Jazda pod Grudziądz

Ryszard Jaworski
Po siedmiu latach dyskusji ustalona została cena pierwszego odcinka autostrady A-1 (Północ-Południe). Dziewięćdziesiąt kilometrów czteropasmowej drogi od Pruszcza Gdańskiego do miejscowości Nowe Marzy koło Grudziądza kosztować będzie 504 mln euro. Brak akceptacji rządu dla ceny proponowanej przez koncesjonariusza był - wedle zapewnień poprzedniego ministra infrastruktury - główną przyczyną nierozpoczynania prac na A-1.

     Warunki finansowe budowy A-1 podano wczoraj na specjalnej konferencji prasowej w Ministerstwie Infrastruktury.
     Start 1 maja 2005
     
Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Jan Ryszard Kurylczyk poinformował też, że umowa z konsorcjum Gdańsk Transport Company, które jest właścicielem koncesji na budowę, zostanie podpisana do końca sierpnia. Wedle obecnych ustaleń między GTC a Generalną Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, do końca kwietnia 2005 ma być gotowy projekt techniczny, a roboty drogowe powinny rozpocząć się od 1 maja przyszłego roku. Pierwsze 90 kilometrów A-1 ma być ukończone w IV kwartale 2007 roku.
     2008 - do Torunia
     
Następne 62 kilometry autostrady - od Nowych Marz do Torunia - winny zostać wybudowane do końca roku 2008, choć ani wynegocjowana cena, ani też warunki finansowania tego odcinka jeszcze nie dotyczą. Wedle wiceministra Dariusza Skowrońskiego, pełnomocnika ds. budowy autostrad, program budowy A-1 z Pruszcza do Torunia obejmie też ukończenie mostu autostradowego przez Wisłę, czyli powstanie drugiej nitki obwodnicy miasta.
     Szansa Bydgoszczy
     
Niestety, aktualnie obowiązujący harmonogram budowy A-1 nadal zakłada, że odcinek z Torunia, via Włocławek do Łodzi powstanie dopiero w latach 2010 - 2013. Minister Kurylczyk potwierdził jednak "Pomorskiej", że nie wyklucza przyspieszenia terminu, zwłaszcza, że możliwie szybkiego oddania do użytku trasy Północ-Południe domaga się od Polski Unia Europejska. Trasa ta jest bowiem fragmentem europejskiego korytarza transportowego nr 6 łączącego Skandynawię z Włochami i Turcją, ale także z Ukrainą. Jego udrożnienie stanowi jeden z priorytetów unijnej polityki transportowej. Warto dodać, że w tym korytarzu mieści się też transport kolejowy, co oznacza m in. modernizację węzła kolejowego w Bydgoszczy. Są na to "wielkie - jak powiedział Kurylczyk - unijne pieniądze".
     Podczas konferencji Kurylczyk potwierdził, że akceptowany przez rząd prof. Belki program zakłada, iż do roku 2013 zostaną w Polsce wybudowane 2062 kilometry autostrad.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie