Inspekcja Handlowa kontroluje kilka rodzajów paliw ciekłych dostępnych na rynku. Należą do nich olej napędowy, benzyna, gaz LPG oraz biopaliwa.
Niechlubne pierwsze i czwarte miejsce w Polsce
Z ogólnopolskich informacji wynika, że w zeszłym roku inspektorzy pobrali do badań łącznie 1565 próbek paliw, w tym 779 benzyn i 786 oleju napędowego - na stacjach i w hurtowniach.
Badań laboratoryjnych nie przeszło pozytywnie 27 próbek paliw (22 oleju napędowego, 5 benzyny), co stanowi 1,72 proc. zbadanych próbek. Odsetek tych zakwestionowanych w poszczególnych województwach był wyraźnie zróżnicowany.
Kontrola jakości paliw ciekłych odbywa się dwutorowo. Po pierwsze, prezes UOKiK losowo wybiera stacje i wskazuje je odpowiedniej regionalnie inspekcji handlowej. Po drugie, IH sprawdza tych przedsiębiorców, wobec których były skargi lub informacje od organów ścigania, albo u których wcześniej wykryła nieprawidłowości. Kontrole dotyczą producentów paliw, hurtowników, magazynujących oraz przedsiębiorców prowadzących stacje.
- Podczas losowych kontroli stacji paliw najwięcej nieprawidłowości stwierdziliśmy w województwach kujawsko-pomorskim, dotyczyły bowiem 3,17 proc. próbek, warmińsko-mazurskim: 2,22 procent, i pomorskim: 1,59 procent - informuje Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Natomiast w przypadku kontroli przedsiębiorców wybranych na podstawie m.in. informacji od policji czy kierowców, najwięcej uchybień wykryto na Śląsku (14,58 proc.), w Opolskiem (14,29 proc.), Warmińsko -Mazurskiem (11,54 proc.) oraz - znów! - Kujawsko-Pomorskiem (10 proc.).
Jak to wygląda na Kujawach i Pomorzu w szczegółach?
- W 2021 roku nasi inspektorzy pobrali do badań łącznie 119 próbek paliw, Pb 95, Pb 98, ON i LPG, z czego zakwestionowali pięć, w tym cztery ON i 1 Pb 95 - analizuje Luiza Chmielewska, naczelnik Wydziału Prawno - Organizacyjnego i Pozasądowego Rozwiązywania Sporów Konsumenckich w Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej w Bydgoszczy. - Nieprawidłowości dotyczyły 4,31 proc. próbek. Dodam, że jedna z zakwestionowanych próbek oleju napędowego pobrana została na tzw. stacji zakładowej, a więc niedostępnej dla konsumentów.
Z roku na rok jakość jest coraz lepsza
Pocieszające, że w efekcie monitorowania polskiego rynku paliw, z roku na rok poprawia się ich jakość.
- Od kilku lat nieprawidłowości jakie wykrywamy oscylują na poziomie poniżej 4 proc. Pomimo systematycznych kontroli, odsetek paliw niespełniających wymagań jakościowych corocznie kształtuje się na innych poziomach. Mają na to wpływ różne czynniki, jak np. liczba skontrolowanych przedsiębiorców oraz pobranych próbek, a także zmieniające się wymagania jakościowe. W 2021 roku norm nie spełniało tylko niespełna 2 proc. próbek benzyn i oleju napędowego pobranych na stacjach paliwowych. Nieprawidłowości rzadziej dotyczyły benzyny niż oleju napędowego - podsumowuje Tomasz Chróstny.
