Ważną częścią projektu ogromnego projektu pod nazwą: „Utworzenie transportowych węzłów integrujących wraz z rozwojem sieci transportu zbiorowego na terenie Chojnicko–Człuchowskiego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego” jest zakup nowych autobusów dla MZK.
W poniedziałek (9 października) otwarto koperty z ofertami. Zamówienie miasta dotyczyło dwóch kategorii autobusów: trzech małych o długości 8 metrów i pięciu dużych o długości 12 metrów.
Przeczytaj także: Damian nie żyje. Karetka przyjechała za późno
Pomimo tego, że był to przetarg dostępny dla wszystkich producentów z całej Unii wpłynęły tylko dwie oferty. Ofertę na mały autobus przysłała firma MMi, oferująca bus marki IVECO 72C URBY. Na zakup tego typu pojazdu miasto przeznaczyło 2 mln. 398 tys. zł brutto. Firma zaproponowała cenę 2 mln 287 tys. zł.
- Zakupiliśmy te busy na początku roku i spisują się bardzo dobrze. Co ważne, mają naprawdę umiarkowany apetyt na paliwo. Nie mamy z nimi kłopotów technicznych - mówi Adam Ryng, kierownik warsztatów PKS Lubin. Busy wyposażone są w pełną klimatyzację, mogą nimi podróżować 34 osoby, mają silniki spalinowe.
Gorzej wygląda sytuacja z zakupem pięciu większych autobusów o napędzie hybrydowym. Miasto jest gotowe zapłacić 6 mln 826 tys. zł. Jedyną ofertę złożyła firma MAN, zaproponowała ona cenę 9 mln 532 tys. zł, różnica wynosi więc 2 mln 700 tys. zł.
Jeden autobus kosztuje więc 1 mln 906 tys. zł. Ceny tych pojazdów rosną. W ubiegłym roku śląska gmina Rędziny zapłaciła za sztukę praktycznie takiego samego autobusu 1 mln 576 tys. zł. Trzeba jednak pamiętać, że w dziedzinie pojazdów hybrydowych jest ciągły postęp, montuje się coraz nowocześniejsze roz-wiązania, które prowadzą do mniejszego spalania paliwa, a to niestety, kosztuje.
Jedzenie w szpitalach. Zobacz, jak karmią pacjentów w polski...
Wideo: prognoza pogody na wtorek, 10. października (źródło: TVN Meteo/x-news)