prawidłowy wynik mieści się w przedziale 18,5–24,99 kg/m2. Gdy wynosi od 17,0 do 18,49 kg/m2 mówimy o niedowadze. Jeśli przekracza 25 mówimy o nadwadze, a powyżej 30 kg/m3– o otyłości I stopnia. Wynik w przedziale 35,0–39,99 kg/m2 oznacza otyłość II stopnia, natomiast powyżej 40 kg/m2 – otyłość III stopnia.
Wskaźnik BMI jest wykorzystywany przede wszystkim w odniesieniu do osób dorosłych, jednak nie można go traktować jako jedynego wyznacznika przy ustalaniu diety. Wskaźnik BMI zależy bowiem od wieku i stanu zdrowia danej osoby.
W przypadku ustalania prawidłowej wagi dzieci należy kierować się siatkami centylowymi, które uwzględniają stosunek wzrostu i wieku do wagi ciała oraz odnoszą się do danej populacji.

Jak często należy spożywać posiłki w ciągu doby i o której godzinie nie należy już jeść?
Zaleca się spożywać około 4-5 posiłków dziennie. Bardzo ważna jest regularność spożywania posiłków, z czym pacjenci mają największy problem. Przeważnie tłumaczą się trybem życia, brakiem czasu itp.
Najlepiej byłoby spożywać posiłki co 3-4 godziny. Ostatni posiłek powinniśmy jeść nie później niż 2-3 godziny przed snem.
Nie należy podjadać między posiłkami, ponieważ dostarczamy sobie w tej sposób zbędnych kalorii. W razie potrzeby, możemy sięgnąć po zdrową przekąskę (np. pomidor, ogórek, migdały). Trzeba też pamiętać, aby posiłek spożywać w odpowiedniej atmosferze, bez „towarzystwa” telewizora i telefonu.

Od czego zależy dzienne zapotrzebowanie kaloryczne?
Dzienne zapotrzebowanie kaloryczne zależy od wieku, płci, stanu zdrowia, rodzaju wykonywanej pracy, aktywności fizycznej itp. Może być więc ono inne dla osób w tym samym wieku.

W internecie są dostępne kalkulatory umożliwiające obliczenie zapotrzebowania kalorycznego, jednak nie uwzględniają one wszystkich uwarunkowań związanych ze zdrowiem i trybem życia pacjenta. Najlepiej więc odchudzać się pod okiem dietetyka, który obliczy dzienne zapotrzebowanie kaloryczne dla konkretnej osoby i ułoży dla niej dietę.

Dlaczego przestrzeganie diety jest tak ważne?
Nadmierna waga to w tej chwili poważny problem. Jak podaje NFZ, według NCD Risk Factor Collaboration (NCD-RisC) trzech na pięciu dorosłych Polaków ma nadwagę, a jeden na czterech jest otyły.
Skala tego zjawiska systematycznie rośnie. Nie ma też co liczyć na poprawę, prognozy nie są optymistyczne — szacuje się, że w 2025 r. otyłych będzie 26 proc. dorosłych kobiet i 30 proc. dorosłych mężczyzn.

Jeszcze poważniej sytuacja wygląda w przypadku dzieci. Polskie dzieci tyją najszybciej w Europie. Dlatego tak ważne jest, aby rodzice kształtowali w dzieciach od najmłodszych lat zdrowe nawyki. Obecnie 13 proc. chłopców i 5 proc. dziewcząt cierpi na otyłość. Nadwagę stwierdza się natomiast u 31 proc. chłopców i 20 proc. dziewcząt.

Rośnie również liczba chorych na cukrzycę. Dla porównania, w roku 2012 chorowało na nią 2,1 mln osób, a w 2017 – już 2,7 mln.

Cukrzyca to bardzo poważna choroba. Średnio co dwie godziny przeprowadza się dużą amputację związaną z cukrzycą.
Przewiduje się, że w 2025 roku liczba osób chorych, które będą leczone na cukrzycę w stosunku do obecnych danych wzrośnie o 35 proc. Ogromnym problemem są też choroby związane z otyłością m.in.: nadciśnienie, zwyrodnienie kolan, choroby pęcherzyka żółciowego i dróg żółciowych.

Czy konieczne jest łączenie diety z aktywnością fizyczną?
Aktywność fizyczna jest bardzo ważnym elementem zdrowego stylu życia. Na naszą dobrą formę składa się bowiem 70 proc. diety i 30 proc. ruchu.

Regularna aktywność fizyczna pozwala zapobiegać chorobom cywilizacyjnym takim, jak cukrzyca czy otyłość oraz pozwala zachować sprawność na następne lata.

Co to znaczy „zdrowo się odchudzać?
Zdrowo odchudzać się to znaczy „robić to z głową”. Należy wyznaczać sobie małe kroki, które jesteśmy w stanie wykonać, aby osiągnąć wymarzony cel. Często dzieje się tak, że na początku naszej przygody z odchudzaniem ustawiamy sobie poprzeczkę zbyt wysoko i szybko zniechęcamy się do kontynuowania diety. Dieta powinna także być zbilansowana nie tylko pod względem energetycznym, ale składników mineralnych oraz witamin i powinna zawierać produkty z różnych grup. W przypadku chorób warto jednak skonsultować sie z specjalistą. 

Jak uniknąć efektu „jo-jo”?
Tak jak wspominałam, należy sobie wyznaczać cele możliwe do osiągnięcia. Pamiętać trzeba też, że zbyt duży deficyt kalorii, czyli taki,który jest poniżej podstawowej przemiany materii, kontynuowany przez długi czas może doprowadzić do niedoborów witamin i składników w organizmie.

W zdrowym odżywianiu nie chodzi o to, aby cały czas być na diecie oraz obserwować spadki i wzrosty wagi, tylko zmienić swoje nawyki żywieniowe tak, aby kontynuować to przez całe życie.

Czy jest szansa, że stanowiska profilaktyki i promocji zdrowia powstaną w najbliższym czasie w delegaturach NFZ w Toruniu i Włocławku?
I tu niespodzianka! Mamy bowiem mikołajkowy prezent dla mieszkańców obu tych miast. Stanowiska promocji zdrowia i profilaktyki w delegaturach w Toruniu i Włocławku ruszą w najbliższy piątek 6 grudnia.

Profesor Jacek Jassem: Czy to prawda, że chemioterapia szkodzi?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

K
Katarzyna Modzelewska

Borykam sie z problemami tarczycy i z cukrzycą od ponad 18 lat. Stosowałam już różne preparaty, diety, niestety bez zamierzonego rezultatu, jednak podczas niedawnego wyjazdu do koleżanki za granicę usłyszałam o kuracji Moring Slim. Zainteresowałam się tym ponieważ koleżanka była bardzo zadowolona z efektów. Postanowiłam że i ja spróbuje, po czym dowiedziałam się że ta firma ma też oddział w Polsce. Zamówiłam kurację na 3 miesięce. Efekty przerosły moje najśmielsze oczekiwania.Dlatego też chcę się z wami tym również podzielić bo wiem że wam też to może pomóc.

https://tiny.pl/tkwg3

tutaj macie link do strony polecam

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3