Lubisz rabarbar? Uważaj, żeby go nie przedawkować - to niebezpieczne

Strefa AGRO
Ciasto drożdżowe z rabarbarem...mmm. Lubimy, prawda? Jeśli zjemy jeden kawałek, będzie pysznie i zdrowo. Rabarbar zawiera jednak - poza korzystnymi właściwościami - substancje, które spożywane w nadmiarze mogą mieć szkodliwy wpływ na nasze zdrowie. Kto powinien go unikać?

Sezon na rabarbar w Polsce trwa od wiosny do połowy roku. Wczesną wiosną ma najbardziej korzystny skład chemiczny. "Warto jednak wiedzieć, że rabarbar choć jest warzywem bogatym w cenne składniki odżywcze, nie powinien być spożywany w dużych ilościach, zwłaszcza przez osoby cierpiące na choroby nerek, osteoporozę, reumatyzm czy niedokrwistość", przestrzega Alicja Ponder, doktorantka w Katedrze Żywności Funkcjonalnej, Ekologicznej i Towaroznawstwa SGGW w artykule na blogu Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.

Rabarbar ogrodowy inaczej jest zwany rzewieniem. Częścią jadalną są łodygi, które mają specyficzny słodko-kwaśny smak i doskonale nadają się jako składnik kompotów, ciast czy wina.

Rabarbar ma bogaty skład chemiczny i niską wartość energetyczną (zaledwie 9 kcal w 100 g świeżej masy), niski indeks glikemiczny (15), dlatego mogą go jeść cukrzycy. Ma również wysoką zawartość błonnika pokarmowego (3,2 g w 100 g świeżej masy), "usprawnia pracę jelit i pomaga usuwać zalegające w organizmie toksyny. W łodygach rabarbaru znajduje się wiele minerałów i witamin niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a także związki o działaniu biologicznie czynnym (w szczególności polifenole), które neutralizują wolne rodniki i w ten sposób łagodzą skutki stresu oksydacyjnego. Jest w nich również sporo witaminy E oraz witamin z grupy B, a także składników mineralnych (wapnia, potasu i żelaza). Charakterystyczny kwaśny smak wynika z wysokiej zawartości witaminy C (9,0 mg w 100 g świeżej masy)", wyjaśnia doktorantka SGGW.

Rabarbar lepiej jeść z umiarem. Omawiane warzywo zawiera mnóstwo zalet, ale ma też w sobie substancje, które spożywane w nadmiarze mogą mieć szkodliwy wpływ na zdrowie człowieka, a są to kwas szczawiowy i rapontycyna.

"Kwasu szczawiowego powinny unikać przede wszystkim osoby z problemami nefrologicznymi, gdyż zwłaszcza u nich nadmiar tej substancji może skutkować wytworzeniem się w nerkach kryształów szczawianów. Ponadto kwas szczawiowy jest zaliczany do substancji antyodżywczych – nadmierne jego spożycie może spowodować w organizmie niedobór wapnia, żelaza i magnezu. Z tego powodu rabarbar nie jest zalecany osobom cierpiącym na osteoporozę, niedokrwistość czy reumatyzm. Z kolei zawarta w tym warzywie rapontycyna ma działanie podobne do estrogenów, więc przy nadmiernym stężeniu w organizmie może powodować zaburzenia hormonalne", wyjaśnia Alicja Ponder.

Po rabarbar sięgamy rozsądnie

pixabay.com

Źródło: www.akademiadobregosmaku.sggw.pl

wideo: x-news/Dzień Dobry TVN

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3