Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nawet 10 km na godzinę mniej na liczniku może uratować ludzkie życie

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Gdyby kierowcy jeździli o 10 km na godzinę wolniej, uniknęliby wielu nieszczęść. Gdyby nawet doszło do wypadku, jego skutki byłyby mniej poważne.
Gdyby kierowcy jeździli o 10 km na godzinę wolniej, uniknęliby wielu nieszczęść. Gdyby nawet doszło do wypadku, jego skutki byłyby mniej poważne. Mariusz Kapała
Mniej zatłoczone drogi w czasie pandemii wielu kierowców traktuje jako zachętę do mocniejszego przyciśnięcia pedału gazu. Nieznaczne przekroczenie dozwolonej prędkości może być nieodczuwalne dla kierowcy, ale znacząco wpływa na to, jak ciężkie mogą być obrażenia ofiar potencjalnego wypadku.

W przypadku prędkości samochodu przekraczającej 60 km na godz. na dziesięciu potrąconych pieszych przeżyje tylko jeden. Policyjne statystyki wypadków drogowych i ich skutków dowodzą, że w ubiegłym roku, choć wypadków z winy kierujących było o kilka tysięcy mniej w porównaniu z ubiegłymi latami, to odsetek osób, które poniosły w nich śmierć był największy od lat.

„Bezpieczne” przekroczenie prędkości nie istnieje

Jazda z prędkością o 10-20 km na godz. większą od dopuszczalnej staje się często dla kierowców rutyną. Wielu z nich sądzi, że to niewielkie przekroczenie limitu i w konsekwencji nie ma znaczenia. Jednak następstwa takiego sposobu myślenia mogą okazać się tragiczne w skutkach, zwłaszcza dla niechronionych uczestników ruchu drogowego.

To też może Cię zainteresować

Uderzenie przez samochód poruszający się z prędkością 30 km na godz. przeżyje dziewięciu na dziesięciu pieszych, ale już przy prędkości 50 km zginie co drugi pieszy. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja przy prędkości powyżej 60 km – takiego potrącenia nie przeżyje prawie nikt, szansę ma jedynie jeden na dziesięciu pieszych, przy czym najdotkliwsze konsekwencje ponoszą piesi w wieku powyżej 60 lat.

Dane te pokazują jednocześnie, że w niektórych sytuacjach nawet jazda z prędkością mieszczącą się w granicach prędkości dopuszczalnej przez przepisy nie gwarantuje bezpieczeństwa. Prędkość należy dostosować do panujących warunków i sytuacji na drodze, a także do umiejętności kierowcy czy jego stanu psychofizycznego.

- Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że jadąc wolniej o 10-20 km na godz., może realnie ograniczyć ryzyko wypadku drogowego, a jeśli nawet doszłoby do takiego zdarzenia, jego skutki mogą być mniej poważne. Warto na co dzień walczyć z nawykiem jazdy nieznacznie ponad limit. Dzięki temu nie tylko unikamy mandatu, lecz także zyskujemy cenne sekundy na reakcję w przypadku niebezpiecznej sytuacji na drodze. Przy mniejszej prędkości skraca się również droga hamowania – mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Przykład Francji – 206 ocalonych

Mimo iż liczba wypadków na obszarze zabudowanym jest większa, więcej osób ponosi śmierć w wypadkach, które mają miejsce poza obszarem zabudowanym, gdzie jeździ się szybciej, a w jednym aucie często ginie więcej niż jedna osoba.

Dotyczy to nie tylko Polski. Bardzo pozytywne rezultaty mogli zaobserwować Francuzi po wprowadzeniu w 2018 roku przepisów ograniczających o 10 km na godz. prędkość na drogach poza obszarem zabudowanym o nieoddzielonych od siebie pasach ruchu. W rok po zmniejszeniu limitu prędkości z 90 do 80 km na godz. o 206 osób mniej straciło życie w porównaniu ze średnią z wcześniejszych pięciu lat.

Holandia zmniejsza prędkość na autostradach

Z kolei w Holandii większość kierowców przestrzega wprowadzonej w ubiegłym roku na autostradach dopuszczalnej prędkości wynoszącej 100 km na godz. w godzinach między 6.00 a 19.00.

To też może Cię zainteresować

Głównym celem tego ograniczenia była redukcja emisji zanieczyszczeń, ale według ekspertów nowy limit prędkości może przynieść efekt w postaci mniejszej liczby wypadków. Co więcej, pewnym zaskoczeniem może być fakt, że po godz. 19.00, kiedy można poruszać się już z prędkością 130 km na godz., wielu kierowców nadal jeździ wolniej, ze średnią prędkością wynoszącą 117-118 km.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska