Czy kurier może zostawić paczkę u sąsiada?
W czasach, gdy kupowanie przez internet stało się bardzo powszechne, przesyłkę od kurierów przynajmniej raz odbierał już praktycznie każdy. Zdarza się, że kurier nie doręcza paczki do rąk własnych, zostawiając ją na przykład u sąsiada lub w ogródku. Warto wiedzieć, że takie działanie jest całkowicie bezprawne - informuje Europejskie Centrum Konsumenckie.
To Cię również zainteresuje
Przepisy mówią jasno: firma przewozowa może pozostawić paczkę tylko
- adresatowi,
- ustawowemu przedstawicielowi,
- pełnomocnikowi,
- pełnoletniej osobie mieszkającej z adresatem.
Nie dotyczy to oczywiście sytuacji, gdy kurier zostawia paczkę w innym, wskazanym przez nas miejscu, na naszą prośbę.
Czytaj także
Uszkodzona przesyłka - co robić?
Co do zasady, odpowiedzialność za paczkę spoczywa na sprzedawcy. Oznacza to, że to on ponosi winę za zgubienie lub uszkodzenie przesyłki. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy kupujący decyduje się na skorzystanie z usług innej firmy kurierskiej niż ta, zaproponowana przez sprzedawcę - wówczas odpowiedzialność spada na wybraną przez nas firmę.
Co należy więc zrobić i jak dochodzić swoich praw w sytuacji, gdy doręczona przez kuriera paczka jest uszkodzona?
Zgodnie z prawem, mamy 7 dni na sprawdzenie przesyłki od momentu jej doręczenia
Choć nie ma takiego prawnego obowiązku, najlepiej sprawdzić paczkę bezpośrednio przy kurierze, szczególnie jeśli nosi wyraźne ślady uszkodzenia. Jeśli po rozpakowaniu przesyłki okaże się, że jej zawartość jest uszkodzona, należy spisać protokół szkody (kopię zachować dla siebie). Można również odmówić przyjęcia takiej przesyłki - informuje Europejskie Centrum Konsumenckie.
Co zrobić w przypadku, gdy nie sprawdziliśmy paczki przy kurierze, i dopiero później zauważyliśmy szkodę? Zgodnie z prawem, mamy 7 dni na sprawdzenie przesyłki od momentu jej doręczenia. Jeśli w tym terminie zauważymy uszkodzenie zawartości paczki, możemy zażądać spisania protokołu przez firmę przewozową.
Brak takiego protokołu nie zamyka drogi do dochodzenia swoich roszczeń, ale może to znacznie utrudnić. Osoba, która otrzymała uszkodzony towar lub nie otrzymała go w ogóle może dochodzić swoich praw. Każdy sprzedawca w Unii Europejskiej ponosi bowiem odpowiedzialność z tytułu rękojmi przez co najmniej dwa lata. Dodatkowo, według polskiego prawa, jeśli wada towaru ujawni się w ciągu roku od zakupu, to sprzedawca, a nie konsument, musi udowodnić, że towar był wolny od wad przy zakupie.
Europejskie Centrum Konsumenckie i rzecznik konsumentów
Jeśli spotkała Was podobna sytuacja, możecie uzyskać pomoc w dochodzeniu swoich roszczeń. Jeżeli przedsiębiorca jest zarejestrowany w innym kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii, możesz zwrócić się po pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego: konsument.gov.pl. Jeżeli problem dotyczy polskiej firmy, pomoc prawną można uzyskać m. in. u miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów: https://www.uokik.gov.pl/rzecznicy.php
Najem krótkoterminowy - czy zmienią się zasady?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Siostra Kurzajewskiego zeznawała przeciwko Smaszcz! Nazwała go "obślizgłym szczurem"
- Piękność sprzed lat próbowała wyjaśnić śmierć dziennikarza. Co ją potem spotkało?
- Córka Moniki Richardson musiała wziąć kredyt na życie! Co słychać u Zofii Malcolm?
- Dziewczyna Hakiela nie ma wstydu. Zaraz poród, a ona niebezpiecznie się bawi